סגור
איסטנבול רחוב איסטיקלל טורקיה
איסטנבול (צילום: David Lombeida/Bloomberg)

שיעור האינפלציה בטורקיה עלה לכמעט 70% - הרמה הגבוהה ביותר מאז סוף 2022

לפי נתונים רשמיים, האינפלציה באפריל עלתה ב-3.2% לעומת מרץ; אמש הודיעה טורקיה על הקפאת יחסי המסחר עם ישראל

האינפלציה בטורקיה טיפסה באפריל לשיעור שנתי של 69.8%, כך על פי הנתונים הרשמיים שפורסמו היום (ו'). הנתון היה נמוך במקצת מהתחזיות לאינפלציה של 70.3%, אך הגבוה ביותר מאז שלהי 2022 - אז עמד על 85% - וזאת על רקע עליות חדות במחירי החינוך, המסעדות והמלונות.
כך, העלייה החדה ביותר במחירים לצרכן הייתה בסקטור החינוך, שבו המחירים זינקו ב-103.86%, בחישוב שנתי, ובמסעדות ובמלונות נרשמה עלייה של 95.82%. עליות חדות נרשמו גם במחירי המזון והמשקאות הלא אלכוהוליים, שטיפסו ב-68.5%.
מהמכון הסטטיסטי הטורקי נמסר עוד כי האינפלציה עלתה באפריל ב-3.18% לעומת מרץ, אז נרשמה עלייה חודשית של 3.16%. בינואר ופברואר האינפלציה עלתה ב-6.7% ו-4.5%, בהתאמה, זאת בין השאר בשל עלייה חדה בשכר המינימום.
לפי הערכות של אנליסטים, שיעור האינפלציה השנתי בטורקיה יירד לרמה של 43.5% עד סוף השנה, וזאת בשל המדיניות המוניטארית ההדוקה שאימץ הבנק המרכזי. מאז יוני העלה הבנק את הריבית ב-3,650 נקודות בסיס, כולל העלאה של 500 נקודות בסיס במרץ, זאת על רקע הידרדרות בתחזית האינפלציה. בחודש שעבר הותיר הבנק המרכזי את הריבית ללא שינוי, אך התחייב להמשיך בהעלאות במקרה של התחזקות נוספת באינפלציה. התחזית של הבנק המרכזי היא לכך שהאינפלציה תטפס החודש ל-73%-75%, ולאחר מכן תתחיל לרדת עד שתגיע לרמה של 36% בסוף השנה.
אמש הודיעה טורקיה על הפסקת הייצוא לישראל והיבוא ממנה, בשל "ההחמרה בטרגדיה ההומניטרית בעזה". הבוקר הודיע שר המסחר הטורקי, עומר בולאט, כי ההקפאה תימשך עד להשגת הפסקת אש קבועה ברצועת עזה והעברת סיוע הומניטרי ללא תנאי לרצועה. לדברי בולאט, חוסר הנכונות של ישראל להתפשר וההחמרה במצב בעזה הם שהובילו להחלטה לעצור את המסחר. נפח המסחר בין המדינות עמד על 6.8 מיליארד דולר ב-2023.