סגור
מודעת דרושים מחוץ למסעדה וירג'יניה ארה"ב 3.6.2022
מודעת דרושים בארה"ב (צילום: OLIVIER DOULIERY / AFP)

דו"ח תעסוקה חלש בארה"ב: מספר המשרות באפריל נמוך בהרבה מהתחזיות

למשק האמריקאי נוספו 175 אלף משרות באפריל, ושיעור האבטלה עלה ל-3.9% מ-3.8%; ממוצע תחזיות האנליסטים היה לתוספת של 240 אלף משרות; האטה מפתיעה גם בשכר הממוצע לשעה; הריבית בארה"ב על 5.5%, האינפלציה - על 3.5%

למשק האמריקאי נוספו 175 אלף משרות באפריל, ושיעור האבטלה עלה ל-3.9%, כך עולה מדו"ח התעסוקה שפרסם היום משרד העבודה בארה"ב. ממוצע תחזיות האנליסטים היה לתוספת של 240 אלף משרות ושיעור אבטלה של 3.8%, כמו במרץ.
האטה מפתיעה גם בשכר השעתי הממוצע ל-0.2% באפריל, כשהתחזיות היו ל-0.3%, בדומה למרץ.
נתוני התעסוקה הם אחד הגורמים שבהם מתחשב הפדרל ריזרב בעת קבלת החלטה על הריבית. בשבוע שחלף הותיר הבנק המרכזי האמריקאי את הריבית על כנה, בשיעור של 5.5%.
במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול כי "הכלכלה יכולה להתפתח לכיוון שבו יהיה נכון להוריד ריבית או להותיר אותה ללא שינוי. אני חושב שזה יהיה לא סביר שהמהלך הבא של הפד יהיה העלאה".
האינפלציה בארה"ב עלתה במרץ ל-3.5%. צפי השוק היה לעלייה שנתית של 3.4% במדד המחירים, לעומת 3.2% בפברואר. בחישוב חודשי נותר המדד על 0.4%, השוק צפה האטה ל-0.3% מול עלייה חודשית של 0.4% בפברואר.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות: "האם שוק העבודה של ארצות הברית מצטנן? בחודש אפריל נוספו 175 א' מקומות עבודה לכלכלת ארה"ב. זה קיטון של 140 א' בהשוואה לתוספת של חודש מרץ ויותר מכך, 68 א' פחות מהערכות השוק. הנתון לחודש מרץ תוקן קלות כלפי מעלה מ-303 ל-315 א', ואילו נתון פברואר תוקן כלפי מטה.
"השכר לשעת עבודה עלה 3.9% ב-12 החודשים האחרונים, 0.2 אחוז פחות מהנתון לחודש מרץ ו-0.1 אחוז פחות מההערכות. גם הנתון החודשי, 0.2%+, הפתיע כלפי מטה והיה איטי יותר מהחודש הקודם. נתוני התעסוקה והשכר משרטטים תמונה מעודדת והפוכה מדוח התעסוקה של מרץ!
"אולם, יש לציין כי נתוני התעסוקה תנודתיים, מורכבים להערכה ועשויים להתעדכן מהותית בדיעבד. בתוך כך, שיעור הבלתי מועסקים עלה מ-3.8% ל-3.9% מכוח העבודה האזרחי, גבוה ב-0.1 אחוז מהערכות השוק. בניגוד לחודש הקודם, שיעור ההשתתפות בכוח העבודה לא עלה ונותר 62.7%. כלומר, הפעם, ביחס למספר האנשים שתרו אחר עבודה, פחות אנשים מצאו.
"יצוין, כי הדוח הרשמי לא עולה בקנה אחד עם הדוח המקדים של הסקטור הפרטי, שפורסם שלשום (ד') והצביע על תוספת של 192 א' מקומות עבודה בחודש אפריל, 17 א' יותר מהערכות השוק. ואכן, מקטע המגזר הפרטי בדוח הרשמי הצביע על תוספת של 167 א' מקומות עבודה, 23 א' פחות מההערכות. מכאן עולה כי רוב ההאטה התמקדה במגזר הציבורי, לא הפרטי.
"בסך הכול, נתוני השכר והתעסוקה עדיין לא מערערים את איתנות שוק העבודה. נזכיר כי רק שלשום כתב הפד כי תוספות התעסוקה ממשיכות להיות גבוהות וכי שיעור הבלתי מועסקים נותר נמוך. עם זאת, עליית שיעור הבלתי מועסקים ובלימת שיעור התעסוקה עשויים לאותת על לחצי שכר נמוכים יותר בהמשך.
"הודעת הריבית הבאה תהייה ב‏יום רביעי 12 יוני 2024. עד אז יפורסמו מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל ודוח התעסוקה לחודש מאי. הפד יוכל לראות אם נתוני אפריל מהווים שינוי מגמה. דוח התעסוקה הפושר מהיום לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית הראשונה מאז מרץ 2020 (כשפרצה מגפת הקורונה), אך לעת עתה מפיג את חששות השוק מהעלאה נוספת של הריבית, חששות שהיו"ר פאוול אכן טרח להפריך השבוע.
"לא בכדי אנו עדים לפיחות של הדולר כנגד האירו ולירידה של תשואות הפדיון על הטרז'ריז. עם זאת, הפד ירצה לראות רצף של נתונים שיעידו על רגיעה בשוק העבודה – בתעסוקה ובשכר – לפני שישקול להוריד מהותית את הריבית".