X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
במידה והמינוי יאושר על-ידי הסנאט, יחליף היידן את פורטר גוס, שהתפטר במפתיע מתפקידו ב-CIA ביום חמישי לאחר שהפסיד במה שתיארו מקורות מודיעיניים כמאבק הכוחות עם נגרופונטה
▪  ▪  ▪

נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, ימנה את קצין חיל האוויר, מייקל היידן, כמועמדו לעמוד בראש ה-CIA. הודעה רשמית על כך צפויה לצאת ביום שני. כך מסרו גורמים מנהליים בכירים לרשת CNN אמש.
היידן, בן 61, הוא סגנו של ראש המודיעין הלאומי, ג'ון נגרופונטה. במידה והמינוי יאושר על-ידי הסנאט, יחליף היידן את פורטר גוס, שהתפטר במפתיע מתפקידו ב-CIA ביום חמישי, לאחר שהפסיד במה שתיארו מקורות מודיעיניים: מאבק הכוחות עם נגרופונטה.
היידן היה ראש סוכנות המודיעין הלאומית בשנת 2001, כאשר בוש אישר תוכנית שנויה במחלוקת המאפשרת לסוכנות לעקוב אחר התקשורת בין אנשים בתוך ארצות הברית שהיו בקשר עם טרוריסטים חשודים מחוץ למדינה - ללא צורך בקבלת צווים מבית המשפט.
המבקרים טענו, כי תוכנית הפיקוח מפרה את החוק ופוגעת בזכויות האזרח. היידן מצידו הגן על התוכנית, כשהוא מתעקש כי היא כלי חיוני לסיכול פעולות טרור, וכי התהליך של השגת היתרים מראש היא איטי מדי ומסורבל כשמדובר באויב קטלני.
מקורות מודיעיניים מסרו ל-CNN, כי התפטרותו של גוס באה בעקבות חילוקי דעות עם נגרופונטה על תוכניות לשינויים בכוח אדם, כולל העברת אנליסטים מהמרכז לטרור לסוכנויות מודיעיניות אחרות.
כמו-כן, הדרישות שהוגשו על-ידי משרדו של נגרופונטה בדצמבר 2004 לפיקוח על פעולות המודיעין בארצות הברית, הכבידו על אנשי ה-CIA והגיעו למצב שבו שובשה עבודת המודיעין. "זו היתה למעשה השגת גבול", צוטט ב- CNN אחד מגורמי המודיעין הרשמיים, שאמר כי גוס חש שעליו להתפטר יותר מאשר לקבל זאת.
הסכמה הדדית
מקור מודיעיני מסר ל-CNN, כי לאחר שגוס התנגד לשינויים, נגרופונטה ציפה לתמיכת הבית הלבן. לאחר מכן הגיעו להסכמה משותפת כי גוס יעזוב, והיידן היה מעורב בדיונים אלו.
גורם מנהלתי בכיר אמר, כי התפטרותו של גוס התבססה על "הבנה הדדית" בין בוש, גוס ונגרופונטה. "כאשר אתה מבקש ממישהו לעשות דברים קשים במהלך תקופה של שינוי, הגיוני להעביר את המושכות למישהו אחר שיוכל להוביל את הסוכנות קדימה", אמר.
גורם מודיעיני בכיר אמר כי למרות חילוקי הדעות בין גוס ונגרופונטה, הצעות לגבי חילופים בין האישים היו "מגוחכות אך לא רחוקות מן האמת".
בחודש אפריל אמר גורם בכיר, כי סביר להניח שגוס יעזוב את ה-CIA לפני סוף הקיץ. גוס וגורמי מודיעין בכירים אחרים רואיינו לאחרונה על-ידי היועץ המודיעיני לשעבר של הנשיא, שחשש כי השינויים מתרחשים לאט מדי ב-CIA. גוס אמר כי ימשיך לאחוז בהגה למשך מספר שבועות נוספים כדי להשגיח עד כניסתו של ראש חדש.
"המבקר לשעבר" עושה סדר
גוס, בן 67, קצין CIA לשעבר וחבר קונגרס רפובליקני מפלורידה, גוייס על-ידי בוש בחודש יוני 2004, כדי לבוא ולנער את הסוכנות בזמן בו היתה תחת בחינה קפדנית בלתי פוסקת בעקבות כשלים מודיעיניים שקדמו לפיגוע ב-11 בספטמבר 2001 והפלישה לעירק.
חלק מהביקורת הקשה ביותר הגיעה מדוח של סוכנות הביון המרכזית שגוס עמד אותה עת בראשה, וקראה לתפקוד ה-CIA "תפקוד לקוי". אך חודשיים לאחר מכן ביקש בוש מהקונגרס לממש המלצות מהוועדה של ה-11 בספטמבר, ולמנות מנהל כללי לסוכנות המודיעין הלאומית שיפקח על ה-CIA ועל 14 סוכנויות מודיעין נוספות - שינוי שיפחית מסמכויותיו של ראש ה-CIA.
נגרופונטה, לשעבר שגריר ארצות הברית בעירק, מונה כראש סוכנות המודיעין הלאומית באפריל 2005. לאחר הארגון מחדש, החל בוש לקבל את העידכונים המודיעיניים היומיים שלו מנגרופונטה יותר מאשר מגוס.
גוס קיים את הבטחתו לנער את ה-CIA, כשהוא מביא עימו את צוות הניהול שלו כדי ליישם את השינויים. מספר גורמים רשמיים בכירים מה-CIA עזבו במהלך השינוי, לאחר עימותים אישיים וחילוקי דעות לגבי מדיניות העבודה של סגניו של גוס.
בחודש אוקטובר החליט הבית הלבן למנות את גוס כראש המבצעים של האיסוף מודיעיני, צעד שנראה כדרך לשקם חלק מהיוקרה שאיבד ה-CIA לאחר שהקונגרס בנה את תפקיד ראש המודיעין הלאומי.
גורמי מודיעין רשמיים לשעבר אמרו ל-CNN, כי אנשים רבים בתוך ה-CIA חשו הקלה כי גוס ועוזריו שכונו "הגוסים" על-ידי אנשים מתוך ה-CIA - עוזבים, מה שמשקף את הנזק שעדיין קיים בעקבות עזיבתם המוקדמת של גורמים בכירים מהארגון.
התפטרות לא ברורה
"גוס הציע את התפטרותו כראש סוכנות המודיעין המרכזית ואני קיבלתי אותה", צוטט בוש.
גוס הודה לבוש על "הכבוד הגדול והזכות" לשרת כראש ה-CIA, ואמר כי הוא מאמין בכנות כי הם שיפרו באופן דרמטי את היכולות המודיעיניות הלאומיות שהן למעשה מה "ששומר עלינו בטוחים". נגרופונטה ישב בחדר הסגלגל כשהודיעו על ההתפטרות, אך לא הגיב לדברים.

תאריך:  06/05/2006   |   עודכן:  06/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שירות TheMarker
24 אלף איש נוהרים בסוף השבוע לשמוע את פנינות החוכמה של וורן באפט, האיש שהפך חברת טקסטיל קטנה לחברת אחזקות בשווי 136 מיליארד דולר
יפעת גדות
האיחוד האירופי טוען כי יצרני מסנני הקרינה מטעים את הצרכנים עם תוויות מבלבלות    דורש חוקים חדשים ומניעת השימוש במילים כמו "חוסמי קרינה" הגורמות לרושם מוטעה
ניר וייס
קיבל אישור לשימוש בסם בשל פירכוסי רגליים שהפריעו לשנתו    ביהמ"ש קבע כי מצבו לא הגיע לדרגת חומרה שתחייב את מעבידו לשלם לו הקצבה
יואב יצחק
ורטהימר ובאפט: שום עובד לא יפוטר    באפט הודיע רשמית על רכישת 80% מישקר    משפחת ורטהימר תמשיך להחזיק ב- 20% ותנהל את החברה    המדינה תקבל מס בשיעור 25% - מיליארד דולר
שלומי דיאז
חשש מעימות אלים בעת פינוי הבית בחברון    המשטרה תרכז בתחילת השבוע כוחות שיתוגברו בחיילי צה"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il