X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לאחר ארבע שנים, ימסור היום בג"צ את הכרעתו באשר לעתירות שהוגשו נגד "חוק טל" העתירות הוגשו בשעתו ע"י שינוי, מרצ והתנועה לאיכות השלטון
▪  ▪  ▪
האם יבוטל הפטור?

סיעת שינוי כבר נפחה את נשמתה בבחירות האחרונות לכנסת, ואולם , היום (יום ה', 11.5.06) צפוי בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ, למסור את הכרעתו באחת העתירות החשובות ביותר שהגישה המפלגה ברגעי השיא שלה. לאחר כארבע שנים, תפורסם הכרעת בג"צ באשר לעתירות שהוגשו נגד "חוק טל", שחוקק במטרה לעודד חרדים להצטרף למעגל העבודה ולצמצם את מספר מקבלי הקיצבות.

בן-גוריון מעניק פטור; המספרים מאמירים

שאלת דחיית שירות הביטחון של תלמידי ישיבות ימיה כימי המדינה. עוד ב-9.3.48 ניתנה הוראה על-ידי ראש המטה הארצי של ההגנה לפיה "נתקבלה החלטה כי בני הישיבות, לפי רשימות מאושרות, פטורים משירות בצבא. לתלמידים המסוגלים ינתן אימון להגנה עצמית במקום תלמודם".
נקבע, כי "החלטה זו כחה יפה למשך שנת תש"ח ובסוף השנה תבחן הבעיה מחדש". בהתאם לגישה זו הודיע ראש הממשלה דאז, דוד בן-גוריון, במכתב לרמטכ"ל מיום 2.1.51 - כי "על יסוד סעיף 12 בחוק שרות הביטחון שחררתי בחורי הישיבה מחובת השירות הסדיר, שחרור זה חל אך ורק על בחורי הישיבה העוסקים בפועל בלימוד תורה בישיבות, וכל עוד הם עוסקים בלימוד תורה בישיבות".
ואולם, עם השנים שרי הביטחון המשיכו לחתום על הפטור בעוד מספרם של בחורי הישיבות שזכו לפטור האמיר. גופים שונים החלו להאבק כנגד הפטור הבלתי-שוויוני בדרכים פוליטיות, משפטיות ותקשורתיות.

העתירות נגד החוק

בעקבות אישורו של החוק הוגשו ארבע עתירות על-ידי שינוי, מרצ, והתנועה לאיכות השלטון, שטענו כי החוק פוגע בעיקרון השוויון ומנוגד ל"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".
לטענת העותרים, החוק מסדיר לתלמידי הישיבות פטור גורף משירות צבאי, ומהווה פגיעה קשה ובלתי מידתית בזכויות המגזרים האחרים בישראל, שנאלצים לשאת בעול הביטחוני, וגורם לשסע בחברה הישראלית.
העתירה, עברה מאז הגשתה גלגולים רבים. הרכב השופטים התחלף והורחב לתשעה. המלצות ועדה מיוחדת שהוקמה לצורך מציאת פיתרון אושרו על-ידי הממשלה כמעט שנה לאחר שניתנו, אולם משרדי הממשלה לא הצליחו להגיע להכרעה בשאלה מי אמור לממן את יישומו של החוק.
אשר על כן, הדיון הראשון בעתירות התקיים רק כשלוש שנים לאחר הגשתן. במהלך הדיון מתחו השופטים ביקורת כלפי המדינה בשל כשלונה ביישום החוק, שלא עמד במבחן המציאות.
בשנת 2004 פנה היועמ"ש מזוז, לראש הממשלה דאז, אריאל שרון, וביקש ממנו להתערב בקידום יישומו של החוק. מזוז ציין בפני שרון כי בג"צ ביקש עידכון באשר ליישום בפועל של החוק.
בפנייתו לשרון ציין מזוז: "קיימים קשיים לא מבוטלים ביישום הוראות החוק על-ידי צה"ל ומשרדי הממשלה השונים העוסקים בנושא על אף הזמן הרב שחלף, טרם הוחל ביישום ההסדר של שירות אזרחי והסיבה לכך היא מחלוקת בין משרד העבודה למשרד האוצר באשר לגבי אופי השירות האזרחי".
מזוז הוסיף: "תחושתי היא כי הקושי המרכזי ביישום החוק הוא היעדר גוף מרכזי הרואה את התמונה כולה ואשר פועל לתיאום בין הגופים השונים".
מחר כאמור, יגיע לסיומו המסע המתיש בן ארבע השנים, כאשר בית המשפט ימסור את הכרעתו בשאלה האם "חוק טל" עומד במבחן חוקי היסוד אם לאו.

הפטור ההסטורי מבוטל בידי בג"צ

בשנת 1986 עתר עו"ד יהודה רסלר לבג"צ נגד שר הביטחון. בעתירה, דורש רסלר מבית המשפט לבטל את החלטתו של שר הביטחון.
לטענת העתירה, דחיית שירות ביטחון מטעמים דתיים היא החלטה הטעונה חקיקה של הכנסת, ואינה בתחום סמכותו של שר הביטחון.
עתירתו של רסלר נדחתה, אך עתירה שהוגשה עשור מאוחר יותר בידי פרופ' אמנון רובינשטיין והציגה נתונים לפיהם מהווים בני הישיבות כ-8% ממחזור הגיוס, התקבלה על-ידי בית המשפט.
בפסק הדין קובע הנשיא ברק כי "מסקנתנו הינה, כי על-פי המצב כיום, שר הביטחון מפעיל את סמכותו בעניין דחיית השירות של בחורי ישיבה ש"תורתם אומנותם", על-פי הכרעה עקרונית שהסמכות לקביעתה היא בידי הכנסת. הפעלת סמכות זו, במתכונת זו, היא אפוא שלא כדין".

חוק טל

הכנסת התעכבה מעט, ובשנת 2002 אישרה את "חוק טל".
החוק, נקרא על שמו של שופט בית המשפט העליון (בדימוס) צבי טל שישב בראשות הוועדה לבחינת הסדר בחוק למתן פטור משירות צבאי לתלמידי ישיבות.
על-פי החוק, תלמיד ישיבה "שתורתו אומנותו" ואשר מגיע לגיל 22 יזכה בשנת הכרעה, במהלכה יוכל לבחור האם להמשיך ללמוד או לצאת לעבוד. במידה וייבחר לעבוד, יוכל לבחור בין שירות צבאי מקוצר של ארבעה חודשים לבין שירות אזרחי של שנה.

תאריך:  11/05/2006   |   עודכן:  11/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יונתן אוריך
'טוב שם משמן טוב', ומה לגבי שם רע?    הרמן גרינג היה יד ימינו של אדולף היטלר, בזמן מלחמת העולם השנייה    מתיאס גרינג, פיזיותרפיסט גרמני, נושא את שמו מעורר החלחלה    זה לא מפריע לו, להתקרב ליהדות ולהיות אוהד מושבע של ישראל
מתן פריידין
כך נטען בעתירת החברה להגנת הטבע לביהמ"ש בנצרת    החברה דורשת להעביר את נושא הפיתוח בשמורת הבניאס, אחת השמורות היפות והייחודיות בארץ, לוועדת תכנון ארצית
עידן יוסף
נשיא המדינה חתם על הסכמה לקיצור תקופת ההתיישנות של המורשעים בתיפעול ושידור בערוץ, אך שרת המשפטים השהתה את פניית הנשיא אצלה וסירבה לחתום    כך נחשף הערב בערוץ 10
מתן פריידין
הנאמנים בפרשה, וכונס הנכסים הרשמי מביעים, בתשובתם לבית המשפט המחוזי בת"א, תמיכה בבקשת קבוצת בורוביץ'-מוזס-רוזן לאפשר לבאי כוחם להיות נוכחים בחקירות נגדם
מחלקה ראשונה
רובוט שמשחק כדורגל זכה בתחרות הרובוטיקה באוניברסיטת חיפה    הרובוט משחק על המגרש כחלוץ ופעולותו מורכת ממספר משימות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il