X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
העולם ואנחנו - לגור, לשמור ולאהוב

איכות הסביבה אינה נטע זר ביהדות

הניסיון של האדריכלות לעצב את הסביבה, מוחקות את טביעת האצבעות שהותיר הזמן וגורמות לאיבוד השייכות של האדם למקום "הזיהום הצלילי" זהו הרעש התמידי בחברה המודרנית המונע קשר מילולי בין האדם לזולת ויכולת להתבונן בעצמו ובסביבה מתוך כנס יהדות ואיכות הסביבה שהתקיים במכון התורני לנשים בירושלים
▪  ▪  ▪
תמר מצ'אדו

הרב דניאל אפשטיין

עמיר בלבן

במת"ן, המכון התורני לנשים בירושלים נערך השבוע (ג', 9.5.06) ערב עיון בינתחומי בנושא יהדות ואיכות הסביבה. ראשון הדוברים היה הרב דניאל אפשטיין, פילוסוף ורב העומד בראש תוכנית "רימונים" [בית מדרש בינתחומי המעמיד במוקד הלימוד נושא מרכזי מדי שנה, ע.י.].
הרב אפשטיין הדגים את בעייתיות היחס שבין האדם לבין המקום בדוגמות מן המקרא, הפילוסופיה והספרות. למעשה, אמר אפשטיין, "האדם נמצא כל חייו בחיפוש אחרי המקום האבוד. זהו המקום האינטימי הפרטי שלו שהוא למעשה אוסף כל המקומות, המראות והריחות שקלט וספג בימי חייו כאשר משמעותו של המקום נבנית מכוחו של הזמן שהטביע בו את חותמו. בעולם פוסט-מודרני בו שולטות מגמות אדריכליות ותכנוניות הטוענות כי את המרחב יש 'לעצב' נמחקת טביעת האצבעות שהותיר הזמן במקום, אובד העומק ההיסטורי ואובדת תחושת השייכות הקיומית של האדם למקומו".
לאחר דברי הרב אפשטיין הוקרן סרטו של עמיר בלבן על חיות הבר בירושלים, המצליחות לשמר חיי טבע בתוך המרחב האורבני הירושלמי. הסרט, שצולם לאורך שנים, ניסה להמחיש עד כמה האדם אינו מודע כלל לקיום פינות אלו בתוך העיר המוכרת לו לכאורה.
מהיבט שונה לחלוטין בחנה תמר מצ'אדו, מוסיקולוגית וחוקרת המוזיקה של היהודים בשואה, את נושא 'הזיהום הצלילי' כפי שהיא מכנה זאת. האדם מוקף במשך כל שעות היום ברעשים, בצלילים צורמים, ובמוזיקה קולנית בבית וברחוב, המשתלטים על כל ערוצי הקשר הבין-אישי. מלבד הנזקים הפיזיולוגיים נגרמים גם נזקים מנטליים והתפתחותיים לאדם שנמצא במשך שעות רבות באזורים בהם עוצמות הצלילים גבוהות, ואף חורגות מן הרמה המותרת.
"הרעש המתמיד הזה", טוענת מצ'אדו, "מונע מן האדם את היכולת להתבונן בעצמו ובסביבתו ואת האפשרות לקשר מילולי ובלתי מילולי בין האדם לבין הזולת". לעומת מציאות אורבנית זו העמידה מצ'אדו את המדבר, שהוא מקום המאופיין בשקט השורר בו. לדבריה, לא בכדי זכה עם ישראל לדיבור אלוהי דווקא במדבר, ושורש המילים זהה - ד.ב.ר.; "ישנו קשר הדוק בין הדיבור לבין המדבר, שכן מתוך השקט יכול לצמוח דיבור אמיתי של האדם עם עצמו ועם זולתו".
את הערב נעלה הרצאתו של ד"ר מיכאל ויגודה, משפטן העומד בראש המחלקה למשפט עברי במשרד המשפטים. ויגודה הציג שלוש תפיסות מרכזיות הקיימות כיום בתחום של האקולוגיה ושימור הסביבה. תפיסות אלו מנסות למקם את האדם ביחס לטבע: האם הוא חלק ממנו, האם הוא חלק רק מעולם החי או האם הוא מעל הטבע ושולט בו. הוא אמר כי התפיסה האחרונה היא זו שטבעה למעשה את המונח 'איכות הסביבה' כתפיסה אנתרופוצנטרית, לפיה האדם נמצא במרכז והעולם הוא סביבו ככלי הנתון לשימושו.
מתוך בחינת מקורות מן המדרש, ההלכה וההשקפה היהודיים, ניסה ויגודה להציע תפיסה אחרת, הגורסת כי אומנם האדם הוא נזר הבריאה, הוא העליון בסולם הנבראים, שבניגוד לצומח ולחי אינו נתון לדטרמיניזם הטבעי, אך "עליונות זו אל לה לתת כוח שאינו ראוי בידי האדם, להשחית את עולמו ולהשתמש בכוח זה לרעה. האדם אחראי על הטבע שבו הוא חי כאשר הוא נע בין שני הקטבים עליהם הצטווה האדם הראשון כבר בשני פרקי הבריאה שבספר בראשית: בין 'מִלאו את הארץ וכִבשוה' לבין 'לעבדה ולשמרה'", הסביר.
הערב לווה בתערוכת צילומים של מיכאל אונא ז"ל, אוהב אדם וטבע, בנה של אחת ממשתתפות תוכנית "רימונים" שנהרג בתאונת דרכים.

מת"ן (מכון תורני לנשים) הוקם על-ידי הרבנית מלכה בינה בשנת 1989 מתוך הרצון להקים מסגרת לימודית-תורנית לנשים אשר במרכזה יצירת בית מדרש מעמיק לקבוצות מובילות. במת"ן פועלת תוכנית לימודית בשם "רימונים". השנה עסקו הנשים הלומדות בבית המדרש בנושא "מקום".
תאריך:  11/05/2006   |   עודכן:  13/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
אבחון מוקדם ואמצעי מניעה - כולל תוספות חומצה פולית - יכול לעזור לטפל במצב
מירב לוי
חברת הספנות היוקרתית "קריסטל" מחזירה את ספינותיה לעגון בנמל אשדוד    ספינת השייט הראשונה תעגון בישראל באפריל 2007
גלית יצחק
פליישר צפויה להכנס לתפקידה בחודש יוני 2006    עד-כה שימשה כסמנכ"ל רגולציה בפלאפון
שלומי דיאז
נהגה לקשור אותה לכסא בביתה בעיר רחובות ולהכות אותה    החשש הוא שהצעירה מעורערת בנפשה
הדר פרבר
מנהל מרכז ההוריקנים הלאומי בארה"ב אמר כי תוכנות המחשב אינן יכולות לזהות בצורה מהירה מספיק הוריקנים מוגברים, אלה אשר לרוב גורמים לחורבן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il