X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ד"ר גיורא גוטסמן מסביר על עקיצות היתושים ומעניק מספר טיפים שיעזרו לכם להתמודד עימם
▪  ▪  ▪

בשבועות האחרונים אנו מתחילים ליהנות מהימים החמים. ניהנים מהים ומשפע הפירות שמציע הקיץ. אולם יחד עם זאת, מגיע בקיץ גם הדבר שאנו הכי לא מבקשים לעצמנו: היתושים המגיעים בדרך כלל בחודש מאי ולצערנו הם נוטשים רק בספטמבר.
ד"ר גיורא גוטסמן, מומחה במחלות ילדים ומחלות זיהומיות במרכז הרפואי "מאיר", מסביר על עקיצות היתושים ומעניק מספר טיפים לדרכי התמודדות עימם.
מהי עקיצת יתוש?
לדברי ד"ר גוטסמן, עקיצת היתוש היא עקיצה של נקבת היתוש, העוקצת פונדקאים בעלי דם חם, כולל האדם, לשם השגת חלבון מתאים להתפתחות הביצים. עקיצות היתושים מטרידות ומגרדות ועלולות לאפשר העברת גורמי מחלה. הגרד שאנו חשים לאחר העקיצה הוא תגובת הגוף לחלבון או ארס המוחדר לגופנו, והוא זה שיוצר את התגובה האלרגית והתגובה הדלקתית המקומית.
ד"ר גוטסמן מסביר, על מספר סוגי יתושים, ביניהם:
- יתוש האנופלס - האחראי להעברת מחלת המלריה;
- יתוש קולקס - האחראי על העברת קדחת הנילוס.
יתוש הבית המצוי (Culex pipiens) הוא המין הנפוץ והידוע ביותר מבין היתושים השייכים לסוג קולקס, וגורם לרוב מטרדי העקיצות ברחבי הארץ. אוכלוסיות גדולות של יתוש זה מתפתחות במים עשירים בחומר אורגני, כגון: מים מזוהמים בשפכים ובביוב לא מטופל.
לדבריו, למרות שהיתוש המצוי מהווה מטרד, הסבירות להעברת מחלות על-ידי יתוש זה נמוכה. העקיצה עצמה יוצרת גירוי מקומי המתבטא לרוב בנפיחות, אודם וגרד מקומי.
כל אדם מגיב בצורה שונה לעקיצת היתוש. בילדים בדרך-כלל התגובות המקומיות הינן חמורות יותר. במקרים מסוימים, בעיקר אצל ילדים, הנפיחות יכולה להיות משמעותיות ביותר, במיוחד אם היא נעשית באזורים רגישים, כגון: העיניים, השפתיים ועוד. כמו-כן, יתכנו גם שלפוחיות גדולות כתוצאה מהעקיצה.
"עקיצת יתוש יכולה להביא, אצל ילד, אבל גם אצל מבוגר, לנפיחות קשה סביב העין שתגרום ממש לסגירתו של העפעף, או נפיחות ניכרת של אפרכסת, שפתיים או גפיים", אמר והוסיף כי "מצבים אלה מבהילים אך גם במקרים אלה לא תמיד יש הכרח בטיפול נרחב, אלא רק בשימוש במשחה או בג'ל מרגיע עד שהנפיחות תרד".
ד"ר גוטסמן מציין, כי פעמים רבות, הופעה של נפיחות, אודם וחום מקומי נחשדות על-ידי הורים ורופאים כזיהום מקומי, ולכן ניתן טיפול אנטיביוטי על-ידי הרופא.
חשוב שתגעו, כי עקיצה פשוטה עשויה לגרום לזיום האזור מאחר וכתוצאה מהגרד נוצר פצע שיכול להזדהם ולהפוך לפצע מוגלתי, או לזיהום תת עורי (צלוליטיס). שתי תופעות אלו מצריכות התערבות רפואית ונטילת אנטיביוטיקה. יחד עם זאת, במרבית המקרים של נפיחות ללא כאב מקומי וללא עליית חום כללית מדובר בתגובה לעקיצה בלבד, והטיפול האנטיביוטי מיותר. כמו-כן, כשיש עקיצות מרובות, קיים קושי להבדיל מאבעבועות רוח ומעקיצות על-ידי חרקים אחרים.
הטיפול בעקיצות
הטיפול בתגובה האלרגית לעקיצת היתוש (בעיקר לגרד) יכול להיעשות על-ידי מגוון תכשירים הנמצאים למכירה בבתי המרקחת - משחות הרגעה, ג'ל הרגעה וכיוב'. במקרים של עקיצות מרובות ניתן להשתמש גם בתרופות אנטי היסטמיניות דרך הפה הניתנות בהמלצת הרופא המטפל. ד"ר גוטסמן ממליץ:
- יש לטפל מראש באזורים בהם ישנו פוטנציאל להתפתחות "בית גידול" ליתושים - שלוליות שלא יבשו, מקורות מים מטפטפים וכיוב';
- וידוא קיומן של רשתות תקינות בבית, שימוש בנורות כחולות ומריחת חומרים "דוחי יתושים" הקיימים בבתי המרקחת. רצוי לוודא כי החומרים השונים מותרים ומאושרים לשימוש, במיוחד בכל הקשור לילדים;
- בטיולים ובפיקניקים (במיוחד בלילה): רצוי להימרח בחומרים "דוחי יתושים", ללבוש בגדים עם שרוולים ארוכים ולהשתמש בכילות במידת האפשר.

תאריך:  13/05/2006   |   עודכן:  13/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלומי דיאז
במהלך עימות בין שתי חבורות בתל אביב נורה בחזהו צעיר - מאושפז במצב בינוני    שחקן כדורגל נפגע בראשו מאבן    ארבעה נדקרו בקטטת שיכורים
שלומי דיאז, יפעת גדות
איבד שליטה על רכבו והתנגש בעץ    בן חמש נפצע אנושות בתאונת פגע וברח בנצרת    בן חמש נהרג בסכנין
מחלקה ראשונה
שר החוץ הירדני: "שמשעל והנייה ישלחו מומחים לחפש פה אמצעי הלחימה שהסתירו אנשיהם"; פורום אינטרנט המקורב לחמאס: ירדן ניסתה להתנקש במוחמד דיף
יפעת גדות
כך טוענים חוקרים מהמוסד הלאומי לסרטן בארה"ב    לטענתם - גנים כאלו לא קיימים
מחלקה ראשונה
דיפלומטים מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית: תוכנית העשרה של אירן מתקדמת מהר יותר משמומחי הסוכנות ציפו    סין ורוסיה נגד סנקציות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il