X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הפוליטיקה של האוכל היהודי
התימנים לא הביאו את הפלאפל לישראל
באוניברסיטת קליפורניה בעיר דייויס מתקיים בימים אלו כנס אקדמי בענייני אוכל יהודי

האם פלאפל בפיתה הוא אכן ה"מזון הלאומי של ישראל", כפי שניתן ללמוד מגלויות המזכרת עליהן מתנוסס המאכל כשדגלוני ישראל נעוצים בו באמצעות קיסמים, או שהפלאפל היה שם עוד בגלגולה הקודם של ישראל כ"פלשתינה"?
אילו מרכיבים מיוחדים צריך בשביל ליצור זהות יהודית? בשלנים יהודים, שימו לב: ועידת "מפארפל (פתיתים) לפלאפל: אוכל, יין ותרבות יהודית" שמתקיימת באוניברסיטת קליפורניה בעיר דייויס, תשתדל להשיב לשאלות אלו ועוד.
הועידה התלת יומית, מתקיימת בימים אלו. היא פתוחה לציבור הרחב ומשתתפים בה קשת רחבה של אקדמאים ומחברי ספרי בישול, שיחקרו יחדיו היבטים שונים של הבישול היהודי והתפקיד של האוכל והיין בתרבות יהודית, וכמובן, יאכלו וישתו בצוותא. שתי ארוחות ערב חגיגיות הוגשו לנוכחים, כמו גם טעימת יינות.
על-פי דוד ביאל, האחראי על לימודי יהדות באוניברסיטה, זוהי הוועידה השלישית בסידרה של ועידות מחקר יהודיות המשלבות נושא אקדמי עם פן אקטואלי-מודרני.
"אוניברסיטת קליפורניה דייויס היא אחד המקומות החשובים ביותר בעולם למדע האוכל", אמר ביאל. "ומאחר שאנחנו יושבים במקום בו אוכל ויין נחשבים מאוד, נראה לנו מתאים לקיים את הוועידה".
כהיסטוריון תרבות מתעניין ביאל בתפקיד החשוב שמשחק האוכל בזהות התרבותית של היהודים. אולם הוא שואל האם זה נושא מרכזי בתרבות שלנו יותר מאשר עמים בני תרבויות אחרות.
אפילו השאלה, "האם יש בכלל חיה כזו הקרויה בישול יהודי?", יכולה להיות טעונה. "סוגי אוכל רבים שאנחנו מחשיבים כיהודיים בעצם שאולים משכנינו הגויים ואומצו על-ידינו, ופלאפל הוא הדוגמה העיקרית לכך", אמר. "יעל רביב היא מומחית בעלת שם עולמי לפלאפל, והיא מדברת בוועידה על סוגי אוכל שונים והקשר שלהם לציונות. היתה אגדה שיהודי תימן הם שייבאו את הפלאפל לישראל, אבל זה לא נכון".
דוני ענבר, הנספח התרבותי לשעבר בקונסוליה הישראלית, ימסור הרצאה בנושא "רק כף סוכר גדושה תהפוך את הגפילטע-פיש לפרוע: מרכיבים סודיים שמערבבים את הפוליטיקה של הזהות היהודית".
קוגל לימון וגבינת ריקוטה
ענבר, שף גורמה, עבד עם קייטרינג לתכנן סעודת-מלכים המבוסס על סוגי אוכל הנזכרים בתנ"ך; התפריט כולל בשר עז, סלט העשוי מתרד, גזר וביצת שליו וכן נזיד עדשים, לו הוא קורא "תבשיל זכות מלידה" (התבשיל שהגיש יעקב לעשיו בעת קניית הבכורה ממנו - ע.י.). רימונים ותאנים יזכו גם כן למקום של כבוד. בארוחת הערב של היום הראשון הוגש קוגל העשוי במלאכת מחשבת לקחו את הסועדים אל העבר הרחוק, לאחר שהוכן כמאפה קדירה והוסיפו לו גבינה וצימוקים. תפוז-דם וקוגל שוקולד מתוק-מריר או קוגל המכיל לימון וגבינת ריקוטה העשירו את הטעם החד-גוני.
שני הנואמים המרכזים בוועידה הם מחברי ספרי בישול יהודי פופולריים, מולי קאצן וג'ויס גולדשטיין. קאצן, מברקלי שבמערב קליפורניה, דווקא לא מתמחה בבישול יהודי, אבל הפך למפורסם בעולם הבישולים כתוצאה מספרו "ספר הבישול של (סירופ) מייפל" והבא בעקבותיו - "יער הברוקולי הקסום" ובו מתכונים מהמסעדה הצמחונית המפורסמת באיתכה, ניו-יורק. שהעיקרון המוביל שלה קשור לליל הדיונים הראשון הקרוי "חלומות של צימעס".
גולדשטיין, מסן פרנסיסקו, מחבר "קוקינה אבראיקה", העוסק במטבח היהודי האיטלקי ו"טעמים ספרדיים: בישול יהודי ים תיכוני" נאם בנושא "איך בחורה יהודיה נחמדה מברוקלין (אשכנזיה) למדה לבשל אוכל ספרדי". סרט והרצאה מרכזיים נוספים בוועידה הם "עלייתה ונפילתה של המעדניה היהודית".
"אנחנו בהחלט מעוניינים באירוע שיהיה מלומד ומקצועי, אבל גם כזה שמעניין את הקהילה", אמר ביאל. "זה יהיה מיזוג של דברים אקדמיים ודברים כיפיים, והשיחות האקדמיות יצטרכו להיות מענינות ובלשון שווה גם למי שאינם מומחים".

תאריך:  16/05/2006   |   עודכן:  16/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק, רונן ליבוביץ
הוועדה לביקורת המדינה קיימה דיון בממצאי דוח המבקר בעניין בנק ישראל    הנגיד הביע חשש מכך שההתקפות יחלישו את בנק ישראל    המבקר הביע סיפוק מכך שהליקויים מתוקנים    הפרשה נחשפה ב- Nfc
גיא לשם
כך נודע ל-TheMarker ממסמכים פנימיים של הרשות    רש"ת ציפתה להכנסות שנתיות ממסחר בהיקף של 800 מיליון דולר - אך ההכנסות בפועל הן פחות ממחצית מסכום זה
שחר הזלקורן ותומר הדר
עובדים בחברות היי-טק משתמשים במכוניותיהם הצמודות במרוצי מכוניות מאולתרים    הגורם העיקרי לריבוי התאונות: זלזול במכוניות שאינן בבעלותם
מירב לוי
התואר יוענק במסגרת מושב חבר הנאמנים השנתי של אוניברסיטת בן-גוריון    מלבדו יקבלו תארי כבוד גם מוריס קאהן, אורנה פורת ועוד
מחלקה ראשונה
ארה"ב הודיעה אמש על הצעד לשיקום המלא של היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il