למעשה, השוק "בורח" לעיתונות הדפוס האמריקנית כבר כמה עשרות שנים: מספר הקוראים (Readership) של העיתונים האמריקניים יורד כבר כעשור, התפוצה (Circulation) יורדת כבר כשני עשורים ושיעור הקוראים בקרב האוכלוסיה הבוגרת יורד כבר לפחות ארבעה עשורים. הירידה בחשיפה אצל הקהלים הצעירים קשה וכואבת במיוחד, מכיוון שאלה הגילאים שבהם רוכשים את הרגלי הקריאה.
המצב הזה הביא כמובן להרעה בתוצאות הכספיות. הרוב המכריע של עיתוני ארה"ב נהנה ממעמד מונופוליסטי או בלתי תחרותי בשוקי היעד. הדבר נכון במיוחד בעיתונות המקומית, שהיא גדולה פי כמה מהעיתונות הלאומית (למעשה, יש רק עיתון אחד בארה"ב שאימץ שאיפה כלל-לאומית ברורה מיד עם הקמתו - USA Today).
עקב כך, הרווחיות של העיתונים האמריקניים היתה גדולה מאוד. לדוגמה, שיעור הרווח הנקי של גאנט, המו"לית של Today USA, היה כ-15% לשנה בשנים 2000-1996. אבל בשנים האחרונות, וב-2005 ביתר שאת, הכנסותיהם סובלות מצמיחה איטית ומירידה ברווחיות. הם עדיין רווחיים - אבל מרוויחים פחות. ומה שיותר גרוע - הציפיות הן להמשך הירידה ברווחים.
עם תנאי רקע כאלה - ירידה מתמדת ולא מחזורית בעסקים - אין פלא שמניות העיתונים בארה"ב יורדות בשיעורים חדשים. מתחילת 2005 מניות גאנט עצמה צללו מכ-80 דולר לכ-56 דולר ומניות טריביון, מו"לית העיתונים השנייה בגודלה בארה"ב, צללו מכ-42 דולר לכ-29 דולר.
גם מניות נייט-רידר, המו"לית השלישית בגודלה בארה"ב, סבלו מירידות חדות ונמשכות, אבל בנובמבר 2005 החליטה בעלת מניות גדולה בה, קרן השקעות אמריקנית, לעשות משהו בנדון: היא הכריחה את ההנהלה להיכנס להליך של מכירה. היוזמה הזו גם הביאה להיפוך במגמת המסחר במניה, שזינקה משפל של כ-53 דולר בסוף אוקטובר לכמעט 64 דולר בסוף דצמבר, וגם הביאה לעסקה: ב-13 במארס נייט-רידר נמכרה למו"לית הרבה יותר קטנה, מקלאטצ'י, בעסקה שגילמה מחיר של כ-67 דולר למניה.
פריחת הטלוויזיה והכבלים והלוויין לא הצליחה לפגום בהכנסות וברווחיות של עיתוני ארה"ב. המכה הזאת הגיעה כמובן מכיוון האינטרנט. העיתונים היו ערים כמובן להתפתחות האינטרנט ולקחו בה חלק פעיל: כבר באוקטובר 93' ביה"ס לעיתונות של אוניברסיטת פלורידה הקים את מה שנחשב לאתר העיתונות הראשון באינטרנט, ובנובמבר 94' העיתון הבריטי טלגרף היה הראשון שהקים אתר אינטרנט.
מאז, עיתונים רבים הצטרפו לאינטרנט - בהתחלה על-ידי העלאת אתרים "סטטיים" שהכילו את תוכני העיתונים המודפסים ויותר מאוחר העשירו אותם עם עדכונים רצופים. כמה עיתונים הקימו חברות נפרדות שתפקידן היה לחדור לענף המו"לות באינטרנט. בהמשך, יותר ויותר עיתונים כינסו את החברות האלו לתוך חברות-האם ואיחדו הן את המערכות - המקוונת והמודפסת - והן את מערכי המכירות של פרסום. הדעות עדיין חלוקות בנוגע להצדקת הצעד הזה, אבל דבר אחד בטוח: הוא סייע לעיתונים לחסוך בעלויות.
המאמץ העיקרי של הפעילות הזאת באינטרנט הוא לתפוס נתחים כמה שיותר גדולים של קוראים צעירים. אבל המאמץ הזה לא צפה פני עתיד כי אם הגיב למציאות חדשה - מציאות שבה רוב הקוראים הצעירים נוהרים לאתרים של חברות אינטרנט שלא הוקמו על-ידי גופי עיתונות.
אחת הדרכים שבהן גופי עיתונות נקטו כדי לבצע "קפיצת דרך" בהשגת המטרה הזאת היתה לרכוש חברות אינטרנט, בעיקר בתחום התוכן החדשותי אך גם המסחרי: בינואר 2005 דאו ג'ונס רכשה את אתר החדשות הפיננסיות MarketWatch תמורת 532 מיליון דולר; בפברואר 2005 "ניו-יורק טיימס" רכשה את אתר התוכן והמידע About.com תמורת 410 מיליון דולר; ביוני 2005 רכשה המו"לית האמריקנית אי.וו סקריפס את אתר השוואות המחירים Shopzilla תמורת 570 מיליון דולר; ביולי 2005 ניוז קורפ רכשה את אתר הקהילות MySpace תמורת 580 מיליון דולר; ובמארס 2006 אי.וו סקריפס רכשה גם את אתר השוואות המחירים הבריטי uSwitch תמורת 366 מיליון דולר.
פרט למקרים בודדים, כגון ההשקעה של דאו ג'ונס בגרסת סוף שבוע ל"וול סטריט ג'ורנל", עיתוני ארה"ב העדיפו - ועדיין מעדיפים - להשקיע את כספם לא בעיתונות דפוס כי אם באינטרנט.