X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כך אמרה עו"ד טליה ששון, שכתבה את הדוח, במושב בכנס לשכת עוה"ד שעסק בנושא אכיפת המשפט על מתיישבי יהודה ושומרון יו"ר מועצת יש"ע: לפרק מבנים בלתי חוקיים במגזר הערבי
▪  ▪  ▪

עו"ד טליה ששון, שחיברה את דוח המאחזים לפי בקשת ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, קוראת (ד', 24.5.06), ליישם את הדוח. ששון, אמרה את הדברים במסגרת מושב שהנחתה, בכנס לשכת עורכי הדין באילת, שעסק בנושא אכיפת המשפט על מתיישבי השטחים. "הממצא העיקרי אליו הגעתי בדוח הוא, שהקמת המאחזים נעשתה תוך שיתוף ומעורבות של רשויות השלטון", אמרה ששון.
עוד ציינה ששון, שהדרג הפוליטי בישראל אינו נוקט יוזמה לאכיפת החוק בשטחים במשך שנים. המסר מחלחל עד לחיילים בשטח, אשר אינם אוכפים את החוק גם בסוגיות אחרות, כגון פגיעה בשלמות גופם וברכושם של התושבים הפלשתינים. "אסור לנו כאזרחי המדינה להשלים עם מצב זה", סיכמה ששון, "כי הוא פוגע בבסיסו של המשטר הדמוקרטי במדינה".

"צה"ל לא מתיחס לחקירה כמטרה מבצעית"

אל"מ יאיר לוטשטיין, מהפרקליטות הצבאית, התייחס אף הוא לסוגיית ההתנכלות לחקלאים הפלשתינים. "בעבר לא אפשרנו לפלשתינים למסוק זיתים, מחשש לחיכוך עם המתנחלים. היום אנו סוגרים את שטחי המסיק בפני המתנחלים, על-מנת לאפשר לפלשתינים למסוק עד הזית האחרון", אמר לוטשטיין.
עוד ציין לוטשטיין, כי לאחרונה הוספו שתי פלוגות של מג"ב על-מנת לסייע לצה"ל באכיפת החוק בשטחים. הפלוגות השתתפו בין היתר בפינוי בית שפירא בחברון.
עו"ד מיכאל ספרד, המשמש כיועץ המשפטי של ארגון "יש דין", מסר כי הארגון ניהל מעקב אחר אכיפת החוק על ישראלים בשטחים. לדבריו, הארגון מצא, כי למעלה מ-90% מתלונות הפלשתינים על התנכלויות המתנחלים, מסתיימות בכשל חקירתי, כלומר בסגירת התיק.
"מערכת אכיפת החוק בגדה המערבית היא דחליל, שיודעים שהוא דחליל", גרס ספרד, "לא מתבצעות פעולות חקירתיות בסיסיות. הצבא, שאמון על אכיפת החוק בשטחים, לא מתייחס לחקירה כאל מטרה מבצעית".

הדרישה לפינוי מאחזים צבועה

עם טענותיה של ששון, שאינה ידועה כחובבת מתנחלים, התעמת בנצי ליברמן, ראש מועצת יש"ע. ליברמן, הציג בפני הקהל נתונים, לפיהם רמת הפשיעה בשטחים היא הנמוכה ביותר במדינת ישראל. כמו כן, הוא התקומם על הצביעות שבדרישה לפירוק המאחזים, בעוד שעשרות אלפי מבנים בלתי חוקיים במגזר הערבי בתוככי מדינת ישראל, ממשיכים לעמוד על תילם.
"המדינה, שתמכה בהקמת המאחזים, יכולה לשנות את מדיניותה מכאן והלאה, אך אינה יכולה להתכחש בדיעבד למאחזים שהיא עצמה סייעה להקמתם". עוד ציין ליברמן, כי מדיניות של מאחזים היתה נהוגה גם בנגב ובגליל, כאשר כעבור עשרות שנים, הוכרו המאחזים כיישובים של קבע.

הממשלה מסוגלת לאכוף את החוק

את ההבדל במדיניות האכיפה בתוך הקו הירוק, ניסה להסביר עו"ד שי ניצן, המשנה לפרקליט המדינה. "בנייה בלתי חוקית בשטחים אינה דומה לבנייה בלתי חוקית בתוככי הקו הירוק", אמר, "לבנייה בשטחים יש משמעות פוליטית, המאחזים הללו אינם מוקמים על שטח ריבוני של מדינת ישראל".
עו"ד ניצן הביע ביקורת על שיטת מימון התשתיות למאחזים, שהיתה נהוגה בעבר, אך הופסקה בשנים האחרונות. בעניין ההתנכלויות לפלשתינים הסכים ניצן כי קיימת בעיה, אך סבר שזו נובעת גם מבעיות אובייקטיביות.
"לחיילים יש קושי לפעול נגד המתנחלים שמארחים אותם בבתיהם ומכבדים אותם במזונם", הסביר ניצן, "הם גם אינם מיומנים בפעולות אכיפה. יש קשיים בתיאום בין המשטרה לצבא. ניידת משטרתית זקוקה לליווי צבאי על-מנת להגיע למקום ההתרחשות וזה מקשה על החקירה".
עם זאת, ביקש ניצן לסיים בנימה אופטימית: "השנה האחרונה, שבה בוצעה תוכנית ההינתקות, הוכיחה מעל לכל ספק שממשלת ישראל אכן מסוגלת לאכוף את החוק בשטחים, כשהיא נחושה", אמר.

תאריך:  25/05/2006   |   עודכן:  25/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק
התרופה אושרה על-ידי הסוכנות האירופית להערכת תרופות    עמותת אחת מתשע קוראת לממשלה לעמוד בהתחייבותה ולרשום בישראל את התרופה
גלית יצחק
כך אמרו היום חברי ועדת המדע והטכנולוגיה    דורשים מהמדינה להקצות משאבים לעיגון קבוע לעידכון הסל ולהשקיע בתשתית המדעית    קוראים לפעול מול חברות התרופות להוזלת העלויות לתרופות שאינן בסל
שלומי דיאז
תנ"צ בנצי סאו יהיה ראש המטה המבצעי של השר לביטחון פנים    ועדת אור מצאה אותו אחראי לירי צלפים בלתי תקין באום אל פחם והמליצה לא לקדמו
מירב לוי
יצאו למשמרת מחאה מול פסטיבל "טעם העיר"    יחלו להחתים על עצומה ארצית להזדהות עם שובתי הרעב
הדר פרבר
מטוס הג'מבו, בואינג 747 ההיי-טקי של הנשיא, כבד בהרבה מרוב המטוסים אשר נוחתים על המסלול בקנברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il