60 אלף תלמידים ניגשים היום (יום ב', 5.6.06) לבגרות בתנ"ך (ברמה של 2 יחידות לימוד). לראשונה נבחנים התלמידים בהתאם לתוכנית הלימודים החדשה של מערכת החינוך.
מנתוני משרד החינוך עולה כי בממוצע מעל 87% עוברים את הבחינה בהצלחה וכ- 12% נכשלים. ממוצע הציונים לשנת הלימודים 2005 עמד על 72.45.
תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך נכנסה למערכת החינוך לפני כשלוש שנים, והשנה נבחנים בה כל תלמידי ישראל. התוכנית משקפת את ההגות היהודית ואת פרשנות התנ"ך לדורותיה, והיא נלמדת בכיתות א'-ו' ובכיתות ז'-י"ב.
התוכנית החדשה החזירה שינון פסוקים
התוכנית החדשה בתנ"ך החזירה למתכונת הלימודים את השינון של הפסוקים בעל-פה. הן תלמידי בתי הספר היסודי והן תלמידי התיכון נדרשים ללמוד פסוקים וביטויים מהתנ"ך כחלק מהרחבת
אוצר המילים והבנת הכתוב המקראי.
תוכנית הלימודים בבית הספר היסודי, בכיתות א'-ו', כוללת את החלק הסיפורי של התנ"ך, מסיפורי בריאת העולם ועד שיבת ציון, ובנויה על שלושה רבדים של הוראה: תוכן, נושאים להדגשה - לפי בחירת המורה מתוך היצע רחב, ונושאים להרחבה בינתחומית. מרכיב נוסף הוא שילוב ניבים, ביטויים ופסוקי מפתח לשינון.
בחינוך העל יסודי בכיתות ז'-י"ב, נקודת המוצא היא הרצף השש שנתי. על-פי התוכנית נלמדים תולדות עם ישראל בתקופת המקרא על ציר כרונולוגי המתחיל בסיפורי האבות ומסתיים בשיבת ציון. על בסיס ידע זה נלמדים בחטיבה העליונה נושאים המאפשרים לתלמיד ליצור הקשרים ולבחון את הכתוב המקראי בהיבט רחב ורב ממדי.
בתוכנית נקבע מאגר של ניבים, ביטויים ופסוקי מפתח מתוך פרקי הלימוד המחייבים לימוד התלמידים על-מנת להרחיב את אוצר המילים ויתרמו לרמת ההבעה וההבנה שלהם את הכתוב המקראי. לצד אלו משולב המחשב בהוראת התנ"ך באמצעות לומדות לתלמידים מתקשים ובסיוע אתרי אינטרנט למורים ולתלמידים.
על-מנת להגיע ברמת 2 יח"ל להישגים גבוהים, נערך מיפוי צרכים בנושא, ובמשרד החינוך נמצאים בעיצומו של תהליך בניית תוכנית עבודה לשיפור ההישגים.