X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הבדיקה מעלה מספר בעיות הקשורים לדרך ביצוע התוכנית, היישום, קבלת ההחלטות והחלוקה התקציבית; סיכומי מל"ל קובעים: מרחב התפר פרוץ וממשיך להיות מוקד לפעילות חבלה עוינת
▪  ▪  ▪

מבקר המדינה מצא בדוח שהגיש, ליקויים מהותיים גם באופן הטיפול בשב"חים פלשתיניים - טיפול לקוי שהעצים את הסיכון הביטחוני. ממצאי המבקר נכללים בדוח מיוחד שהגיש בנושא מרחב התפר (31.7.02).
שר הביטחון בנימין בן-אליעזר קיים בחודש מאי ובחודש יוני 2001 דיונים בנושא מרחב התפר: בסיכום הדיונים נכתב, כי שר הביטחון זיהה, שאין תשובות הולמות לנושא: בכל הקשור לשב"חים, מעבר מכוניות והערבת סחורות לא חוקיות.
בדיון שהתקיים ב-24.6.01 בראשות רה"מ אריאל שרון, ובהשתפות שרים נוספים וראשי גופים במערכת הביטחון, קבע רה"מ כי הצורך לקבל החלטות בעניין מרחב התפר נובע מצורך ביטחוני, עקב צל איומי הפיגועים.
בעקבות הנחיית ראש הממשלה את הגופים הנ"ל (שהשתתפו בדיון) גיבשו הגופים בחודשי יוני-יולי 2001 תוכנית למניעת הסתננות של פלשתינים מאיו"ש לישראל, דרך מרחב התפר, ושהייתם הבלתי חוקית בישראל. התוכנית, כך נקבע, נועדה להוות מרכיב בהתמודדות יעילה עם הטרור, על-ידי קיום משטר למניעת סיכול והסתננות דרך מרחב התפר ושהייה בלתי חוקית בישראל.
התוכנית נועדה לטפל בבעיית מרחב התפר לכל אורכו (כולל עוטף ירושלים) בראיה כוללת וארוכת טווח; להנהיג משטר שיאפשר פעילות אפקטיבית למניעה; סיכול ויירוט של הסתננות; מניעת שהייה בלתי חוקית; הגנת האינטרס לטווח ארוך.
- הטיפול בתחום התקציבי:
יישומה של תוכנית מרחב התפר כרוכה בהוצאה כספית של מיליוני שקלים מקופת המדינה. למרות זאת, משרד האוצר לא נטל חלק בעבודת המטה להכנת התוכנית לקראת הבאתה לאישור בקבינט ולא חיווה דעתו בנושא התקציבי.
- התוכנית שהוצגה לקבינט לא כללה פירוט העלויות התקציביות הנדרשות. בהעדר כל אישור תקציבי לתוכנית, הנחה ראש מל"ל את צוות ההיגוי של מרחב התפר באוקטובר 2001 כי עבודת התכנון תיעשה על-פי הנחת עבודה של 400 מיליון ש"ח: 200 מיליון למכשול, כוח אדם וטכנולוגיה ו-200 ש"ח למעברים. ההחלטה נקבעה ללא תיאום עם נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר. בסיכומו של דבר, גם הנחיותיו של ראש מל"ל לא יושמו. כך יצא כי עד יוני 2002 לא הוקצו התקציבים הדרושים למימוש מרבית מרכיבי התוכנית.
פירוט מרכיבי תוכנית התפר:
- מפקדה אזורית משימתית - גבות גזרת אחריות בין משטרת ישראל לצה"ל יהיה "הקו הירוק".
- שיתוף פעולה ותיאום מבצעי - בין צה"ל ומג"ב בכל הרמות.
- סד"כ - סדר כוח מרחב התפר יוגבר בהדרגה: מג"ב, בכפיפות המשטרה, פלוגות סד"כ צה"ל ופלוגות נוספות.
- שטח צבאי סגור - יופעל באיזורים שונים.
- מכשול ומעברים - מכשול נגד כלי רכב, בני אדם ובנית מעבר פיקוח ובקרה במעברים.
- הגופים האחראים לביצוע מרכיבי התוכנית לא הוגדרו. כך לא הוגדרו מי אחראי לכליאת הפלשתינים שצה"ל יתפוס בשטח סגור, וכך נמנע צה"ל לעצור מסתננים בשטח סגור; לא הוטלה אחריות על גורם בטיפול נושא המעברים; הגורם שירכז את הטיפול בנושא המכשול (רק במאי 2002 הוקמה מנהלה); לא נקבע איזה שטח יוגדר כשטח צבאי סגור.
- עד סיום הביקורת בחודש מרס 2002, מרבית מרכיבי תוכנית התפר בוצעו באופן חלקי בלבד ויישומם של מרכיבים אחרים בוטל. שת"פ בין צה"ל למשטרה היה לקוי, בשל חוסר באמצעים ובשל דפוסי פעולה שונים; צה"ל הכריז על שטח צבאי אחד כסגור - בפועל לא אכפו הכוחות במרחב התפר את הצו; עד מאי 2002 טרם אושרו התוכניות בנושא המכשול והמעברים ולא הוקצו כספים (למעט מכשול בקטעים מסוימים לאורך קו התפר ותכנון משטחים להעברת סחורות); היקף האמצעים שהוקצו לטיפול במנושא המעצר, התיחקור והליווי, השיפוט וכליאה של שב"חים, היה נמוך מהנדרש.
- נכון למאי 2002 טרם סיכם הקבינט תוכנית עבודה בנושאי המכשול, המעברים, תוכניות תיקצוב ומשק העובדים בישראל.
תוכניות אלו היו אמורות להיות מסוכמות עד ספטמבר 2001. תוכנית העבודה למרחב עוטף ירושלים סוכמה בינואר 2002, באיחוד של כארבעה חודשים מהמועד שקבע הקבינט.
- לצורך ביצוע התוכנית נקבע: יוקם צוות היגוי בראשות ראש מל"ל ובהשתתפות נציגים של כל גופי הביטחון הנוגעים בדבר. מל"ל מתפקדת כגוף מייעץ לממשלה בנושאי ביטחון לאומי, ואין בידיה סמכות לחייב את משרדי הממשלה ואת גופי מערכת הביטחון לפעול על-פי סיכומיה והנחיותיה. יכולתה של מל"ל, במילים אחרות, מוגבלת.
סיכום:
הבדיקה מעלה מספר בעיות: היעדר טיפול במרכיבים התקציביים של התוכנית; אי בהירות בנוגע לדרך היישום של חלק ממרכיבי התוכנית; שינוי מרכיבים עיקריים של התוכנית; אי ביצוע של חלק ממרכיביה; ואי קבלת החלטות.
מרבית המרכיבים של תוכנית מרחב התפר יושמו באופן חלקי או אף בוטלו. לדעת מבקר המדינה, פגע הדבר ביעילות התוכנית וביכול להשיג את מטרותיה.
בסיכומים של ראש מל"ל, בדיוני מרחב התפר, נכתב כי התוכנית מקודמת שלא בקצב ובנחישות הנדרשים וכי הנושא לא מטופל כהלכה. "מרחב התפר פרוץ וממשיך להיות מוקד לפעילות חבלה עוינת. בצורה הנוכחית, אין המרחב ממלא את ייעודו והפעילות בו אינה מגיעה למסה קריטית ההופכת אותו למכשול משמעותי בפני גורמי הפח"ע", נכתב.

תאריך:  30/07/2002   |   עודכן:  31/07/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל איל
השופטת אסתר חיות קבעה שהאגודה עברה על חוק ניירות הערך; נגד קבוצת EDCI, שחברי מונדרגון קיבלו בה מניות, לא הוכחו טענות העותרים
גלית יצחק
הדוח קובע: תוכנית מרחב התפר בנושא הקמת מכשול לא יושמה; תוכנית המכשול אינה שלמה; טרם הוקצה תקציב למימון המכשולים
יואב יצחק
במהלך הדיון הקשו השופטים: מדוע לא תיפתח חקירה נגד שמולביץ בגין עדות שקר; העלו בפני בא-כוחו של דרעי הצעה להסתפק בקביעתם כי שמולביץ שיקר, ולהמשיך עם קביעה זו בבקשתו התלויה ועומדת למשפט חוזר
רנית נחום-הלוי, גלית יצחק
בניתוח התעשיינים עולה: 3500 עובדים פוטרו ב-5 החודשים הראשונים השנה, ירידה של 0.2% במועסקים ושל 0.1% בשעות העבודה; מעריך: גידול של 1.4% בתפוקת התעשייה והמשך פיטורי עובדים
רנית נחום-הלוי
האזרח, רנה מור יוסף עולה ממרוקו התקשה להבין את המאבטח ונורה. הוא פונה לבית החולים ברזילי, נותח ומצבו כעת מוגדר בינוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il