X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
יובל למפד"ל: הכיפות הסרוגות מצביעות יותר

מחקר: האיחוד הועיל למפד"ל

מחקר השוואתי חדש מגלה כי הציבור הדתי-לאומי לא זו בלבד שלא נטש את מפלגותיו, אלא אף הצביע עבורן בהמוניו הסיבה למספר המנדטים הנמוך: התמודדות ליברמן
▪  ▪  ▪

חמישים שנה עברו מאז נוסדה המפד"ל ורגע לפני קריסתה של המפלגה, כפי שהראו הסקרים, נשלח אליה גלגל-הצלה בדמות ריצה משותפת עם האיחוד הלאומי. לא לילד הזה התפללנו, אמרו במפד"ל, כאשר נוכחו שהריצה המשותפת העניקה להם רק תישעה מנדטים במקום 12 כפי שציפו, אולם מחקר המתפרסם היום (יום ג', 20.6.06) מגלה תמונה הפוכה.
מחקר השוואתי חדש אותו ערך ד"ר אשר כהן, מרצה בכיר במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן, ומתפרסם היום בגיליון יוני של המגזין הדתי "נקודתי", מצביע על כך שהציבור הדתי-לאומי לא זו בלבד שלא נטש את מפלגותיו, אלא אף הצביע עבורן בהמוניו.
ד"ר כהן קובע כי עד לשנת 1977 היתה המפד"ל מפלגת-מחנה, שרוב גדול מהציונים הדתיים הצביעו עבורה בקביעות, ולא קמה אף מפלגה שהציגה עצמה כחלופה. הישגיה של המפד"ל היו קבועים ועמדו על בין 10 ל-12 מנדטים. החל משנת 1981 התחולל שינוי, שבמרכזו הופעתן של מפלגות שניסו לקבל קולות בפלח אוכלוסיה זה (למעט בחירות 96' בהן קיבלה באופן יוצא דופן 9 מנדטים), השיגה המפד"ל בקביעות 6-5 מנדטים, כמחצית מכוחה בעבר.

אחוזי הצבעה יציבים

ד"ר כהן מסביר כי "משקל הדתיים הלא-חרדים עומד על כ-12% מהאוכלוסיה. רבים ממנהיגי הרשימה המשותפת הצהירו על שאיפתם לפנות לציבור רחב יותר מהציבור הציוני הדתי. הרשימה המשותפת השיגה רק כ-7% מכלל הקולות, שהם כ-8% מקולות הציבור היהודי. גם אם נניח שכל תומכי הרשימה הם דתיים, הרי לפחות 4% מהם לא תמכו ברשימה. חישוב זה עושה חסד איתה, כיוון שבחינת אחוזי ההצבעה מצביעה על כישלון גדול יותר".
הוא בחן את אחוזי ההצבעה בקלפיות דתיות-לאומיות מובהקות והגיע למסקנה כי בעוד שבציבור הכללי חלה ירידה של 6% באחוזי ההצבעה, בציבור הדתי-לאומי נותרו אחוזי ההצבעה יציבים.

העלייה בתמיכה בהשוואה ל-2003
ד"ר אשר כהן

"למפלגה היה יתרון יחסי על פני כלל הציבור"

ההשוואה נוספת נערכה בין השנים 2006 ל-2003. בכל הקלפיות המזוהות עם קהל מצביעים דתי-לאומי זכו שתי הרשימות יחדיו ביותר מ-50%, והחפיפה בין שתי הקבוצות כמעט מלאה. "מהנתונים ברור, שלא חל שום שינוי באחוזי ההשתתפות של הציבור הציוני הדתי. כמו כן, כמות הבוחרים בקלפיות אלו עלתה בהיקפים מרשימים מאז הבחירות הקודמות. מכאן שלמפלגה היה יתרון יחסי על פני כלל הציבור", קובע כהן לאחר שדגם קלפיות ביישובים שונים ברחבי הארץ המייצגים חתכים שונים בציבור הכיפות הסרוגות.
מהנתונים שמציג ד"ר כהן עולה, שהתמיכה ברשימה המשותפת עלתה בהשוואה לבחירות הקודמות ב-2003. את הירידה בתמיכה במפגה הוא תולה בהתמודדות "ישראל ביתנו" של אביגדור ליברמן. "כיצד ייתכן ש-10 מנדטים ב-2003 (6 למפד"ל ו-4 לאיחוד הלאומי) הפכו ל-9 בלבד ב-2006? התשובה לכך פשוטה: ב-2003 אומנם נבחרו 4 נציגים של האיחוד הלאומי אולם משקל תומכיה היה נמוך בהרבה. למרות הקושי בעריכת חישוב מדויק, נראה כי שני חברי כנסת של האיחוד הלאומי נכנסו ב-2003 בזכות קולות התומכים בישראל ביתנו של ליברמן", הוא מסביר.
אשר כהן כותב כי קשה להעריך מה היה קורה אילו שתי הרשימות היו מתמודדות בנפרד. "החשש מבריחת קולות ימניים על-רקע המפד"ליזציה של האיחוד הלאומי התבדתה. רשימת מרזל, החלופה הימנית יותר, ירדה בהשוואה ל-2003. את הקולות הפוטנציאליים האבודים יש לחפש בקרב מפלגות שנתפסו כמתונות יותר מהרשימה המשותפת. שס והליכוד ממשיכות להתחרות על מספר רב של קולות דתיים, ועתה הצטרפה אליהן, אם כי בהיקפים נמוכים יותר, מפלגת קדימה", הוא מסכם.

המחקר המלא מתפרסם בגיליון יוני של מגזין "נקודתי".
תאריך:  20/06/2006   |   עודכן:  20/06/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
הרשות הפלשתינית החלה במגעים עם מצרים וירדן על-מנת לחבר את רשתות החשמל שלהן לרצועת עזה והגדה המערבית - ישראל עשויה לאבד אמצעי לחץ משמעותי על הרשות הפלשתינית
אריאל שמידברג
ימים ספורים לאחר שמזוודות מלאות במזומנים עשו את דרכם לרחובות עזה, ממשלת החמאס ברשות החלה לשלם מקדמות בסך 300 דולרים לעובדי הציבור בעזה
אורון חדי
מדוע אין בביהמ"ש העליון רישום מסודר של פרוטוקולי הדיון כמו בכל בית משפט אחר? תוהה התנועה להגינות שלטונית    וגם: מדוע נגבה תשלום על "אגרת פרוטוקול" שעה שפרוטוקול כזה כלל לא נרשם?
אריאל שמידברג
נבחרת הסמבה לא ממריאה וברחובות ברזיל מאוכזבים    "ניצחון עם סבל" נכתב בעמוד השער של העיתון הנפוץ בברזיל לאחר ניצחון הנבחרת אתמול נגד אוסטרליה
ברוך לוי
איגוד לשכות המסחר: לא יתכן שספקים ישראלים, העובדים מול לקוחות ברשות הפלשתינית, יפגעו כתוצאה משינויים מדיניים או ביטחוניים    יש לקזז חובותיהם של תושבים פלשתינים מהתשלומים המועברים לרשות על-ידי המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il