X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
האם השמנה מורכבת יותר ממה שנראה לנו? האם ישנם גורמים אינדיבידואלים המשפיעים עלינו הרבה מעבר לכמות האוכל שאנו אוכלים?
▪  ▪  ▪
השמנה - הכל ידוע מראש?
יפעת גדות
חוקרים זיהו שלושה גנים שהיו בעלי השפעות עיקריות על כמות השומן שהיתה לאדם ועל המקום שבו הצטבר השומן * הגנים משחקים תפקידים ראשיים בצורת הגוף, היווצרות הפנים והתפתחות השלד
לרשימה המלאה

   יפעת גדות
השמנה - הכל ענין של וירוס?

   יפעת גדות
השמנה - מתחילה כבר ברחם

הגורמים להשמנה הם לא רק אכילה וחוסר פעילות גופנית, כך טוענת ומפתיעה קבוצת חוקרים בינלאומית.
כמעט להיכן שלא תסתכלו, רופאים מאשימים את מגיפת ההשמנה באמריקה בשני גורמים: אכילה מרובה - במיוחד מזון מהיר ו'ג'אנק פוד' המשווק במקומות רבים - ומעט מדי התעמלות, בצירוף בילוי של שעות רבות מול הטלוויזיה.
אך לטענת החוקרים אנו מקדישים תשומת לב רבה מדי לשני גורמים אלו.
החשיבות של שני גורמים אלו נתפסת כמשהו מבוסס וגורמים משוערים אחרים אינם נחקרים בצורה רצינית לטענתם, והתוצאה מתבטאת בהמלצות לא מבוססות להורדה במשקל.
כדי לעורר את הספקות, הציעו החוקרים 10 גורמים אפשריים להשמנה. המאמר פורסם השבוע במהדורה המקוונת של העיתון הבינלאומי להשמנה.
מקובל לחשוב כי פעילות פיסית מעטה ומזון מהיר קשורים להשמנה. אך הראיות לכך שאלו הגורמים העיקריים להשמנה הן בעיקר נסיבתיות. חוקרים בתחום ההשמנה צריכים להרחיב את האופקים, לטענתם. לכן, הם מציעים כמאור 10 גורמים אחרים להשמנה, הנתמכים גם בראיות נסיבתיות.
גם אם לחלק מגורמים אלו ישנה השפעה מעטה בלבד, החוקרים טוענים כי הם עשויים להשפיע בדרכים שבמידה רבה מגבירים את ההשפעות האינדיבידואליות שלהם.

10 סיבות להשמנה

- 'חוב' של שעות שינה. מצב של מעט מדי שעות שינה עלול לגרום לעלייה במשקל הגוף. כיום, האמריקנים ישנים מספר שעות מועט ביותר לעומת העבר.
- זיהום
אוויר.
הורמונים שולטים במשקל הגוף. ורבים מהמזהמים כיום משפיעים על ההורמונים שלנו.
- מיזוג אוויר. כאשר הסביבה חמה מדי או קרה מדי יש צורך לשרוף קלוריות. אך מספר אנשים גדול מאי פעם חי ועובד בבתים ומשרדים בהם הטמפרטורה מבוקרת.
- ירידה בעישון. העישון גורם לירידה במשקל. כיום האמריקנים מעשנים הרבה פחות מכפי שנהגו בעבר.
- תרופות. תרופות רבות ושונות - כולל אמצעי מניעה, הורמונים סטרואידים, תרופות לטיפול בסוכרת, תרופות מסויימות נוגדות דיכאון ותרופות להורדת לחץ הדם - עלולות לגרום לעליה במשקל. שימוש בתרופות אלו נמצא במגמת עליה.
- גיל האוכלוסיה, מוצא אתני. אנשים בגיל העמידה ואמריקנים ממוצא היספני נוטים להיות שמנים יותר מאשר אמריקנים צעירים ממוצא אירופי - האמריקנים מזדקנים ואוכלוסיית ההיספנים התרחבה.
- אמהות מבוגרות. ישנן ראיות המצביעות על כך שככל שהאישה מבוגרת יותר כאשר היא יולדת, כך גבוה יותר הסיכון של הילד להשמנה. הנשים האמריקניות יולדות כיום בגילאים מבוגרים יותר מבעבר.
- השפעות של שני דורות קודמים. שינויים סביבתיים שהפכו את סבינו וסבתינו לשמנים עשויים להתבטא דווקא בדור השלישי ולגרום לכך שהנכדים יהיו שמנים.
- השמנה קשורה לפוריות. ישנן ראיות לכך שאנשים שמנים יותר פורים מאנשים רזים. במידה ולהשמנה יש מרכיב גנטי, אחוז האנשים השמנים באוכלוסיה אמור להעלות.
- 'איחוד' של בני זוג שמנים. נשים שמנות נוטות להנשא לגברים שמנים. אם יש מעט אנשים רזים בסביבה... עדיין יהיו יותר אנשים שמנים בדורות הבאים.
החוקרים מדגישים כי לא כל ההסברים הנוספים הללו הם מוחלטים ותורמים למגיפת ההשמנה אלא רק כי הם מתקבלים על הדעת בדיוק כמו שני הגורמים האחרים [מזון מהיר וחוסר פעילות גופנית], וכי הם ראויים לתשומת לב רבה יותר ולמחקר.
10 הגורמים הללו לא מהווים את הרשימה המלאה. עשויים להיות הסברים נוספים להשמנה הכוללים: וירוסים המשפיעים על השומן, עליה במקרי הדיכאון בילדות, צריכה מועטה של מוצרי חלב, והורמונים הנמצאים בשימוש בתעשיה.

החוקרים - ממרכז המחקר 'בירמינגהאם' בתחום התזונה הרפואית באוניברסיטת אלבמה.
תאריך:  28/06/2006   |   עודכן:  28/06/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
אנשים עלולים להדבק בדלקת קרום המוח בכל גיל
יפעת גדות
לאחר הניצחון במלחמת ששת הימים קיבלה הכנסת שלוש הצעות חוק שקבעו הלכה למעשה את איחוד ירושלים ונתנו תוקף משפטי לחוק הישראלי בכל שטחה של העיר המאוחדת
ניסים מסורי
בשורה לציבור הנוסעים ברכבת: דרך הגישה לתחנת הרכבת בחדרה תזכה לטיפול כולל בתוך כשנה, לרבות גינון, תאורה והסדרת החנייה במתחם התחנה
שלומי דיאז
המשטרה ביצעה שחזור נוסף של התאונה    גורם משטרתי: החשד נגד הנהג התחזק
עידן יוסף
"התקשרתי לאבא שלי ואמרתי לו: אבא, אתה עסוק? אני צריך שתעזור לי לסחוב משהו מאוד כבד. אז הוא שאל: מה?, ואמרתי לו: 17 מיליון שקלים!"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il