X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לראשונה מפרסם בנק ישראל נתונים על תלונות נגד חברות כרטיסי האשראי; בתחום הנדל"ן אסר על בנקים לבצע סירוב בלתי-סביר לשיעבוד בדרגה שנייה, בהבטחת הלוואה בתנאים נוחים יותר
▪  ▪  ▪

חברת כרטיסי האשראי כ.א.ל, היתה זו שנגדה התלוננו הכי הרבה לקוחות בבנק ישראל בשנים 2001-2000. כך עולה מפרסום של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, במסגרת סקירה דו-שנתית של פעולותו בתחום של יחסי בנק-לקוח, והיחידה לפניות הציבור בין השנים 2000-2001.
בסקירה זו פורסמו לראשונה נתונים על התפלגות התלונות במערכת חברות כרטיסי האשראי. לפי נתונים אלה: בשנת 2000 טופלו 66 תלונות על חברת ויזה כ.א.ל, 23 מתוכן נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית, ואילו בשנת 2001 טופלו 189 תלונות על החברה, מתוכן 101 נמצאות מוצדקות או מוצדקות חלקית. בשנת 2001 חל אפוא גידול של 18% במספר התלונות המוצדקות והמוצדקות חלקית נגד החברה.
הבנק מוסר, כי בשנת 2000 הסתיים הבירור ב-51 תלונות על חברת ישראכרט, 23 מתוכן נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית. בשנת 2001 הסתיים הבירור ב-37 תלונות, 17 מתוכן נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית.
עוד טופלו ביחידה לפניות הציבור 19 תלונות על חברת לאומי קארד בשנת 2001, 6 מתוכן נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית. 6 פניות על חברת דיינרס טופלו ביחידה בשנת 2000, מתוכן 2 נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית. בשנת 2001 הסתיים הבירור ב-12 פניות על החברה, 8 מתוכן נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית.
בבדיקה של בנק ישראל נמצא כי 158 תלונות מוצדקות הוגשו נגד בנק לאומי בשנת 2000 ו-128 תלונות מוצדקות בשנת 2001. בנק הפועלים צבר 113 תלונות מוצדקות ב-2000 ו-95 תלונות מוצדקות בשנת 2001.
מניתוח הנתונים על עבודת היחידה בתקופת הסקירה עולה, כי לכרבע מהפניות שנמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית, יש השלכה כללית (השלכה על לקוחות אחרים או על בנקים אחרים), מעבר לטיפול בפניה עצמה. בשנת 2000 לטיפול ב-205 פניות היתה השלכה כללית; ל-16 מתוכן על המערכת הבנקאית בכללה. בשנת 2001 לטיפול ב-245 פניות היתה השלכה כללית; ל-20 פניות מתוכן - על המערכת הבנקאית בכללה.
מן המידע הכלול בסקירה עולה, כי השנים 2000-2001 התאפיינו במיוחד בריבוי הפניות, בנושא המשכנתאות. בירור הפניות הוביל לטיפול אינטנסיבי של הפיקוח על הבנקים בכלל ושל היחידה לפניות הציבור, בפרט בנושא זה, והיו לו השלכות כלליות מהותיות, לרבות תיקון נהלים ומתן הנחיות כלליות. בין היתר, תוקנו הנהלים המחייבים את הבנקים בסוגיות כמו: הלוואות בריבית משתנה, מועד ביצוע ההלוואה לצורך קביעת לוח סילוקין, שמירת שיעור ריבית, ביטוח נכסים וביטוח חיים ושיעבוד נכס בדרגה שניה שינוי ההגדרה של הלוואה לדיור, ועוד.
שינויים אלו נועדו להגביר את התחרות בין הבנקים ולהיטיב עם הלווה: הגדרת המונח: "הלוואה לדיור" הורחבה, כדי לאפשר ללווים אשר נטלו הלוואות בריבית גבוהה, לפרוע אותן באמצעות הלוואה חדשה שתנאיה נוחים יותר.
ההוראות החדשות הובילו לשיפור השיטה לקביעת הריבית בהלוואות בריבית משתנה, באמצעות קביעת תקרה לעדכוני הריבית על-ידי הצמדות לבסיס ריבית אובייקטיבי חיצוני. ניתנה ללווים גם זכות, לבחור בין שלושה מועדים לביצוע תשלומי הפירעון - 1, 10 או 15 בחודש. בנק ישראל אסר על הבנקים לסרב סירוב בלתי סביר, למתן הסכמתם לרישום שיעבוד בדרגה שנייה, להבטחת הלוואה בתנאים נוחים יותר.
הפיקוח על הבנקים הוציא הנחיות לפעולה והבהרות כלליות לבנקים גם בנושאים אחרים, כמו: הפניית לווים לוועדה בין-משרדית, שכר טרחת עורכי דין בהליכי מימוש משכנתא, הודעה בדבר מועד הפרעון של הלוואת גישור ועוד.
בנק ישראל מביא דוגמאות רבות לפניות שטופלו ביחידה, ובאמצעותן מוצג מידע רב בנושא יחסי בנק-לקוח. מידע אשר עשוי להיות שימושי ולהביא תועלת לציבור הרחב, ולשמש אותו בעסקיו עם התאגידים הבנקאיים. כמו כן, נכללו בה נתונים סטטיסטיים מקיפים על בירור פניות הציבור במהלך תקופת הסקירה, לרבות התפלגות הפניות במערכת הבנקאות, התפלגות הפניות לפי נושאיהם וההשלכות הכלליות, שהיו לטיפול בפניות על תאגיד בנקאי או על מערכת בנקאות בכללותה מעבר לטיפול בפניה הבודדת; תיאור פעילותם של צוותי העמלות והחוזים האחידים, הפועלים אף הם במסגרת תחום יחסי בנק-לקוח.
יחידת פניות הציבור בפיקוח על הבנקים עומדת לרשות לקוחות הבנקים בכל עניין שבתחום בנק-לקוח (ת.ד. 780 ירושלים, 91007).

תאריך:  21/10/2002   |   עודכן:  21/10/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל אביב
לראשונה מאז 1991 צפוי נתח השוק הישראלי להיות גבוה מהנתח של החברות הזרות; ארקיע רשמה גידול של 66% במספר הנוסעים ואל-על בכ-10%
שי פאוזנר
בשוק מעריכים כי הירידות ימשכו בשל הצפייה למענק משמעותי של ממשל בוש
עמוס באר
מעמיק השפל בתיירות - לראשונה מאז 1991 צפוי נתח השוק הישראלי להיות גבוה מחלקן של חברות התעופה הזרות
שי פאוזנר
מאשים את הרשות השנייה ביחס מפלה לרעה נגד ערוץ 2, מול המתחרה ערוץ 10 ומביע חשש לאור עלייתם הצפויה לאוויר של ערוץ החדשות וערוץ בשפה הרוסית
ענבל אביב
הבניה תחת בשנה הקרובה עם אשור הוועדה המחוזית; היקף ההשקעה מוערך בכ-50 מיליון דולר; נשיא קבוצת עזריאלי: הפרויקט יסייע ביצירת כ-2000 מקומות עבודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il