X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השר שלום אומר, כי למרות הסכמה בינו לנגיד, הבנק מרבה להתקיף את הממשלה, משרד האוצר והמדיניות הפיסקלית, לעיתים תוך שימוש בביטויים אשר אינם תורמים להגברת היציבות של המשק
▪  ▪  ▪

המלחמה על הריבית בין האוצר לבנק ישראל - חוזרת. באוצר מפרסמים בסיום השבוע סיכום לפעילות המוניטרית של בנק ישראל ב-2003, שבו מודגש, כי "ב-4 השנים האחרונות בנק ישראל לא עמד ביעדי האינפלציה כפי שקבעה הממשלה".
באוצר טוענים, כי תחת זאת, הבנק מרבה לתקוף את הממשלה, משרד האוצר והמדיניות הפיסקלית, לעיתים תוך שימוש בביטויים אשר אינם תורמים להגברת היציבות של המשק.
באוצר סבורים, כי בידיו של בנק ישראל מופקדים משאבים רבים והוא נהנה מעצמאות מוחלטת בניהול המדיניות המוניטרית. עליו להשתמש במשאבים אלו ובעצמאות שלו בשיקול דעת, על-מנת לעמוד ביעדי האינפלציה כפי שקבעה הממשלה. משרד האוצר והעומד בראשו, השר סילבן שלום, מיעטו בתקופה האחרונה להתבטא נגד מדיניותו המוניטרית של בנק ישראל, והעומד בראשו - הנגיד, דוד קליין.
שלום אף אמר לכתבים השבוע, כי היתה הסכמה בינו לנגיד, כי הוא לא ידבר על הריבית, והנגיד לא ידבר על המדיניות הפיסקלית. אולם הנגיד, כך אמר השבוע שלום, ממשיך לתקוף את האוצר ללא הפסק.
בסיכום שנת 2002, אשר האינפלציה במהלכה הסתכמה ב-6.5 אחוזים, מציינים באוצר, כי שנה זו מתחלקת לשתי תקופות השונות זו מזו. בכל אחת מהן שיעור האינפלציה בפועל היווה סטייה משמעותית מיעדי האינפלציה, כפי שקבעה הממשלה וגרם נזקים קשים לרמת הפעילות במשק וליציבות.
לדברי אנשי האוצר, הסיבה העיקרית לשוני הרב בין שתי התקופות, היתה המדיניות המוניטרית אשר שמרה על ריבית ריאלית נמוכה ביותר (כ-1%) במחצית הראשונה של השנה, ואחר-כך התחלפה במדיניות ששמרה על ריבית ריאלית גבוהה ביותר (כ-6%) במחצית השנייה של השנה.
במשרד האוצר אומרים, כי נעשו מאמצים רבים, במהלך כל שנת 2002, לשלוט על מימדי הגירעון. למרות עומק המיתון ב-2002, שהיה גדול בהרבה מהמצופה בתחילת השנה וגרם לירידה חריפה בהכנסות ממיסים, משרד האוצר הקטין את הגירעון בשנת 2002 בהשוואה לשנת 2001. האוצר מייחס חשיבות רבה לעמידה ביעד הגירעון, ולכן נקט באמצעים אשר הביאו לעמידה המוצלחת ביעד הגירעון ל-2002 (3.97 אחוזי תוצר). לעמידת האוצר ביעד הגירעון בשנת 2002 חשיבות רבה לביסוס אמון הציבור במדיניות הפיסקלית.
יציבות המחירים והיציבות הפיננסית, נטען, תלויות במידה רבה באמון הציבור ובנחישותם של קובעי המדיניות המוניטרית והפיסקלית לדבוק ביעד האינפלציה וביעד הגירעון, וכן בגיבוש מדיניות מוסכמת אשר קובעי המדיניות עומדים מאחוריה כגוף אחד.
"עמידה מוצלחת ביעד האינפלציה, וביסוס אמון הציבור במדיניות המוניטרית מחייבים חזרה לתוואי הדרגתי וזהיר של הפחתת ריבית נומינלית וריאלית, תוך שמירה על היציבות" - כותבים אנשי האוצר בנייר העמדה שלהם, לסיכום השנה החולפת, בתחום המוניטרי.
לדברי בכירי האוצר, "במידה ובנק ישראל ישתהה יתר על המידה בהורדת הריבית כאשר תנאי המשק מאפשרים זאת, שיעורי אינפלציה נמוכים או א המיתון ולגרום לתיקון גדול בריבית בעתיד, אשר עלול יהיה לפגוע ביציבות. תהליך כזה התרחש בתקופה אוקטובר 2000 - דצמבר 2001. אנשי האוצר סבורים, כי יש לשאוף לכך שבבק ישראל ילמדו מניסיון זה, ויופקו הלקחים הנכונים, כדי שלא תחזור ב-2003 טעות של השתהות בהורדת הריבית הריאלית".

תאריך:  17/01/2003   |   עודכן:  17/01/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רנית נחום-הלוי
מצרים ויתרה על כוונות לפתח נשק גרעיני כשהצטרפה לאמנה למניעת הנשק; מובארק הביע לפני 5 שנים תמיכה בייצור הנשק וכך גם שר החשמל המצרי לפיו יש תוכנית להקמת הנשק שתמשך 8 שנים
שי פאוזנר
ממליץ למשקיעים בצמודי המדד לבחור באג"ח צמוד ל-1-5 שנים שהונפק לאחר מאי 2000
שי פאוזנר
גם השבוע נרשם פיחות חד יותר בשקל למול האירו; למחפשים השקעה שיקלית לטווח ארוך ובתנודתיות נמוכה יחסית, ממליצים בבנק על הגילונים, שהריבית בגינם נגזרת מהתשואות במק"מים
יואב יצחק
פעילים בכירים בעבודה, ובהם ראש העיר ראשון לציון מאיר ניצן, מבקשים לכנס את מרכז העבודה; התוכנית: להפוך את מצנע מיד לאחר הבחירות לבלתי רלוונטי; סקר: העבודה בראשות פרס תשיג 27 מנדטים
רנית נחום-הלוי
מדובר בניסיון שני של תקיפה דרך הים; ההערכות: מטרת ספינת הדיג הפלשתינית היתה להתפוצץ סמוך לדבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il