X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אמר כי ארה"ב פעלה כדי להפיל את שליט עירק ב-63' מה שהביא לעליית מפלגת הבעת'; ב-68' תמך ה-CIA במרד במפלגת הבעת' בעידוד מורו ורבו של סדאם - אשר מאוחר יותר העביר לו את השלטון ב-79'
▪  ▪  ▪
 שמות קשורים
  CIA
  סדאם חוסיין

לסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב ה-CIA היתה יד בשתי הפיכות בעירק במהלך המלחמה הקרה, אשר הביאו להתחזקות מפלגת הבעת' העירקית. תומך דגול של המפלגה היה שליט עירק לשעבר, סדאם חוסיין.
כך אומר רוג'ר מוריס, פקיד רשמי אמריקני ששרת במחלקת המדינה של ארה"ב, והיה ממונה על צוות הוועידה לביטחון לאומי בממשל ג'ונסון וניקסון. לדבריו, זו לא הפעם הראשונה שארה"ב מנסה להתערב בשינוי וכינון משטר בעירק.
ב-1963, שנתיים לאחר הניסיון הכושל של ארה"ב להפיל את ממשל קובה, פנה ה-CIA למערכה חדשה - כינון משטר חדש בעירק, באמצעות הפיכת השלטון הקיים שנשלט בזמנו על-ידי הגנראל עבדל קארים-קאסם.
קאסם היה ידוע כבעל נטיות סובייטיות, והרשה לקומינסטים להחזיק במשרות בכירות בממשלתו. מעשיו אלו הביאו לכישלון השלטון, מה שהביא להתחזקות מפלגת הבעת' - באמצעות התערבות אמריקנית. באותו זמן סדאם היה פעיל במפלגה, הוא למד משפטים בקהיר-מצרים - אחד המקומות שה-CIA התערב בהפלת המשטר העירקי.
חמש שנים מאוחר יותר, ב-1968, תמך ה-CIA במרד בקרב חברים במפלגת הבעת', שהונהגו על-ידי מורו ורבו לשעבר של סדאם חוסיין, אחמד חסאן אל-באקר - אשר מאוחר יותר העביר לסדאם את השלטון ב-1979.
דובר סוכנות המודיעין המרכזית בארה"ב דוחה את טענותיו של מוריס בעניין מעורבות ה-CIA בהפיכת המשטר העירקי. כך גם דוחים משכילים במשרד החוץ של ארה"ב. לדבריהם, יש מעט מאד אסמכתאות לפיהן ניתן לטעון שארה"ב היתה מעורבת בהפיכת עירק ב-1960.
עם זאת, דייויד וייס, סופר אמריקני בוושינגטון אשר כתב בהרחבה על פעולות הריגול במהלך המלחמה הקרה, אמר שהוא מודע לכך שיחידה מסוימת של ה-CIA ניסתה להתנקש בקאסם ב-1960.
מומחים אחרים טוענים, שלארה"ב היו תומכים שצידדו במשטר סדאם בשנים 1980-1988, בתקופת מלחמת אירן-עירק, גם לאחר שממשלת בגדד השתמשה בנשק כימי להרוג את אלפי כורדים. ב-1988 החלו להישמע קולות מחברי קונגרס אמריקניים שטענו שיש להפיל את סדאם משלטונו, לאחר שהשתמש בנשק לא קונבנציונלי נגד הכורדים.
רוג'ר מוריס (65), אשר התפטר מתפקידו ב-1970, אמר שקיבל את הפרטים משורה של פקידים ששרתו ב-CIA. כעת הוא עובד כביוגרף בחברת ניקסון, וכותב ספר על הפעולות הסודיות של ארה"ב באפגניסטן ועירק.

תאריך:  18/04/2003   |   עודכן:  18/04/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל איל
"מדובר היה במצב של חיים ומוות וזהו דבר חשוב יותר ממשרת ראש הממשלה"
אלונה קורן
רנית נחום-הלוי
מנהל מסוף טאבה מעריך: כ-25,000 תיירים ישראלים יצאו במהלך החג; במשרד החוץ אומרים: מעבר ישראלים במסוף מנוגד להמלצות המשרד והמטה ללוחמה בטרור
עמוס באר
הילדים מנווטים וההורים נוהגים במסגרת פסטיבל ערבה אטרקשן; לצורך האירוע יוכנו מסלולי נסיעה מיוחדים לרכבי 4X4 ולרכב פרטי
יואב יצחק
חיובם להתנצל - לאחר מאבק מצד פישלר שנמשך שבע שנים; "המערכת ומר שמעון שיפר מצטערים על המידע המוטעה שפורט לעיל ופורסם בידיעה, ועל הפגיעה בשמו הטוב של מר פנחס פישלר, ועוגמת הנפש שנגרמה לו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il