הממונה על הגבלים עסקיים פרסם אתמול (יום ד', 30.4.03) קביעתו כי היטל "THC", כפי שסוכם על-ידי המובילים הימיים החברים בקונפרנס EMTA, מהווה הסדר כובל.
לפי האמור בקביעה, החליטו המובילים הימיים החברים בקונפרנס, אשר פועלים בין ישראל לנמלי צפון ומערב אירופה, לגבות סכום כסף בנוסף על מחיר ההובלה הימית, שאת שיעורו תיאמו ביניהם. ההיטל מכונה היטל THC. המדובר בסכומים שאמורים היו לעמוד על 40-60 דולר לכל מכולה.
הממונה קבע כי שלושה רכיבים מתוך ההיטל אינם נוגעים נגיעה ישירה לתובלה ימית בינלאומית ולכן הם פסולים. המדובר ברכיבים שהמובילים רצו לגבות בעד החזקת משרדים מנהליים בנמל, בעד תכנון מוקדם של הטעינה ובעד בדיקות של מכולות קירור. ההחלטה באה על רקע החשיבות המיוחסת לתחרות במקטעי הכניסה והיציאה לישראל - נמלי האויר והים.
טענתם העיקרית של המובילים הימיים ושל הקונפרנס בפני הממונה היתה שההסדר פטור משום שכל כבילותיו של עוסקות בתובלה ימית ולכן, ההסדר חוסה תחת "פטור סטטוטורי" המפורט בחריג שבסעיף 3(7) לחוק ההגבלים העסקיים.
בבחינת הממונה על ההסדר נתברר שזה בנוי למעשה משבעה רכיבי עלות שהמובילים הימיים נושאים בהם במהלך עסקיהם אם כי לא בשיעורים זהים. משבחן הממונה את שבעת הרכיבים מצא כי שלושה מהם עניינם אינו תובלה ימית.
רכיבים אלו אינם נוגעים בקשר ישיר וממשי בתובלה הבינלאומית בים ואינם מהווים חלק אינטגרלי ממנה. לכן, משמצא הממונה שלא כל כבילותיו של היטל "THC", כפי שנקבע על-ידי המובילים הימיים, נוגעות לתובלה בינלאומית בים קבע כי המדובר בהסדר כובל שאינו חוסה בהוראת סעיף 3(7) כאמור.
הממונה קבע כי בעקבות פסיקה קודמת של בית הדין להגבלים עסקיים - יש לתת משמעות מצומצמת לחריגים לחוק ההגבלים העסקיים משום שהם אינם מאפשרים כל הגנה על התחרות לגבי הנושאים הכלולים בהם (במקרה זה תובלה ימית).
חשיבות פרשנותה של הוראת "הפטור הסטטוטורי" בדבר תובלה בינלאומית בצמצום מקבל משנה תוקף לאור השפעתה הניכרת של זו על כלל היבוא והיצוא המגיע בשערי הכניסה לישראל.