חברי השדולה לאיכות הסביבה בכנסת, בראשות ח"כ הרב מיכאל מלכיאור (העבודה-מימ"ד) וח"כ עמרי שרון (ליכוד) ובהשתתפות נציב הדורות הבאים בכנסת, השופט בדימוס שלמה שוהם, קיימו היום (יום ד', 11.6.03) דיון דחוף בנושא המשך סלילת קטע 18 של כביש חוצה ישראל באזור רמות מנשה.
הדיון נערך בעקבות הצורך הדחוף להציל את אזור רמת מנשה מההרס הצפוי, כתוצאה מסלילת קטע 18 של כביש חוצה ישראל. חברי הכנסת מבקשים להציל את רמות מנשה באמצעות בחינת החלופה של מינהור בקטע זה.
חברי הכנסת נידרשו לנושא ביוזמת ועד הפעולה להצלת רמות מנשה, ארגון הגג חיים וסביבה, וכן קק"ל, "מגמה ירוקה", החברה להגנת הטבע ואדם טבע ודין ובנוכחות תשעה מחברי השדולה חברי הכנסת רוני בר-און, יצחק הרצוג, רומן ברונפמן, הרב משה גפני, ענבל גבריאלי, גילה גמליאל וקולט אביטל.
יו"ר השדולה, ח"כ הרב מלכיאור, אמר כי מעולם לא התקיים דיון מסודר בחלופות לכביש חוצה ישראל בקטע 18. לדבריו, חלופת המינהור, שלא נדונה לעומק, עשויה למנוע את ההרס העלול להיגרם באחד מהאזורים הטבעיים מהיפים בארץ ולחסוך בעלויות כספיות.
"יש הכרח מיידי לעכב את המשך סלילתו של קטע 18 של כביש חוצה ישראל עד לבחינה מעמיקה של חלופת המינהור של תוואי הכביש. אין מקום לקבל עוד את השימוש הבזבזני שעושה מדינת ישראל במשאבי הקרקע המוגבלים מאוד שלה ויש לגבש מדיניות כוללת ואחראית".
ד"ר צלי פולישוק, מומחה למינהור, אמר כי המנהרה בקטע 18 תהיה באורך של 7 ק"מ בעלות של כ-370 מיליון שקלים, דבר שיביא לחסכון כלכלי ניכר בהשוואה לחלופת הכביש והמחלפים שבו.
השופט בדימוס שלמה שוהם, נציב הדורות הבאים בכנסת, אמר כי יש לכלול בשיקולים הכלכליים את העלויות החיצוניות לטווח הארוך של זיהום האוויר, פגיעה במגוון המינים, הרס השטחים הפתוחים וזיהום מי התהום. שוהם קרא לארגוני הסביבה להגיש לשדולה הערכה כספית של העלויות החיצוניות הנובעות מסלילת כביש בקטע 18.
יורם אסידון, נציג ועד הפעולה להצלת רמות מנשה אמר, כי מדינת ישראל חייבת להשתמש במרחב התת-קרקעי כדי להפסיק את חיסול השטחים הפתוחים שעדיין נותרו בארץ.
ד"ר אורי שיינס, אקולוג ומרצה באוניברסיטת חיפה טען, כי ישראל נמצאת במקום השישי בעולם מתוך 25 אזורים המיועדים לשימור אקולוגי. ד"ר שיינס הדגיש כי את ייחודיותו של רמות מנשה כשטח רצוף באזור הים-תיכוני ההולך ונכחד ולפיכך עומד להיות מוכרז כפארק ביוספרי עולמי.
בסיכום הדיון הוחלט, כי השדולה תפנה באופן מיידי לשרים הנוגעים בדבר על-מנת לעכב את המשך סלילת קטע 18 ולעצור את הדיון של הצוות המלווה של כביש חוצה ישראל שאמור להתקיים ביום שני הקרוב. השדולה תבקש לבחון באופן מעמיק את נושא חלופת המינהור באזור זה.
עת הצגתי את הנושא בפני שר התחבורה, אביגדור ליברמן, הסבתי את תשומת ליבו למספרם המועט של המשתמשים בקיטעי כביש 6 אשר כבר פתוחים לתנועת כלי רכב. ליברמן ענה כי יש צורך בגישור הואדיות ערה ומילק, ופסל את ההצעה למנהר את קטע 18, באומרו כי לירוקים התנגדות שבבסיסה מניעים פוליטיים.
כדי להוכיח לשר את טעותו, הצגתי בפניו את התמיכה הירוקה הגורפת בפעילות משרד התחבורה לעידוד התחבורה המסילתית. השקעות המדינה ברכבת ישראל, מאחדת את עם ישראל.