משרד התחבורה החליט להחמיר עם עברייני תנועה שצברו נקודות רבות. שר התחבורה, אפרים סנה, הגיש היום (יום ב', 20.8.01) לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת את שיטת הניקוד החדשה לעבירות תנועה.
על-פי השיטה החדשה, נהג שיצבור 36 נקודות רשיונו יפסל לאלתר ויידרש לבצע את כל הליכי הרישוי מחדש. כיום, נהג שצובר לחובתו 6 נקודות מוזמן להשתלמות בנהיגה נכונה שבסיומה נמחקות כל הנקודות מגליונו האישי, מבלי שיסתכן בשלילת רשיונו.
לדברי השר סנה, השיטה הנוכחית אינה יעילה בהתמודדות עם עברייני תנועה מועדים. עברייני התנועה מצאו שיטות רבות להתחמק מזימון להשתלמות בנהיגה נכונה מבלי להסתכן בשלילת רשיונם. השר הדגיש, כי תאונות הדרכים הפכו למכת מדינה ואין להשלים עם התופעה הגורמת למותם של מאות אנשים מידי שנה.
בשיטה החדשה צבירת הנקודות תתבצע על-פי מועד ההרשעה ולא ביום ביצוע העבירה. זאת כדי לבטל את התמריץ הקיים היום לדחות את תשלום הקנס או המשפט כדי שהנקודות יירשמו באיחור, כך שהן "ייתיישנו".
השיטה החדשה מחמירה יותר עם נהגים מקצועיים (אוטובוסים, משאיות ורכב כבד). רשיונם של נהגים אלה ייפסל כבר לאחר שצברו 28 נקודות חובה אם עברו בתקופת הצבירה שתי עבירות תנועה מרשימת העבירות המוגדרות כחמורות.
נהג שנפסל מלהחזיק ברשיון נהיגה פעמיים ומבר בפעם השניה 36 נקודות או יותר, רשיונו יפסם לשלוש שנים ויחודש רק לאחר שיעמוד בבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ובמבחן עיוני ומעשי.
במקום הקורס האחיד שקיים היום יונהגו שלושה קורסים שונים. האחד בסיסי ומיועד "כאמצעי תיקון" ראשון אוחיד לכל הנהגים. מי שיחויב ביורת יופנה לאחד משני קורסים "יעודיים" כאשרהמיון בינהם יתבסס על-פי סוג העבירות שביצע הנהג.
דרוג חומרת העבירה ישונה משלוש דרגות כיום (2,4,6) ל-5 דרגות (2 נקודות עד 10) כאשר כל דרגה תבטא את חומרת העבירה ותיצור אבחנה בין עבירה קלה לחמורה.
שר התחבורה ציין, כי ברשימת העבירות שבגינן נרשמות 10 נקודות, הוגדרו 18 עבירות חמורות במיוחד, הגורמות לרוב תאונות הדרכים הקטלניות בארץ.
שיעור הקנסות על עבירות ישונו מ-15 דרגות כיום ל-5 דרגות בלבד, דבר שיבטא טוב יותר את חומרת העבירה. הקנסות ינועו בין 100 ש"ח לעבירה קלה ל-1000 ש"ח לעבירה חמורה.
לדברי אבי יחזקאל, סגן שר התחבורה, שיטת הניקוד החדשה תוביל למהפך בהרגלי הנהיגה בישראל ותתרום לבטיחות בדרכים, בכך שתאפשר לאתר את העבריינים האמיתיים ותוציא אותם מחוץ למעגל הנהגים.