X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
התביעה עוסקת בסכסוך בין מפיצי ניקן בארץ; סכום התביעה עומד כעת על 2.5 מיליון ש"ח, אולם הוא יתוקן לכשיתברר גובה הנזק האמיתי
▪  ▪  ▪

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה תביעה על סך 2.5 מיליון ש"ח נגד ענקית השיווק 'ניקן' העולמית ונציגיה בישראל.
עניינה של התביעה הוא בשיטת ה'שיווק הרשתי' שמנהיגה החברה בארץ. בתביעה נטען, כי 'ניקן ישראל' הפרה את הסכם ההפצה שלה עם התובעים, וכן שמעשיה ומחדליה של ניקן ישראל עומדים בסתירה חזיתית לחוזה ההפצה ולמצגים המוצגים על-ידה לגבי שיטת ההפצה.
על-פי התביעה, 'ניקן' העולמית, היא חברה המפיצה מוצרי 'בריאות' לשיפור איכות החיים, כגון אביזרים לשיפור איכות השינה, מוצרים לשיפור האנרגיה בגוף, לשיפור היציבה הגופנית, לטיהור מים, טיפוח העור, תוספי תזונה ועוד, והיא אחת החברות הגדולות בעולם בתחום השיווק הרשתי. ומחזור המכירה השנתי שלה ברחבי העולם מסתכם במיליארדי דולרים.
מוצרי 'ניקן' העולמית מופצים זה שנים בשיטת 'שיווק רשתי' (ידוע גם כ'שיווק רב שכבתי'). מהי שיטת השיווק הרשתי? אדם המתמנה ל'מפיץ' של מוצר, צריך לא רק למכור אותו במישרין ללקוחות, אלא גם לגייס מפיצים שיהיו מתחתיו ב'רשת', כשכל תת-מפיץ אמור גם הוא למכור במישרין ללקוחות ולגייס מפיצים נוספים, וכך נוצרת לה 'רשת' של מפיצים.
התגמול הכספי של כל מפיץ מורכב מעמלות מכירה על מוצרים שמכר במישרין, ובעיקר מעמלות ממכירות שביצעו מפיצים המצויים ברשת שלו מתחתיו. על-פי רוב, בשיטה זו יכול מפיץ ליהנות מעמלות על מכירות שעשו מפיצים מתחתיו, במגבלה של מספר "דורות" (שכבות) מתחתיו.
פועל יוצא מכך הוא, שיתכן מצב (והוא נפוץ למדי) בשיווק רשתי, שבו מי ש"נמוך" יותר בהיררכיה ירוויח הרבה יותר ממי שמעליו ברשת, שכן ההכנסות ב'רשת' שיצר, מטפטפות אליו במשך תקופה ארוכה. למעשה, מפיץ יכול ליהנות מהכנסה שיורית גבוהה מאד במשך שנים ארוכות, בלי שיהיה עליו לעבוד בעבור אותה הכנסה. אותו מפיץ, פשוט קוצר את פירות המאמץ שזרע בתחילת הדרך, כשהקים את ה'רשת' שלו.
בשיטת ההפצה של ניקן, נטען, יש דירוג היררכי ולכל מפיץ יש דרגה, הנקבעת על-פי כמות המכירות שלו ושל הרשת שמתחתיו. ניקן ישראל אינה מפיצה את מוצריה של ניקן העולמית בישראל, אלא רק חותמת על החוזים מול המפיצים בישראל ומוכרת להם את המלאי.
התובעים: תקבולי 'ניקן' מהרשת שלנו - 80 מיליון ש"ח!
התובעים הם חברת 'גלובל' ועילאי מיכאלי, אחד מבעלי המניות בה (כיום בעל המניות היחיד בחברה), שהיו לטענתם המפיצים הראשונים של ניקן העולמית בישראל. 'גלובל' הוקמה על-ידי מיכאלי, שהחזיק אז בשני שליש ממניותיה ועל-ידי אחת הנתבעות, חנה שוסטר, שהחזיקה אז בשליש ממניותיה.
התובעים הם, למעשה, חלק מ'רשת' של מפיצים קיימים מחו"ל.
מיכאלי טוען, באמצעות עו"ד יורי נחושתן, כי 'גלובל' גייסה במשך כמה חודשים בלבד כ-10,000 מפיצים, ובשנתיים שפעלו, עד להפרת החוזה על-ידי ניקן, הסתכמו התקבולים של ניקן מה'רשת' שלו בכ-80 מיליון ש"ח (!). לדברי מיכאלי, הוא היה ה'רוח החיה' מאחורי ההצלחה של 'גלובל', ולכן דרש משוסטר כי תחל לפעול ביתר מרץ לטובת החברה או שכל אחד מהם יהנה באופן יחסי מפרי עמלו, בהתאם לכמות המפיצים שיגייס.
לאחר דרישותיו אלה, החלה שוסטר לדרוש להגדיל את כמות מניותיה ב'גלובל'. משסירב, פעלה שוסטר בקנוניה עם מפיצים בכירים אחרים בישראל, ושידלה את חברי ה'רשת' של גלובל, לכתוב לניקן העולמית מכתבי תלונה על מיכאלי, כדי לנשלו מזכויותיו ב'גלובל', ולהפוך למפיצה הבכירה של ניקן בישראל.
מהלך זה התאפשר, לדברי מיכאלי, לאור סעיף בהסכם ההפצה, הקובע כי ניקן רשאית לבטל את זכות ההפצה, בין היתר בשל "התנהגות בלתי-ראויה ואתיקה עסקית לוקה". אמנם ביטול זכות ההפצה מקנה זכות ערעור למפיץ, אולם הערעור נידון אף הוא בפני ניקן עצמה...
תוקפו של חוזה ההפצה, עליו חתם מיכאלי, הוא למשך שנה אחת בלבד, כפי שקבוע בו, וחידושו לשנה נוספת תלוי, כביכול, ברצונה הטוב של ניקן ישראל. מיכאלי טוען, כי אי-חידוש הסכם ההפצה אין פירושו שהמפיץ מאבד את כל הזכויות שצבר עד אותו מועד, בגין מפיצים שאותם גייס וה"קבוצה" שאותה הקים, שהרי זו כל מטרת השיטה.
'ניקן ישראל' טוענת כי אי-חידוש הסכם ההפצה פירושו הפסקה מוחלטת של כל תשלום לתובעים, על אף שהם גייסו אלפי מפיצים, המזרימים לה עד היום הכנסות רבות ויוסיפו לעשות כן בעתיד.
הסכום אותו תובע מיכאלי כעת, 2.5 מיליון ש"ח, הוא בגין 'נזק כללי' בלבד, אולם הוא מעריך את הכנסתו השנתית הממוצעת בכמיליון וחצי ש"ח, ומסיק מכך כי עד גיל פרישתו קצב ההכנסות היה עומד על כ-33 מיליון ש"ח.
מיכאלי מצהיר כי הוא שומר על זכותו לתקן את כתב התביעה ולתבוע סכומים אלה, לכשיתבררו לו סכומי ההכנסות בפועל, לאחר שבית המשפט יחייב את ניקן לגלות את הכנסותיה המלאות של ה'רשת' שלו, בדו"ח ערוך ומאומת על-ידי רואה חשבון.

תאריך:  19/06/2003   |   עודכן:  19/06/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלונה קורן
הביע נכונות לייעץ ולסייע לממשלת ישראל בהפרטת המגזר הציבורי
הדר פרבר
חשודים בקשירת קשר עם ארגון טרור; השופטת: החומר שהציגה התביעה מקים חשש לביטחון המדינה ובשל כך "מקייים את חזקת המסוכנות כנגד החשודים"
יואב יצחק
התמודדו: שמעון פרס, אפרים סנה ודני עטר; פרס התחייב שלא יתמודד בעוד שנה על תפקיד יו"ר של קבע; רק כ-1,000 חברי מרכז הגיעו מתוך 2,400
הדר פרבר
ההכנות תרומה לעמותת "ילדים שלנו"
אלונה קורן
אימוץ הדו"ח יחבל בהליך ההתייעלות המשמעותי שעוברת בזק; הועדה לא קיימה את המטרות שהוגדרו לה ע"י הממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il