X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בתי המשפט סירבו לאשר רק 6 בקשות של המשטרה לביצוע האזנה - כך עולה מהדוח השנתי שהוצג בפני ועדת החוקה בכנסת; המשטרה סירבה להשיב האם בוצעו האזנות לקווים בבניין הכנסת
▪  ▪  ▪

בשנת 2002 ביצעה המשטרה 1,095 האזנות סתר, מהן 894 לקווי בזק, 48 לקווים סלולריים, 99 האזנות באמצעות מיקרופונים ו-59 האזנות לתאי דואר (ברשת האינטרנט) ולתאים קוליים.
דברים אלה עולים מהדוח השנתי שנמסר לשר לביטחון פנים, צחי הנגבי, ולוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, הדנה בנושא זה הבוקר (יום ב', 23.6.03).
על-פי הדוח, מתוך כל הבקשות שהוגשו לבתי המשפט - רק שש (6) סורבו על-ידי השופטים. היינו: בתי המשפט משמשים כ'חותמת גומי', ומאשרים כמעט כל בקשה, באופן אוטומטי. בשנה שעברה סורבו 19 בקשות מתוך מספר גדול יותר של בקשות, ולפני שנתיים סורבו 4 בקשות מתוך מספר גדול אף יותר של בקשות.
כמה מחברי הוועדה הביעו דאגה לנוכח נתון זה. ח"כ אברהם רביץ אמר על כך: "6 מתוך 1100 זה לא מספר, זו טעות מחשב", וטען שאין זו אשמת המשטרה, אלא אשמת בתי המשפט שהאישור נעשה אוטומטית. ח"כ אופיר פז-פינס (עבודה) אמר על כך: "זה לא הגיוני, לא סביר ולא מתקבל על הדעת".
האזנת סתר ניתנת על-ידי בית המשפט, רק כאשר מדובר בחשד לעבירת פשע. פילוח העבירות בגינן בוצעו ההאזנות בשנת 2002, מעלה כי כ-35% מההאזנות בוצעו בעבירות מסוג רצח והריגה, כ-28% מההאזנות בוצעו בעבירות סמים למיניהן, כ-14% בעבירות שוחד, זיוף והונאה.
הגידול העיקרי בשנה זו חל בהאזנות בגין עבירות על חוק הלבנת הון, בשל החוק החדש שנתקבל.
מהדוח עולה עוד, כי ב-227 מקרים, מתוך 687 המקרים שהאזינו להם, הוגשו כתבי אישום. עוד עולה, כי רק 2 האזנות בוצעו בשטחי יהודה ושומרון. ייתכן ונתון זה נובע מהעובדה שגם השב"כ מבצע האזנות באזור.
119 האזנות שאושרו על-ידי בית המשפט, לא בוצעו בסוף של דבר, הן בשל בעיות טכניות והן בשל חוסר צורך חקירתי.
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי איתן (ליכוד), ציין כי בבריטניה, שבה חיים 60 מיליון תושבים - פי 10 מישראל - בוצעו כ-1700 האזנות.
ראש אגף המודיעין במשטרה, ניצב אילן פרנקו, הציג את הדוח בפני הוועדה, והסביר כי בשנה האחרונה חלה ירידה בכמות ההאזנות שבוצעו, ולא בשל שינוי במדיניות ההאזנה.
עוד ציין פרנקו, כי כ-45% מההאזנות מופסקות בעיצומן, בדרך כלל, מאחר ומבינים כי החשוד אינו קשור לעבירה. "לעיתים ההאזנות גם ניקו אנשים מחשד והביאו לסגירת התיק נגדו", ציין פרנקו.
ניצב פרנקו סירב להשיב לשאלתו של ח"כ דוד טל, האם ב-10 השנים האחרונות בוצעו האזנות ו/או האם תומללו שיחות של חברי כנסת ושרים, שבוצעו לקווים בבניין הכנסת או אליה. פרנקו נימק זאת בכך שאינו יכול להתייחס למקרים פרטיים.
בתשובה לשאלתו של ח"כ אברהם בורג (עבודה) השיב פרנקו כי המשטרה מבצעת את כל ההאזנות בעצמה, ללא קבלני משנה.
יצויין, כי הדוח אינו כולל ביצוע 'לוקיישנינג' - כלומר, איתור מקום הימצאו של מכשיר טלפון סלולרי, שאינו בגדר 'האזנת סתר'.
ניצב פרנקו סירב להשיב לשאלה נוספת של בורג, שדרש לדעת מהו 'מתקן הבזק' שבעזרתו מאזינה המשטרה לדואר אלקטרוני, וטען כי על-פי החוק, המשטרה מחוייבת להציג רק את כמות ההאזנות, ואילו שאלתו של בורג מחייבת לחשוף שיטה ואמצעים. גם על כמות מתקני הבזק סירב פרנקו להשיב.
ח"כ בורג ציין כי הוא מוטרד מההאזנה לדואר האלקטרוני של אזרחים, ומנושא ניטור מילים ושמות (כמו מערכת ה'אשלון' של ה-NSA בארה"ב), ושאל האם החשיפה אינה מעבר לכוונת המחוקק? שאלתו של בורג נשארה יתומה מתשובה.
כיצד מתקבל אישור לביצוע האזנת סתר?
נשיא בית המשפט המחוזי או סגנו, רשאים להתיר בצו האזנת סתר, בעבירות מסוג פשע (עבירות שעונשן 3 שנות מאסר לפחות). תוקף ההיתר הוא ל-3 חודשים, אך הוא ניתן להארכה. הבקשה תוגש בידי קצין משטרה בדרגת סגן-ניצב לפחות.
במקרים דחופים בלבד, רשאי אף מפכ"ל המשטרה להתיר האזנה, לשם מניעת פשע או גילוי מבצעיו, ואז ההיתר יאושר בדיעבד על-ידי בית המשפט.
יחד עם זאת, האזנת סתר שהושגה שלא כדין, תהא קבילה בבית המשפט בעבירות מסוג פשע, שעונשן עולה על 7 שנות מאסר, ובית המשפט אישר זאת, וכן בעבירות שנעשו על חוק האזנת סתר עצמו.

תאריך:  23/06/2003   |   עודכן:  23/06/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק
דרישת החברה הינה מועמדים בכירים לתפקידי דירקטור וסמנכ"לי מכירות לניסיון מוכח של ביצוע עסקות בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים
הדר פרבר
300 פוטרו, ומס' זהה נקלט מחדש; יותר מ-5 חברות תוכנה ישראליות התמזגו או רכשו חברות זרות בהיקף כספי של כ-400 מליוני דולרים; ירידה של כ-1.4% בסך מכירות ענף; במקום הראשון אמדוקס - מכירות של 355 מ' דולר ברבעון הראשון
הדר פרבר
התנועה באמזון עלתה בשלושת החודשים האחרונים ב-49%; עותקים רבים נמכרו בחנויות הספרים כאשר הם חסרים את העמודים האחרונים; מיהו הגיבור שמת בסוף הסיפור?
רנית נחום-הלוי
המועצה החליטה לאשר עקרונית בקשה זו, בתנאי שהפסקת שידורי הטלוויזיה הלימודית בערוץ 10 לא תתבצע לפני ה-1.8.03 ושיגובשו תנאים מתאימים עם ישראל 10 באשר לאופי השידורים שישודרו
אלונה קורן
לאחר ההפחתה מחר יעלה הפער בין הריבית הדולרית לשקלית לרמה גבוהה של 6.5%
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il