X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
החברה להגנת הטבע: "הקרקע מהווה נכס ציבורי"
▪  ▪  ▪

החברה להגנת הטבע מודיעה (ב', 30.6.03), כי היא מכינה בימים אלה את עתירתה לבג"צ כנגד מנהל מקרקעי ישראל. זאת, בעקבות החלטת המנהל מאמש (א', 29.6.03) לאימוץ הוראות המעבר לעסקות בקרקע חקלאית.
הוראות המעבר מהוות מענה, לכאורה, להוראת בג"צ בפסק דינו, ליצור קריטריונים שיקבעו אילו עסקות יוכלו להגיע לכלל מימוש, למרות ביטול ההחלטות הקודמות. בפועל מאפשרות ההוראות שנתקבלו את מימושן של רוב העסקות הללו באין מפריע, למרות הסתמכותן על החלטות העבר הפסולות והיות חלקן פרי התקשרויות בין חוכרים ליזמים, שחוקיותן אף היא מוטלת בספק.
הנחיית בג"צ למועצת מקרקעי ישראל ביחס להוראות המעבר היתה: "…לאזן כראוי בין האינטרסים של היזמים, הנושים, החקלאים, והציבור בכללותו…" (הדגשה נוספה). החברה להגנת הטבע טוענת, כי ההחלטה שהתקבלה, כמו יתר ההחלטות בנושא קרקע חקלאית שנדונו אמש, יוצאות מגדרן כדי לסייע לחקלאים וליזמים, תוך "איזון" בין האינטרסים של אלה, אך מתעלמות ופוגעות פגיעה קשה באינטרס הציבורי הכללי - ובכך מנוגדות בתכלית להנחיה היסודית של בג"צ.
עמדת החברה להגנת הטבע בבג"צ הקרקעות, שאושרה ואומצה על-ידי בית המשפט, היא שהקרקע המהווה נכס ציבורי אינה יכולה להיות מכשיר לסיוע כלכלי למגזר כלשהו, יהיו זכויותיו ההיסטוריות אשר יהיו.
בנוסף, מתן זכויות חריגות בכל קנה מידה לחוכרים החקלאיים, מהווה תמריץ לייזום תכניות פיתוח בהיקפים גדולים, הסותרות בדרך כלל את מדיניות התכנון, ובמיוחד את שמירת השטחים הפתוחים, שהיא אבן יסוד במדיניות זו. כמו כן, סותרות התכניות אבני יסוד נוספות במדיניות התכנון, כגון המאמץ להאט את תהליכי הפרבור, למנוע פגיעה במרחב הכפרי, ולרכז סוגי פיתוח שונים בערים, תוך הבטחת חוסנן ויכולת התחדשותן לעתיד.
עקרונות אלה במדיניות התכנון נתמכים על-ידי כל ארגוני הסביבה. הוראות המעבר וההחלטות הנוספות שנדונו במועצת המנהל עלולות לשים לאל את הסיכוי להשגת יעדים אלה של התכנון הלאומי. כל זאת, בנוסף למשמעות הכלכלית-חברתית של החלטות אלו, בניגוד לקביעות המפורשות של בג"צ בפסק דינו.
יתר על כן: ההחלטות הוכנו והדיון נערך מבלי שהונחה תשתית עובדתית כמתחייב מהחלטת בית המשפט העליון. מועצת המנהל לא נדרשה למשמעות הכוללת של מימוש העסקות מבחינה כלכלית, תכנונית וסביבתית. היא קיבלה את החלטתה תוך התעלמות מהסתייגותו של נציג משרד האוצר בוועדת ניסים ומחוות דעתו החד משמעית של היועץ המשפטי לממשלה ביחס לטיב הוראות המעבר והתהליך בוועדת ניסים.
"מוסדות המדינה נכנעו שוב ללחץ של לובי חקלאי ויזמי נדל"ן, והפקירו את השטחים הפתוחים והתכנון השפוי במדינת ישראל", אומר רענן בורל, מנהל אגף שימור טבע וסביבה בחברה להגנת הטבע.
עקב כך, לא יהיה מנוס מפנייה מחודשת של החברה להגנת הטבע לבית המשפט.

תאריך:  30/06/2003   |   עודכן:  30/06/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב לוי
'אל ווטן' נוקט בקו עצמאי ומציג עמדה ליברלית, במושגים סעודים; המאמר מגנה את האב הרוחני אבן-תימיה: 'הבעיה שלנו היום היא עם אבן-תימיה עצמו'
ענבל אביב
דורשת תיקון ליקויים בכשלים מערכתיים
עמוס באר
ההפגנה התקיימה במחאה על ייקור תעריף ביטוח חובה; מחפשים כיסוי ביטוחי בחו"ל?!
רנית נחום-הלוי
כ-20 בני נוער המשתלבים בתוכנית לימודים ייחודית של יוניסטרים לפיתוח יזמות עסקית ומנהיגות חברתית מסייעים לעולים מחבר העמים ללמוד עברית
מירב לוי
טוענים: מדובר בהוצאות של אלפי שקלים; החברה מזהירה: מי שלא יבצע את השידרוג עכשיו ישלם בעתיד לשלם את מלוא המחיר של תכנה חדשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il