X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הבנקים יורידו את ריבית הפריים לרמה של 8.5%; הפער בין הריבית הדולרית לשקלית ירד ל-6%; אגוד לשכות המסחר: ניתן לשקול הפחתת ריבית פעמיים בחודש - אך לא להאיץ קצב ההפחתות; התעשיינים מנגד: יש להאיץ את קצב הורדות הריבית
▪  ▪  ▪

כצפוי, נגיד בנק ישראל, דר' דוד קליין, הוריד היום (ב', 28.7.03) את הריבית לחודש אוגוסט ב-0.5% לרמה של 7%. ביום חמישי הקרוב יורידו הבנקים את ריבית הפריים (הריבית הבסיסית לפקדונות והלוואות) לרמה של 8.5%.
בעקבות הורדת הריבית תעמוד ריבית החובה המירבית בחשבונות הבנקים על 13% לשנה עבור אשראי שבמסגרת, ועל 15% לשנה עבור אשראי שחורג מהמסגרת.
הריבית בארה"ב עומדת על 1%. מכאן שלאחר הורדת הריבית היום ירד הפער בין הריבית הדולרית לשקלית לרמה של 6%. הפער בין הריבית השקלית לריבית בגוש האירו ירד ל-5%.
גם בחודש שעבר הפחית הבנק המרכזי את הריבית בשיעור של 0.5%, אולם בחודשים הקודמים הופחתה הריבית בשיעורים נמוכים יותר.
קצב ההפחתות המוגבר נובע מהלחץ שמפעילים האוצר, התעשיינים והיצואנים על הנגיד, בטענה שהשקל החזק פוגע בכלכלת המדינה. לטענתם היה מקום להפחתה גדולה יותר בריבית.
בבנק ישראל מציינים כי ההחלטה על הפחתת הריבית התקבלה לאור הרגיעה היחסית בשוק המט"ח וירידה בקצב ההתייקרויות בפועל - ולמרות העלייה שנרשמה בציפיות לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים.
בבנק ישראל מתריעים כי עדיין קיימת אי וודאות בנוגע לגרעון בתקציב הממשלה ב-2003, שעלול לעמוד על רמה של 6% - כפול מהיעד של הממשלה. בבנק המרכזי רומזים כי הגירעון הגבוה שיירשם השנה עשוי למתן את קצב הפחתות הריבית.
בבנק המרכזי מזהירים את משרד האוצר משינוי יעד האינפלציה במשק, וטוענים כי מהלך שכזה עלול להתפרש בשווקים הפיננסיים כאילו הממשלה מתרחקת מהתחייבותה ליציבות מחירים במשק. בבנק ישראל מגיבים בכך לפרסומים כי הממשלה מתכוונת לעלות את יעדי האינפלציה, במטרה לעודד את בנק ישראל להאיץ את קצב הפחתת הריבית.
"דבר שכזה עלול להעלות את פרמיית הסיכון של המשק, להעלות את מחיר גיוס ההון של הממשלה ולהקשות על המשך תהליך הפחתת הריבית לטווח קצר".
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, אמר בתגובה כי נגיד בנק ישראל פעל נכון כשהחליט להפחית את הריבית בשיעור שנקבע, ללא כניעה ללחצים שהופעלו.
"אסור להיות מושפעים מתנודות חולפות בשער החליפין. יש לזכור שאבן היסוד בכל מדיניות כלכלית היא שמירה על היציבות", אמר לין.
לין הוסיף כי ניתן לשקול הפחתת ריבית פעמיים בחודש בתאריכים קבועים אך בשיעורים מדודים ולא כהפחתה מואצת.
יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, רימון בן שאול, אמר כי החלטת בנק ישראל להמשיך ולהוריד את הריבית היא נכונה ומחוייבת המציאות לאור ההתפתחויות הכלכליות והמדיניות.
בן שאול סבור כי על בנק ישראל להאיץ את קצב הורדות הריבית - על רקע המיתון העמוק והאבטלה הגואה. לדבריו, בעקבות אישור התוכנית הכלכלית של הממשלה, אישור הערבויות של ממשלת ארה"ב, אישור "מפת הדרכים" בממשלה,"ההודנא", האינפלציה הנמוכה והיסוף בשקל - האצה בהורדת הריבית לא רק שלא תפגע ביציבות המשק - אלא אף תתרום למעבר המשק לצמיחה.
לדבריו, הציפיות האינפלציוניות ל-12 החודשים הקרובים נמוכות מאמצע הטווח של יעד האינפלציה אותו קבעה הממשלה לשנת 2003, ולכן הריבית הריאלית (לפני ההפחתה של היום) עדיין גבוהה מאד (5.7%).
בן שאול מדגיש, כי הורדת הריבית חיונית הן לסקטור העסקי והן לשם הגדלת הביקושים בשוק המקומי. בנוסף תוכל העלאת הריבית לקזז במידה מסויימת את היצעי המט"ח הגדולים, המגיעים למשק מצד גורמי חוץ, דבר שיגרור פיחות מסוים בשער החליפין של השקל מול הדולר, פיחות שנחוץ על מנת לשמור על רווחיות היצוא.
לדבריו הבעיה המרכזית של המשק היא המיתון המעמיק בו אנו שרויים והריבית הגבוהה מהווה כיום את אחד הגורמים המעיקים, יותר מכל, על המגזר העסקי.

תאריך:  28/07/2003   |   עודכן:  28/07/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם שרביט
היום הוגש כתב האישום הראשון בפרשה; הסתדרות המורים מבקשת למנוע מהרשויות לשנות שכר בוגרי השלוחה וכן פסק דין הצהרתי הקובע כי הגמול למורים ניתן מכח הסכם קיבוצי שאין לפגוע בו
רנית נחום-הלוי
בראש הוועדה יעמוד הפרופ' ראובן גרונאו מהאוניברסיטה העברית; חברי הוועדה יכהנו בתפקידם משך 5 שנים ושכרם יהיה 1,200 ש"ח לישיבה
מירב לוי
משך חיפוש העבודה של מובטלים יעלה עד לכ-30 שבועות ועימו יגדל ה"גרעין הקשה" של מובטלים לזמן הארוך
נועם שרביט
לבית המשפט הוגש כתב אישום נגד אברהם אבן-חן, שהיה אחראי על שלוחות אוניברסיטאות לטביה וברלינגטון, המואשם ששיחד את אליק רון, אברהם בן-שבת ויאיר פרץ מש"ס, בכך שפטר אותם משכר לימוד, כדי שיקדמו את ענייני השלוחות
רנית נחום-הלוי
ח"כ כץ (ליכוד) שהצביע נגד הקיצוץ אמר שהוא חושש מגדר שהאמריקנים מתנגדים לה: "בסוף נצטרך להוציא כסף לפירוק הגדר"; ההצבעה אושרה ברוב של 8 תומכים מול 5 מתנגדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il