במהלך כל חודש אוגוסט ימכר הבנזין - אוקטן 96, לראשונה במחיר היקר ב-2 אגורות לליטר לעומת הבנזין - אוקטן 95. עובדה זו עלולה להגביר את התופעה בה חשודות חברות הדלק באחרונה, לפיה מנפיקים לכאורה בנזין באוקטן 95 - נטול עופרת, כאילו היה מועשר בעופרת.
את התופעה חשף מנכ"ל איגוד ייבואני הרכב, ראובן אבן, אשר הציג את ממצאיו החשודים לבדיקה בפני מעבדת מחקר ניטראלית. בדיקת המעבדה אימתה את החשד, ונתגלה כי חברות הדלק מוכרות בנזין באיכות ירודה - באופן העלול לגרום מעבר לנזק הכספי הישיר, גם לנזק בלתי הפיך למנועי המכוניות המתדלקות.
כשליש מכלי הרכב הנעים בכבישי ישראל, נדרשים עדיין לבנזין - אוקטן 96 - המועשר בעופרת - במגמה לשמן את תושבות שסתומי המנוע. מדובר במנועי מכוניות מיושנות יחסית, אשר אינן מצויידות עדיין בממירים קטליטיים ומערכות הזרקת דלק אלקטרוניות.
המשרד לתשתיות לאומיות חשד גם הוא בתרמית, וכלכלנים בכירים בירושלים מסרו לנו הבוקר בתגובה, כי הם מופתעים מהגילויים החדשים, אף כי צפו מראש את עצם התופעה. לדבריהם, דרשו חברות הדלק הגדולות לבטל לחלוטין את חובת ניפוק הבנזין באוקטן 96, שהינו מיותר לדעתן. המדינה מכריחה את חברות הדלק לנפק את הבנזין, המניע אחת מכל שלוש מכוניות הנוסעות בכבישי הארץ, ולפיכך קיימת חובה מישקית באספקתו.
במשרד התשתיות לא זכור חודש בו נימכר בנזין אוקטן 95 ב-4.56 שקלים לליטר, ואוקטן 96 ב-4.58 שקלים לליטר. המרווח נקבע על-פי נוסחת עידכון המחירים החודשית, אשר לא לקחה בחשבון את האפשרות לשימוש בה לרעה.
בקרוב, אמור ענף הדלק המקומי לצעוד צעד נוסף קדימה, ולחסל לחלוטין את הבנזין המועשר בעופרת, ולשמן את תושבות שסתומי המנועים - באמצעות אשלגן שיוסף באופן חיצוני לבנזין. הבנזין החדש באוקטן 96 נטול עופרת, ייקר את הוצאות האחזקה של המכוניות המיושנות, בכ-30 שקלים לכל תדלוק.
לא ברור עדיין כיצד ימהל התוסף בבנזין, האם הנהגים ידרשו לבצע את המהילה בעצמם, או שהדבר יתבצע עוד במסופי הדלק. מנכ"ל איגוד ייבואני הרכב המליץ לחברות הדלק להקים מספר תחנות נבחרות בהן יונפק הבנזין מהסוג החדש, אך הצעתו טרם נענתה.
הסוגייה תועמד להכרעה בוועדת הכלכלה של הכנסת.
יצויין, כי המשרד לתשתיות לאומיות חיסל באחרונה תרמית דומה - של מהילת נפט בסולר, באמצעות הסגירה של פירצת הדיפרנסיאציה במחירים - אשר קראה לגנבים.