X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
רק פיחות ריאלי שמלווה ביציבות מחירים יכול לתמוך בייצוא
▪  ▪  ▪

הפחתות ריבית וגירעונות תקציביים גדולים, הם מירשם לפשיטת רגל. כך הזהיר היום (ה') נגיד בנק ישראל, דוד קליין, בהופיעו בכנס יועצים של איגוד קרנות הנאמנות.
קליין מתריע כי דרישת ראשי האוצר להאצת הצמיחה וליציאה מהירה מהמיתון, באמצעות הורדת ריבית ויצירת גירעונות תקציביים גדולים - היא מיקסם שווא, שעלולה להוביל לפשיטת רגל לאומית. זאת, במיוחד לאור התנאים שבהם מצוי המשק הישראלי.
"המירשם השגרתי ליציאה מהמיתון, הכולל הגדלת הגירעון התקציבי, הורדת ריבית בנק ישראל, ופיחות נומינלי, יכול רק להעמיק את הבוץ שבו אנו מתבוססים כבר שלוש שנים.
"אין פתרונות קלים לצמיחה, ואחרי שלוש שנים של מיתון. פתיחת ברזי התקציב והפעלת מכונות הדפוס של בנק ישראל, הן מתכון בדוק לפשיטת רגל", אמר קליין.
לדברי קליין, אין ויכוח בין בנק ישראל לבין הממשלה על מסגרת המדיניות הכלכלית הנדרשת, אולם יש לבצע ביתר שאת את מה שצריך לעשות, במיוחד כאשר התנאים החיצוניים מקשים על הצמיחה.
"מבחן הביצוע אינו מיידי, אלא לאורך זמן. בניגוד לפתרונות הקסם, המירשם שלנו קשה לביצוע, אבל אם יבוצע, הוא יחזיר את המשק לתוואי צמיחה בת קיימא", אמר קליין.
יצוין, כי בישיבת הממשלה השבוע הסכים קליין להגדיל את יעד הגירעון התקציבי ל-4% תוצר, 1% מעל היעד הרשמי, באופן זמני. וזאת, בתנאי שהממשלה תאמץ הנחת צמיחה שמרנית של 1%, ותגדיל את ההשקעות בתשתיות ב-100 מיליארד שקל בחמש שנים. קליין הדגיש כי צריך עם זאת לחתור ליעד גירעון של 3% תוצר.
לדברי קליין, דירוג האשראי של ישראל נמצא בבחינה מתמדת, עקב גירעונות וחוב ממשלתי מוגזמים, והנטייה של הממשלה היא שלא להתמודד עם הבעיה.
לדבריו, למשק חשוב במיוחד לשמור על דירוג אשראי טוב בחו"ל, משום שצמיחת התוצר מבוססת על קשרים כלכליים מפותחים עם העולם.
"אנחנו כל הזמן חורגים במידה ניכרת מהנורמות הבינלאומיות בשיעור הגירעון התקציבי ובגודל החוב הממשלתי ביחס לתוצר. תושבי חוץ נרתעים מהשקעות במדינה שממשלתה שקועה בחובות", אמר קליין.
קליין מלגלג על פתרונות הקסם של אנשי האוצר: "המירשם הזה של פיחותים, הפחתות ריבית וגירעונות תקציביים גדולים, מפתה. זה נראה קל לביצוע, אבל מסוכן. לכאורה, כדי להוריד ריבית, צריך רק החלטה של אדם אחד בבנק ישראל.
"אבל הגידול בגירעון התקציבי והורדת הריבית יבריחו את המשקיעים הזרים, ויעודדו ישראלים לייצא הון. דוגמא מוחשית לכך קיבלנו במחצית הראשונה של 2002. ככה לא נצא מחשיכה לאור גדול".
לדברי קליין, גם אם בנק ישראל יתפתה לקיצוץ דרמטי בריבית הקצרה, אין ביטחון ששערי הריבית לטווח ארוך (כולל ריבית המשכנתא) בשוק יילכו בעקבותיו. לדבריו, יש אף סכנה, שאם הציבור יאבד את אמונו במדיניות, ויעריך שהשינויים בריבית בנק ישראל אינם עיקביים עם יציבות מחירים, התגובה תהיה הפוכה מהמצופה, והריביות הארוכות דווקא יעלו.
לדברי קליין, מנגנון השוק לא יניח לתהליך כזה להימשך לאורך זמן. דוגמא קיבלנו בעקבות הפחתת הריבית ב-2% בדצמבר 2001. הורדת הריבית הקצרה לא יכולה להביא צמיחה לאורך זמן, במצב של גירעונות תקציביים גדולים וכוחות חיצוניים, שמסיטים את המשק ממסלול הצמיחה.
קליין הוסיף, כי גם אם הורדת ריבית בנק ישראל יכולה בנסיבות מסוימות להביא לפיחות נומינלי, לא ברור שזה יוביל לפיחות ריאלי שיתמוך בייצוא.
"פיחות נומינלי לכשעצמו לוחץ לעליית מחירים. לכן אינו עיקבי עם ירידת ריבית. רק פיחות ריאלי שמלווה ביציבות מחירים, יכול לתמוך בייצוא", אמר קליין. "מוטב שבנק ישראל יתמקד בשמירה על יציבות המחירים, ולא ינסה להתיימר להשיג באמצעותם מטרה בלתי אפשרית בשער החליפין".

תאריך:  04/09/2003   |   עודכן:  04/09/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם שרביט
אורגד נשארה המציעה היחידה לאחר שהממונה על הגבלים עסקיים פסל את הצעת בוגראנץ' בהליך ההתמחרות, שכן זו תכננה למחוק את המותג ברגר קינג ולהשתלט על סניפיה; בבורגראנץ' מביעים אכזבה וחוששים מפני התמוטטות הרשת; בברגר קינג העולמית מברכים על ההחלטה
רנית נחום-הלוי
מגנה את שר התיירות, באומרו כי הוא פועל רק ממניעים פוליטיים; לדבריו: לצערנו התיירים מביעים אי אמון בשר שמטיף להמשך הקונפליקט באזורינו ומתנגד להקמת מדינה פלשתינית וליישום "מפת הדרכים"
אלונה קורן
בתקופת כהונתו כמנכ"ל הקבוצה השיגה קבוצת דלק רווחיות מהגבוהות בתולדותיה
מחלקה ראשונה
בכל החדרים הותקנו פתרונות מולטימדיה מגוונים, בחלקם מותקנות מערכות וידאו קונפרנס לשיחות ועידה אינטראקטיביות מול אתרים מרוחקים
הדר פרבר
הוד ממקימי חברת ICP ובין מקימי ומנהלי "נגה תקשורת"; שימשה בתפקיד מנהלת ערוץ הילדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il