X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
האוצר מתכנן לשבור את המונופולים של תנובה ומקורות וכן להפריט את מכון התקנים ורשות הדואר; מקבלי הקצבאות יחויבו להתייצב בשירות התעסוקה חמישה ימים בשבוע; פרץ: בתוכנית חסר יעד לתעסוקה במשק; שוחט: נתניהו משווק סחורה שאינה קיימת
▪  ▪  ▪

שר האוצר בנימין נתניהו כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת (יום ב', 8.9.03), בה הוא הציג את התקציב והמדיניות הכלכלית של משרד האוצר לשנת 2004 תחת הכותרת: "תוכנית ההבראה לכלכלת ישראל - שלב ב'".
לדברי נתניהו, המשק הישראלי עבר בהצלחה את "שלב א' של התוכנית הכלכלית", שעיקרו היה בלימת מסלול ההתרסקות של המשק. "עד לפני פחות מחצי שנה עמדנו בפני התרסקות כלכלית. לא יכולנו לגייס כסף בחו"ל והתקשנו לשלם משכורות וקצבאות.
"מכיוון שהצלחנו לעבור בהצלחה את שלב א' של התוכנית, קיבלנו ערבויות לגיוס הון מהממשל האמריקני והצלחנו לגייס הון בארה"ב בתנאים מצוינים (בריבית נמוכה יחסית - א.ק).
"עכשיו, לאחר שבלמנו את תהליך ההידרדרות של המשק, אנו יכולים לעבור לשלב ב' של התוכנית, והוא שלב המעבר לצמיחה", אמר נתניהו.
שלב ב' של התוכנית הכלכלית כולל הצבת מדיניות רב שנתית שמטרתה שיפור רמת החיים ואיכות החיים של כלל אזרחי המדינה. "התוכנית תשנה את הכלכלה והחברה בישראל ותהפוך את המשק הישראלי לדינאמי וחופשי יותר", אמר נתניהו.
שלב ב' כולל 4 יעדים עיקריים:
  • עידוד הצמיחה במשק - נתניהו צופה כי הצמיחה במשק תתחיל כבר השנה ותסתכם בשיעור של 0.5%-1%. בשנה הבאה הוא צופה צמיחה של 2.5%.
  • חיזוק האוכלוסיות החלשות - "הקיצבאות מקבעות את העוני. נוציא אוכלוסיות אלו ממעגל התלות והחסד על מנת שיוכלו להיכנס למעגל העבודה ולהיות חלק בלתי נפרד מהכלכלה המשגשגת של המדינה".
  • ייעול השירות הציבורי לאזרחים.
  • שבירת המונופולים - הגנת הצרכנים על-ידי הורדת מחירי המוצרים והשרותים.
בין האמצעים להגשמת היעדים האלה מנה שר האוצר 5 צעדים ספציפיים:
  • השקעה בתשתיות - בשנת 2004 מתכנן האוצר השקעה חסרת תקדים בסך 20 מיליארד שקל ברכבות וכבישים, הן באמצעות הממשלה והן באמצעות הסקטור הפרטי (פרויקטי BOT ו-PFI).
  • עידוד השקעות הון - הטבות מס אטרקטיביות במיוחד למשקיעים בפריפריה ומתן מענקים לחברות היצוא.
  • הקלה במסים באמצע שנת 2004 - נטל המס הכולל ימשיך לרדת "על מנת שיהיה לאנשים תמריץ לעבוד". נתניהו שב ומדגיש כי הפחתת מסים הוא אחד התנאים לצמיחת המשק. עם זאת הוא מתכוון לבטל את ההקלות במס לפורשים לפנסיה מוקדמת, "על מנת לתמרץ את הציבור להמשיך לעבוד עד גילאים מאוחרים ולא לתת להם תמריץ לפרוש כבר בגיל 45".
  • הגדלת המגזר העסקי על חשבון המגזר הציבורי - אותם מכנה נתניהו "השמן והרזה": "נדאג לכך ש"השמן" (המגזר הציבורי) ימשיך לעשות דיאטה ובמקביל נחזק את הרזה".
  • צמצום וייעול משרדי ממשלה על-ידי מיזוג יחידות. כך למשל במשרד האוצר ימוזגו 4 אגפים לשני אגפים ויבטלו את אחד האגפים.
התוכנית כוללת גם הפרטת חברות ובהן בזק, בנק לאומי ובנק דיסקונט, ובתי הזיקוק.
נתניהו עדיין אינו יכול למסור את החלוקה הפנימית של הקיצוצים הצפויים במשרדי הממשלה - משום שראש הממשלה עדיין לא הכריע בענין הקיצוצים בתקציב הבטחון.
לדברי נתניהו, האוצר מתכנן לעודד את התחרות במשק. במסגרת זאת הוא מתכוון לשבור את המונופול של תנובה והכנסתה לפיקוח של הממונה על ההגבלים העיסקיים.
כמו כן מציע האוצר חוק חדש למשק המים, שיגרום להחלשת המונופול של חברת מקורות. החוק החדש יאסור לחלוטין על מקורות להתעסק בתחומים שיש בהם תחרות עם המיגזר הפרטי, כמו התפלת מי ים וטיהור מי קולחין.
כמו כן מציע האוצר להפוך את רשות הנמלים לחברות ממשלתיות נפרדות שיתחרו ביניהן. "זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שתיווצר תחרות בנמלי הים בישראל. המונופול שקיים בתחום זה בישראל לא קיים כבר כמעט בעולם".
בנוסף מציע נתניהו לפצל ולמכור את בתי הזיקוק לנפט (בז"ן) וכן להפריט את מכון התקנים ואת רשות הדואר.
נתניהו דיבר על חיזוק האוכלוסיות החלשות ותימרוץ יציאתם לעבודה. מדובר בהמשך המדיניות של צמצום הקצבאות והגברת המיסוי על עובדים זרים, כלומר העלאה הדרגתית של מס המעסיקים ל-40% מגובה השכר. ב-1 בינואר יועלה המס ל-20%.
כן מתוכנן צמצום המכסות לעובדים זרים חוקיים בבנייה ובחקלאות והחרפת הענישה על מעסיקי עובדים זרים לא חוקיים, עד לעונשי מאסר לתקופות ממושכות.
בשנה הבאה תופעל לראשונה "תוכנית ויסקונסין", שתחייב את כל מקבלי הקיצבאות להתייצב במרכזי התעסוקה חמישה ימים בשבוע.
בנוגע לקיצבאות הביטוח הלאומי דיבר נתניהו על הקמת יחידת משטרה שתטפל במקרה הונאה ושימוש לרעה במערכת הקיצבאות. לדבריו, היקף ההונאה בתחום הקיצבאות נאמד במיליארד שקל בשנה.
תגובות לתוכניתו של נתניהו:
יו"ר ההסתדרות עמיר פרץ אמר כי "נתניהו חייב להציב יעד לתעסוקה במשק. נתניהו ממשיך לפגוע בשכבות החלשות ולחזק את החזקים. נתניהו משחיר את פניהם של קציני צה"ל המתביישים לצאת לרחוב במדים.
"הקיצוץ בתקציב הביטחון יעמיק את המיתון משום שמערכות רבות מתקיימו בזכות מערכת הביטחון", אמר פרץ.
בייגה שוחט, שכיהן בעבר כשר האוצר, אמר כי נתניהו משווק סחורה שאינה קיימת. "לא תיתכן צמיחה במשק ללא תהליך מדיני" הוא הוסיף.

תאריך:  08/09/2003   |   עודכן:  08/09/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם שרביט
בית המשפט לעניינים מינהליים ביטל צו ביניים שהוצא לבקשת מגא, נגד חברת החשמל, לאחר שהצעתה נפסלה על-ידי ועדת המכרזים של חברת החשמל, בטענה כי לא עמדה בתנאי סף של ניסיון קודם
עמוס באר
שר התחבורה, ליברמן: "הנזק מתאונות דרכים - 10 מיליארד שקלים בשנה"
נועם שרביט
האגודה לזכויות האזרח טוענת כי התיקון לחוק, השולל ממאות משפחות את הזכות לחיי משפחה, מופעל באופן מפלה וגזעני רק כלפי זרים ממוצא פלשתיני ובני משפחותיהם הישראלים ונחקק בהליך בלתי ראוי
ענבל אביב
על-פי החשד, נמכרו הנשים מספר פעמים מאחד לשני כאשר הן עוברות מסכת של התעללות מינית ואלימות פיזית ונפשית
נועם שרביט
3 שופטי בית המשפט המחוזי דנו במשך 4 שעות בערעורו של שרון על החיוב למסור למשטרה מסמכים בפרשת סיריל קרן; פרקליטו דורש מהיועמ"ש לחקור מי הדליף פרטי החקירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il