X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כך עולה מבדיקה שערכה אוניברסיטת דרבי; הריבית על הלוואות לשכירים - 96% לשנה
▪  ▪  ▪

הריבית הנומינלית הנגבית כיום בשוק השחור מבעלי חנויות ועסקים עומדת על 371% לשנה. הריבית המתואמת גבוהה משמעותית. כך עולה מבדיקה שערכה שלוחת אוניברסיטת דרבי אשר התבססה על קבלת נתונים גלויים מחברות המלוות כספים והמפרסמות מודעות בנושא בעיקר בעיתונות היומית.
מהבדיקה עולה, כי בעל חנות יכול, על-פי נתוני השוק השחור שנאספו ממודעות שהתפרסמו בעיתונות היומית, לקבל הלוואה "במנה" של 7,000 שקל לשנה , כאשר סכום ההלוואה יכול לגדול במנות של 7,000 שקל לכל מנה.
תמורת 7,000 שקל בעל החנות צריך לשלם ריבית שבועית של 500 שקל ובסך הכל 26,000 שקל לשנה. על-פי נתוני דרבי מדובר בריבית בשיעור של 371% כאשר בסוף השנה בעל החוב מחזיר את הקרן בתשלום אחד.
בדרבי מציינים כי כל איחור בפירעון תשלום שבועי גורר קנס של 50% על התשלום השבועי שעלול להגיע לסך של 750 שקל לשבוע. אנשי השוק השחור עימם שוחחו אנשי דרבי ציינו: "בעלי חנות צריכים להביא אישור מהטאבו שהחנות בבעלותם, דו"ח מרואה חשבון, מסמך מהבנק שבחשבונותיהם לא הוחזרו שיקים ודיווח על היקף המכירות החודשי שלהם (כולל כסף שחור). אנחנו עובדים על יחסי אמון עם הלווים ולא כדאי ללווה לשבור את מערכת יחסי האמון עמנו".
בדרבי מבקשים להדגיש שריבית הפריים של בנק ישראל עומדת כיום על 6.5% והריבית הבנקאית הממוצעת לחשבונות אוברדרפט נעה סביב 13.09 בחישוב שנתי. ריביות אלה נחשבות לגבוהות לאור רמת האינפלציה הנמוכה במשק. הריבית למשיכת יתר חריגה בבנקים יכולה להגיע לשיעור ממוצע של כ-16%.
ד"ר אורנה לביא שטיינר ויעקב בן-עמי מבית הספר למנהל עסקים של דרבי מעריכים ששיעורי הריבית בשוק השחור, לא כולל הוצאות כמו עריכת מסמכים וכו', גבוהים בשיעור מדהים וגורמים, לדעתם, לסיכוי גבוה של הסתבכות כלכלית של חלק מהלווים בבעיות אשראי מעיק.
ההלוואות לשכירים "נוחות" יותר מההלוואות לבעלי עסקים. כך למשל תמורת 5,000 שקל הלוואה לשנה יידרש הלווה להחזיר כ-9,800 שקל (קרן+ריבית), דהיינו 96% ריבית שנתית בתשלום חודשי של כ-817 שקל לחודש.
בשוק האפור דורשים מלווה שכיר להמציא את המסמכים הבאים: 3 תלושי שכר אחרונים ממקום עבודתו, אישור על מצב חשבונו ועל אי החזרת שיקים, כרטיס אשראי בעל תוקף לשנתיים לביצוע פירעון התשלום החודשי באמצעות הכרטיס. ברור שהריבית האפקטיבית להלוואות שכירים גבוהה מ-96%. הלוואות המשכנתא ניתנות כנגד מקדם ביטחון גבוה ובריבית של 3% לחודש. הלוואות כנגד שיעבוד תכשיטים ניתנות בריבית של 7% לחודש כאשר ערך התכשיט מוערך בעד 30% משוויו.
גם במקרה של השכירים נמסר לאנשי דרבי מאנשי השוק השחור כדלקמן: "אנחנו נמצאים ביחסי ידידות עם הלווים. אם הם מאחרים בתשלום מוטל קנס פיגורים בהבנה בין הצדדים. הקנס יכול לנוע בין 20% עד 50% מסך התשלום החודשי תלוי בכמה זמן איחר הלווה לפרוע את התשלום. הלווים יודעים שיש לנו את כל הדרכים לגבות את החוב ואנחנו לא בנק ששולח מכתבי התראה מנומסים מעו"ד ופונה לבתי משפט".
מחלקת החקירות של מס הכנסה מודעת למתרחש בשוק ההלוואות השחור, אך אין היא מסוגלת להתמודד עם מיליארדי השקלים המתגלגלים בשוק זה ועם כמות המתווכים הפעילים ממשרדים שונים אשר משנים את כתובתם חדשות לבקרים ורובם אינם מנפיקים מסמכי מס מקובלים.

תאריך:  15/09/2003   |   עודכן:  15/09/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם שרביט
בעלי הדין בהליך אזרחי הסכימו כי בדיקת הפוליגרף תכריע את דרך הדיון בתביעה, אולם אחד הצדדים שלח תוצאות דוח חקירה לגבי הנבדקת, צעד שייתכן והשפיע על הבודק; השופט: צריך שהצדק ייראה ולא רק ייעשה, מה גם שלא בטוח שהוא נעשה
הדר פרבר
אמר כי בוש טיפל במלחמה ובתוצאותיה בצורה כושלת
מירב לוי
זאת על-פי הוראה של משרד התקשורת; השירות יחל מ-1.12.03
הדר פרבר
ההעברה בהשקעה של כ-60-70 מיליון דולר במסלול מענקים
הדר פרבר
פלאפון ורשת מלונות פתאל חתמו חוזה להקמת רשת תקשורת פנימית ואספקת מאות מכשירים לעובדי הרשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il