X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מנמלי מצרים וירדן, תועבר הסחורה לישראל דרך היבשה; השר ליברמן הציע להקפיא רעיון הפרטת הנמלים, אולם העובדים דורשים סיכומים בכתב; באוצר שוקלים להוציא "צווי חירום" לעובדים חיוניים; ועדי העובדים: לא מדובר בענייני שכר
▪  ▪  ▪

מנהל אגף המכס והמע"מ במשרד האוצר, איתן רוב, אמר הערב (ג', 30.9.03), כי ישראל שוקלת להסיט את הסחר לישראל וממנה, לעבר נמלי עקבה ופורט סעיד בירדן ומצרים, ומשם לשנע את הסחורות דרך היבשה אל מעברי הגבול עם ישראל, כאשר כדי לסבסד את עלות ההובלה, תיקח הממשלה 200 מיליון ש"ח מתקציב הנמלים.
לצעד זה של האוצר שתי מטרות עיקריות: האחת, למנוע שיתוק של הייבוא והייצוא של סחורות, העשויות להתקלקל ולגרום הפסדים רבים ליבואנים ויצואנים ישראלים. השנייה, להפעיל לחץ על העובדים השובתים ולנסות לשבור אותם, כאשר הם יידעו כי שביתתם אינה יעילה.
הנזק שנגרם עד עתה עקב השביתה נאבד בכ-200 מיליון ש"ח ויותר. היצואנים זועמים, באשר הם אובדי עצות, בשל עיתויה הבעייתי של השביתה - לפני חג המולד. עשרות אוניות ממתינות בחיפה לפריקת חומרי גלם לתעשייה המקומית. בכל יום שביתה נגרם נזק של 50 מיליון ש"ח. במפעלי התעשיה כבר החלו להוציא עובדים לחופשה, והכל בשל מאבק שהתעשיינים אינם צד לו.
מחר, כאמור, תחליט כנראה הממשלה לפעול דרך נמלי הים של ירדן ועקבה ולקחת 200 מיליון ש"ח מתקציב הנמלים כדי להשתתף במימון הובלת המטענים משם לישראל, וכן להביא לחקיקה מהירה את נושא הפרטת רשות הנמלים.
הבוקר: השביתה יצאה לדרך
השביתה בנמלי הים יצאה הבוקר (יום ג') לדרך, לאחר שהתפוצץ המשא-ומתן בין שר התחבורה אביגדור ליברמן ועדי העובדים וההסתדרות.
20 אוניות בחיפה ועוד 10 אוניות באשדוד ממתינות בנמלים לפריקה וטעינה. השר ליברמן הציע במסגרת המו"מ, להקפיא את רעיון הפרטת הנמלים, אולם העובדים התעקשו על סיכומים בכתב. ההסתדרות ניסתה לתווך, אך ללא תוצאות.
ראש הממשלה, אריאל שרון, הודיע (ג') לעובדי הנמלים, בעקבות השביתה, כי הממשלה החליטה שלא להיכנע ללחצים וקרא להם לשוב לעבודתם. גם שר התחבורה, אביגדור ליברמן, קרא לעובדים להפסיק את השביתה.
שרון אמר: "...חיזרו לעבודה. מידת הנזק של השביתה קשה ביותר למשק הישראלי. אין פגיעה בעובדים שמקום פרנסתם קיים ובטוח ולכן עליהם לחזור מיד לעבודה".
שר התחבורה הצטרף לקריאת ראש הממשלה. "אני קורא לעובדים לחזור מיד לעבודה. לא ייתכן שבמצב בו המשק נמצא היום, יוצאים עובדים לשביתה".
את דבריהם אמרו ראש הממשלה ושר התחבורה במסגרת טקס חנוכת תחנת הרכבת החדשה באשדוד.
ההסתדרות החדשה טוענת, כי ממשלת ישראל "רומסת ברגל גסה הסכמים חתומים", ואומרת, כי הדבר בא לידי ביטוי במיוחד בפרשת הנמלים - ובאופן קיצוני.
כזכור בשנת 2001, לאחר מאבק ארוך וקשה אשר כלל שביתות ועיצומים בנמלים, הושג הסכם בין ההסתדרות, האוצר ומשרד התחבורה. במסגרת ההסכם - פשרות מרחיקות לכת מצד עובדי הנמלים, שלטענת ההסתדרות החדשה, בעקבותיהן "ההסתדרות נאלצה לכפות על ועדי העובדים לקבל אותו ולהפסיק את השביתה". ועד עובדי נמל אשדוד - סירב לקבל את הפשרה הכואבת ופוזר על-ידי ההסתדרות.
ההסכם עוגן במכתב התחייבות חתום על-ידי שר האוצר דאז, סילבן שלום ושר התחבורה דאז, אפריים סנה. בנוסף עוגנו ההסכמות בהחלטת ממשלה. על-פי ההסכמות הוחלט, כי הממשלה תחזור בה מהתוכנית להפריט את הנמלים בשיטת BOT, ותחת זאת תקים 2 חברות-בת תחת רשות הנמלים. עוד התחייבה הממשלה, כי כל שינוי בעתיד יעשה בתיאום ובהסכמה עם העובדים וההסתדרות.
מאז, כך טוענים גורמים בהסתדרות, עברו הנמלים תהליכי ייעול משמעותיים ביותר ובהם הגדלת מכסות העבודה, קליטת עובדים במשכורות מינימום במסגרת "הסכם דור ב'", מעבר לעבודה במשמרות סביב השעון ועוד.
דובר ההסתדרות החדשה מסר, כי "בדיוק כאשר ההסכם עמד להיות מיושם, החליט שר התחבורה החדש, אביגדור ליברמן, להפוך את הקערה על פיה ולבטל במחי יד את כל ההסכמים שהושגו".
לפני ישיבת הממשלה פנתה ההסתדרות לשר התחבורה וביקשה לקיים מו"מ לפני הגשת הצעתו החדשה להחלטת הממשלה, למרות פניה זו העדיף ליברמן לקבל החלטת ממשלה בה מופיע בין היתר סעיף המבטל את ההחלטה הקודמת משנת 2001. רק לאחר קבלת ההחלטה בממשלה, וההכרזה על סכסוך עבודה בנמלים, מצא ליברמן לנכון לפנות ולבקש לקיים מו"מ. אלא שהצעד החד צדדי של הממשלה מנע כל אפשרות להתקדם במו"מ לאחר מעשה, בייחוד כאשר החלטה מעין זו, היא החלטת ממשלה שאיננה זקוקה לאישור נוסף של הכנסת.
בהסתדרות טוענים, כי אין כל טעם לקיים מו"מ ולהגיע להסכמות עם ממשלה שאיננה מכבדת את החלטותיה.
בהסתדרות מזכירים גם, כי התעשיינים היו שותפים למאמץ להגיע להסכם 2001 ואף הבטיחו "להוקיע בציבור" את מי שייסוג מן ההסכם או יפר אותו. עובדי הנמלים אומרים כי היו מצפים מהתעשיינים להצטרף למאבקם משום שמדיניות הפרת ההסכמים הפוגעת היום בעובדים, עלולה לפגוע מחר במעסיקים ובתעשיינים.
יצוין כי לראשונה, זוכה השביתה בנמלים לתמיכה של "ארגון המשתמשים בתובלה הימית" ושל "התאחדות המובילים והמסיעים" אשר עמדו בעבר בראש המוחים נגד עיצומים בנמלים.
"המאבק אינו עוסק בשכר", טוענים ועדי הנמלים. טענות הממשלה, כי עובדי הנמלים מקבלים משכורות גבוהות, נענות על-ידי ועדי הנמלים כי המאבק הנוכחי איננו עוסק כלל בשכר, האוצר איננו מבקש להוריד שכר והעובדים אינם מבקשים להעלות שכר: "השכר המשולם לעובדים הושג במסגרת הסכמים שהושגו כחוק. יש לזכור כי השכר מורכב מבסיס + פרמיות וכי העבודה נעשית במשמרות ובמקרים רבים אף בשעות הלילה, בחגים ובסופי שבוע. נמל חיפה, לדוגמא, עבד בשנה החולפת בכל יום פרט ליום כיפור". העובדים מציינים גם כי השכר הגבוה נובע משורה של מינויים פוליטיים של מקורבים אשר הוצנחו למשרות בכירות בשכר גבוה המשפיע על הממוצע.
משרדי הממשלה
העיצומים במשרדי הממשלה נכנסים היום ליומם השני. ההסתדרות ממשיכה לאיים על השבתה ללא הגבלת זמן. במקביל לזאת, באוצר שוקלים להוציא צווי חירום לעובדים "חיוניים", כגון עובדי המכס שגורמים לעיכוב משמעותי בשחרור מטענים מהנמלים. כמו-כן נשקלת האפשרות לא לשלם שכר לעובדים שלא יגיעו לעבוד.
היום ימשיכו עובדי המדינה בעיצומים. כך ישבתו מוסדות הביטוח הלאומי, משרדי הרישוי, שירות התעסוקה, לשכת רישום המקרקעין והטאבו. במשרדי הממשלה לא תהיה קבלת קהל ולא יענו לטלפונים. בנמל התעופה צפויים שיבושים בתנועת הנוסעים בעקבות החלטת המכס לבדוק את כל המזוודות.
במשרד האוצר מאשימים את ההסתדרות ואומרים כי זו מוליכה שולל ומשיבתה את הסחר בישראל. בהסתדרות מאשימים את האוצר ואומרים שמדובר בפיטורים ואין מניע לנהל משא-ומתן כאשר אקדח הפיטורים מוצמד לרקה.
הסיבה לפתיחה בעיצומים נובעת בשל כוונה לבצע שינויים מבניים בשירות הציבורי, בהם הפרטת מע"צ, איחוד אגף מס הכנסה ואגף מע"מ באוצר, איחוד יחידת הממונה על השכר והסכמי עבודה עם נציבות שירות המדינה, סגירת בתי חולים ומיזוג מחלקות במשרדי הממשלה. לטענת האוצר, מדובר בצעדים שיביאו לייעול ולחידוש הצמיחה במשק.
תאריך:  30/09/2003   |   עודכן:  30/09/2003
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר כרמון
מטרתן המוצהרת של אותן עמותות הוא סיוע לאוכלוסיה הפלשתינית בנושאי רווחה ושיקום
עומר כרמון
בניגוד לטענות האירניות. כמות האורניום המועשר שהאירנים ניסו לרכוש מאוסטריה מספיקה לייצור נשק גרעיני
אלונה קורן
השנה פתחה הרשת 11 סניפים ובשנת 2004 ייפתחו בארץ כ-7 סניפים חדשים
אלונה קורן
השיקה קונסולה שממוקמת מעל למכשיר הטלוויזיה ומתעדכנת בסרטים חדשים באופן אוטומטי
רועי כוכבי
בית המשפט: לא ראוי שחקירת מח"ש תתנהל במקביל למשפט זוטא המתנהל בהליך פלילי, למעט במקרים חריגים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il