X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הנשיא ברק דחה את בקשת היועמ"ש להמשיך לדון ברבדיה העקרוניים של העתירה, ופסק: עם מותו של אוברקוביץ' - הפכה העתירה תיאורטית; לא ניתן לנתק את השאלות העקרוניות מעובדות המקרה
▪  ▪  ▪

מכה נוספת ליועץ רובינשטיין בעניינו של יורם אוברקוביץ' ז"ל: בית המשפט הגבוה לצדק פסק (8.10.03), כי אין להמשיך ולדון עוד בעתירה שדרשה להשעות את יו"ר ועד עובדי חברת החשמל לשעבר, יורם אוברקוביץ' ז"ל, שנפטר בחודש יולי האחרון טרם הוכרעה העתירה, מאחר ולמרות שהיא מעלה שאלות משפטיות חשובות ועקרוניות, היא הפכה לתיאורטית, ואין בג"צ דן בעתירות תיאורטיות, גם לא לצורך מתן פסק דין עקרוני.
אוברקוביץ' ז"ל, שנפטר בחודש יולי האחרון לאחר שלקה בדום-לב, נחשב לאיש החזק בחברת החשמל וכונה ה"שאלטר" של המדינה, לאחר שכיהן כיו"ר ועד עובדי חברת החשמל משנת 1978 ועד מותו, ברציפות.
בשנה שעברה, עתר עו"ד דוד נאוי לבג"צ, בדרישה להשעות או לפטר את אוברקוביץ' ז"ל מכל תפקידיו בחברת החשמל, לאור העובדה שהורשע בעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד בגין שכירת חוקרים פרטיים שלא למטרת ניהול התאגיד (עבירה שבגינה נידון לשנת מאסר על-תנאי ולקנס בסך 25,000 שקל; נ.ש.) וכי מתנהל נגדו הליך פלילי המייחס לו עבירת שוחד. עו"ד נאוי אף ייחס לאוברקוביץ' שורה של מעשים הנוגדים את כללי המינהל התקין בפעולותיו בחברת החשמל.
מכה ראשונה ליועמ"ש: דירקטוריון
חברת החשמל אינו משעה את אוברקוביץ'
בעקבות עתירה זו, המליץ היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, להשעות את אוברקוביץ' מתפקידיו עד להכרעה בעתירה, ואולם כאן ציפתה לו המכה הראשונה בנושא, כאשר דירקטוריון חברת החשמל החליט, ברוב של 10 מתנגדים ו-2 תומכים, שלא לאמץ את המלצתו זו ולא להשעות את אוברקוביץ', בעיקר מאחר ומדובר היה בחודשים ספורים לפני המועד בו אמור היה לפרוש מהחברה.
בעקבות מותו של אוברקוביץ', ביקשו מבג"צ 4 מהמשיבים בעתירה - מנכ"ל חברת חשמל, סמנכ"ל החברה וחברי הדירקטוריון שלה - למחוק את העתירה, מאחר והתייתרה לאחר מותו של אוברקוביץ' ז"ל.
ואולם, באורח מפתיע - ויש אף אומרים מביש - התנגד היועץ המשפטי לממשלה לבקשת המחיקה, וביקש להמשיך ולדון ברבדים העקרוניים והכלליים של התיק, מבלי לדון בסעדים שביקש העותר נגד אוברקוביץ' ז"ל. יצויין, כי גם העותר ביקש להמשיך לדון בעתירה, באשר היא מעלה שאלות עקרוניות וכן כי נגרמו לו הוצאות רבות בהליך זה.
בבקשת היועמ"ש, שהוגשה באמצעות עו"ד קובי אמסלם, סגן בכיר א' לפרקליטת המדינה, נאמר: "עמדת היועץ המשפטי לממשלה הינה, כי עקב פטירתו של מר אוברקוביץ ז"ל, אין מקום להמשיך בהליך דנן, ככל שהוא מכוון להביא להכרעה בשאלת אי-השעייתו של מר אוברקוביץ ז"ל על-ידי חברת החשמל. אין מקום ואין צורך בבירור שאלה זו כיום, עקב מותו המצער של מר אוברקוביץ ז"ל.
"עם זאת, לפי שיש בתיק דנן גם רבדים עקרוניים וכלליים, כגון השיקולים שיש לשקול טרם מתקבלת החלטה בעניין השעייתו של עובד ציבור (שאינו עובד מדינה או עובד רשות מקומית, לגביהם הנושא מוסדר כדבעי בדברי חקיקה ובפסיקה); הפגמים בנוהל המשמעת בחברה ובתקנון ועדי העובדים של ההסתדרות; האפשרות להשעות חבר ועד עובדים ויו"ר ועד עובדים; ועוד, מן הראוי להעמיד הלכה על מכונה, הלכה אשר תשרת בעתיד את חברת החשמל וחברות ממשלתיות נוספות".
"לפיכך, נוכח האמור לעיל, יתבקש בית המשפט הנכבד ליתן פסק דין עקרוני בתיק דנן, מבלי להתייחס לתוצאה האופרטיבית שהתבקשה בתחילה".
הנשיא ברק: במידה שתתעורר שאלה כזו בעתיד -
ניתן יהיה להכריע בה על-בסיס העובדות שילוו אותה
נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק (אליו הצטרפו השופטים אור ודורנר) קבע, כי אכן "הכלל הבסיסי הינו, כי בדרך כלל בית המשפט לא ידון בעתירה, אף אם הייתה אקטואלית, משעה שנעשתה תיאורטית. כלל זה חל גם לגבי עתירות המעלות שאלות משפטיות חשובות ועקרוניות. עם מותו של מר אוברקוביץ ז"ל, הפכה עתירה זו לתיאורטית".
"אמנם", מציין הנשיא ברק, "לעיתים נידונו עתירות תיאורטיות למרות הכלל האמור. אלה יהיו פני הדברים במיוחד במקרים בהם 'מבחינה מעשית אין בית-המשפט יכול לפסוק... הלכה, אלא כאשר היא מוצגת כשאלה כללית שאינה קשורה למקרה מסויים'".
"אולם", קובע ברק, "המקרה שלפנינו אינו כזה. שאלת המשך כהונתו של מר אוברקוביץ ז"ל בתפקידיו השונים אצל המשיבה קשורה קשר הדוק לעובדות הקונקרטיות העומדות בבסיס העתירה. נראה כי במידה שתתעורר שאלה כזו בעתיד, ניתן יהיה להכריע בה על-בסיס העובדות שילוו אותה".
בג"צ 1835/02 עו"ד דוד נאוי נ' שר התשתיות הלאומיות ואח'

תאריך:  14/10/2003   |   עודכן:  14/10/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר כרמון
דובר צבא קולומביה מסר כי בימים האחרונים מתנהלים קרבות קשים בין הצבא לארגוני המורדים
יפעת גדות
החוקרים סבורים כי הנטייה לעלייה במשקל אצל אנשים בשנות העשרים שלהם, נובעת מאותן סיבות כמו אצל המבוגרים
יפעת גדות
שלושת החיילים נהרגו תוך יממה בכמה התקפות נפרדות
יפעת גדות
בהצהרה שנשלחה בדוא"ל, ה-NCRI אמר גם כי יספק מידע על השימוש של אירן בטכנולוגייה זרה בתכניתה לייצור נשק אטומי, ופרטים על חברת קלייה אלקטרוניקה, היכן שפקחי האו"ם מצאו עקבות של נשק מועשר באורניום
יפעת גדות
שני האישים הינם אנשי חלל ותיקים; עבור פואלה, זה מסעו ה-6 לחלל, והוא בילה למעלה מ-4 חודשים על תחנת החלל הרוסית מיר בשנת 1997
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il