X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הפינוי הוא רק של ישראלים - הסגל הדיפלומטי ובני משפחותיהם, בהם ילדים ותינוקות; השר סילבן שלום: אנשי השגרירות הצילו חיים; 22 ישראלים נותרו בבוליביה
▪  ▪  ▪
השר שלום: הצלנו חיים

   ענבל אביב, הדר פרבר
נשיא בוליביה נאלץ להתפטר מתפקידו; סגנו מונה תחתיו

כ-102 מטיילים הישראלים, ועימם עוד עשרות זרים, אשר היו נצורים במלון בעיר לה-פאס בבוליביה, חולצו בשלום (יום ו', 17.10.03) ממלון "אל לובו" בבוליביה בליווי צבאי ומשטרתי, והועברו אל שדה התעופה. משם הוטסו בשני מטוסי הרקולס לפרו.
מבצע החילוץ של הישראלים התנהל, במקביל למהומות שגברו מצד פורעים בבוליביה, שדרשו את התפטרותו של נשיא בוליביה, גונזלו סנצ'ז דה-לוזאדה. 24 שעות לאחר שהחל מבצע החילוץ הישראלי, התפטר הנשיא דה-לוזאדה. הוא הדגיש, כי הוא הודח למעשה, במטרה לשכך את המהומות ולמנוע הידרדרות נוספת. הקונגרס בבוליביה השביע תחתיו את סגנו, קרלוס מסה, ומליל יום שבת - מסה הוא הנשיא החדש של בוליביה [ראו קישור].
סילבן שלום: קיבלתי החלטה
ההחלטה לבצע חילוץ התקבלה, לאחר שהתקבל מידע לפיו גוברת הסכנה לחיי המטיילים, האוכל אוזל ויש צורך לעשות זאת עכשיו. שר שלום החוץ סילבן שלום מסר במסיבת עיתונאים: "בשעת לילה מאוחרת קיבלתי את ההחלטה שאכן יש לבצע את פעולת החילוץ הישראלית. התקשרתי לראש הממשלה הלילה, עידכנתי את ראש הממשלה ונתתי 'אור ירוק' לביצוע הפעולה".
ביום ו' אחר-הצהריים (בבוקר, שעון בוליביה) החלה הטסת המטיילים למדינה סמוכה - פרו. משרד החוץ, בתיאום על-ידי השגרירים של ישראל בבוליביה ובפרו, שכרו הרקולס צבאי של פרו. במדינה זו יוכלו המטיילים להחליט, האם לשוב לישראל או להמשיך בטיולם במדינות אחרות בדרום אמריקה.
בערב התברר, כי לטיסה הראשונה הצליחו לעלות רק 8 ישראלים. ליתר המקומות נדחקו, כמעט בכוח, אזרחים מפרו - שדרשו עדיפות. יתר הישראלים (94) נאלצו להמתין שעות רבות נוספות, ומורטות עצבים, עד להגעתו של מטוס נוסף. לקראת 22:00 שעון ישראל נחת המטוס השני בפרו.
שר החוץ, סילבן שלום, כינס אחר-הצהריים מסיבת עיתונאים, במשרד החוץ בירושלים. שלום מסר רשמית פרטים ראשונים על החילוץ מבוליביה. הוא ציין, כי כמאה איש חולצו בשלום, אך עדיין ישנם כ-22 ישראלים בבוליביה. הם אינם בלה-פאס - שם מקיימים הפורעים הפגנות ענק - ועל-כן, הוא מעריך, לא נשקפת להם סכנה.
השר שיבח את אנשי השגרירות של ישראל בלה-פאס, וציין כי אנשי השגרירות, בסיועם של אנשי הביטחון, הם שהצליחו לשמור על שלומם של הישראלים, לארגן את פעולת החילוץ ובכך להציל את חייהם. בהזדמנות זו גם הזהיר מפני סגירת השגרירות, כפי שדורש משרד האוצר - נוכח הקיצוצים בתקציב.
המבצע תוכנן בקפידה מס' ימים. כלי התקשורת בישראל קיבלו על עצמם מרצון הימנעות מפרסום נושא זה, לפני "שליפת" המטיילים מהמלון, על-מנת שלא לסכנם באזור. מקור המידע היחידי שעמד קודם לכן לרשות המטיילים ובני משפחותיהם הוא דרך אתר האינטרנט "לובו". עתה, עם חילוצם מהמלון וצימצום הסכנה, מתאפשר גילוי חלק ממבצע זה. השר שלום ואנשי משרדו אמרו במסיבת עיתונאים, כי המטיילים התנהגו למופת, שיתפו פעולה וביצעו בזריזות את שנדרש מהם.
המטיילים פונו מבית המלון יחד עם מטיילים נוספים ממדינות נוספות. משגרירות בוליביה נמסר, כי הפינוי הוא רק של ישראלים, הסגל הדיפלומטי ובני משפחותיהם. בשלב זה ישארו השגריר ראובן מרון וקצין הביטחון שלמה גרדה בבוליביה.
הנצורים יצאו לשדה התעופה בבירה בשלושה אוטובוסים. הנסיעה ארכה כ-40 דקות. במהלך הנסיעה נדרשו המטיילים לנקוט משנה זהירות, מחשש שיפגעו בהם. בין היתר נדרשו להימנע מהדלקת אורות כדי שלא יזוהו על-ידי שודדים, לשכב על רצפת האוטובוס ולא לעורר מהומות. בדרכם נאלצו לעבור מחסומי אבנים וכלי רכב הפוכים.
משרד החוץ הזהיר (יום ב') את הישראלים השוהים בבוליביה שלא לצאת מלה-פאס, זאת בעקבות עימותים אלימים בין אזרחים וכוחות הביטחון במחוזות לה-פאס, אורורו וקוצ'אבמבה, ומצב חירום שהוכרז בבוליביה.
המלצות המשרד לישראלים היו, בין היתר, להישאר בבירה, לא לצאת לטיולים ולשמור על "פרופיל נמוך". עוד המליץ המשרד לישראלים המתכננים להגיע לאזור, לשקול שנית את יעד נסיעתם. בשל המצב נסגרה שגרירות ישראל בעיר, אך הוחזק בה צוות כונן שטיפל בבעיות דחופות ובפינוי שתוכנן.
הדברים נשמעו בעקבות התנגשויות אלימות בין אזרחים וכוחות הביטחון, במהלכם נהרגו יותר מ-60 בני אדם. אלה פרצו זמן קצר לאחר שממשלת בוליביה חתמה על הסכם למכירת גז טבעי והעברתו בצינור דרך צ'ילה. לזאת מתנגדת האופוזיציה בתוקף, שכן לבוליביה סכסוך דמים עם צ'ילה. על-רקע זאת יצאו מאות אלפי מפגינים וחוללו מהומות. הם קראו לנשיא, גונזלו סאנצ'ס דה-לו-זאדה, להתפטר מתפקידו. המפגינים הציתו מרכזי קניות, בזזו עסקים ופשטו על משרדי הממשלה.

תאריך:  17/10/2003   |   עודכן:  18/10/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר כרמון
בשאר אל-אסד אמר את הדברים הלילה בפיסגת המדינות האיסלמיות; גינוי חריף באירופה ובארה"ב לדבריו האנטישמיים של רה"מ מאלזיה בפתיחת הפיסגה
עומר כרמון
קול פלשתין: "ישראל ביצעה את ההתקפה כדי להרחיב את השמדת העם שהיא מבצעת"
רנית נחום-הלוי
אחד החוקרים: תשעה מתוך עשרה חולים יכולים לצפות לאורך חיים של עשור ואף יותר לא משנה באיזה גיל נדבקו
רנית נחום-הלוי
נעשה ניסיון לפתור את המשבר עד ה-31 באוקטובר - יום פקיעת האולטימטום של האו"ם; עד סוף השבוע אמורה אירן להוכיח שאינה מפתחת נשק אטומי
רנית נחום-הלוי
את הדברים אמר ראש הממשלה בשני כנסים של הליכוד בדרום; הגיב על הסכם שוויץ באומרו: לישראל יש תוכנית מדינית ברורה - מפת הדרכים; קרא לתושבי דימונה לצאת לעבוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il