X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בית המשפט: "ההיגיון הפשוט והבריא אינו תמיד מנת חלקו של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, והוא לא המדד היחיד, לפיו יישם השופט את הוראותיו הסבוכות של חוק זה על העובדות שבפניו"
▪  ▪  ▪

פסק דין תקדימי שניתן היום (א', 10.10.03) בבית המשפט העליון, קובע כי נפילת כף של טרטקטורון, הנמצא במוסך לצורך טיפולים ומנועו כבוי, עקב נגיעה באחת מידיותיו - היא "תאונת דרכים", המזכה את הנפגע בפיצויים לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
בתחילת חודש מאי 96' הזמין אברהם כהן, שעבד כמנהל מחסן לחלקי חילוף במוסך, את נכדו, עידו כהן, לבקר במקום עבודתו.
בין יתר הכלים שהיו במוסך, אוחסן גם טרקטור קטן מסוג case, המכונה גם "מיני מעמיס". הטרקטורון נשלח על-ידי היבואן, מייד לאחר שיובא לארץ, למוסך בו עבד כהן, לביצוע תיקונים והשלמות בטרם יעבור הליכי רישוי ויימכר ללקוח.
הסב, הבן והנכד ניגשו יחד לצפות מקרוב בטרקטורון, שעמד בסככת התיקונים כבוי מנוע, מנותק מצבר, שתי זרועותיו הקדמיות מורמות אל-על ואליהן מחוברת כף. הסב נגע באחת מידיות הטרקטורון, בלי להיכנס לתא המפעיל וכתוצאה מנגיעה זו השתחררה הכף מהזרועות ונפלה על הנכד, שהיה בעת התרחשות התאונה כבן 3, וגרמה לו לנזקים פיזיים שונים.
הנכד הגיש תביעת נזיקין לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד בעלי המוסך, חברת הביטוח "הפניקס", שביטחה את חבות המעבידים של המוסך, תאגיד הביטוח "אבנר" שהוא מבטח החובה של הטרקטורון, וכן נגד 'קרנית', הקרן הסטטוטורית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.
במסגרת ההליך שהתנהל בבית המשפט המחוזי, מונה מומחה רפואי מוסכם, שקבע לנכד-הנפגע נכות צמיתה אורטופדית, בשיעור של 40% וכן נכות צמיתה פלסטית, בשיעור של 10%.
"אבנר" ו"הפניקס" הסכימו להשתתף שווה בשווה בפיצוי לנפגע בסך 800,000 ש"ח, כאשר הוסכם ביניהן שאם ייקבע בתום ההליך כי מדובר בתאונת דרכים, תשפה "אבנר" את "הפניקס" בסך 400,000 ש"ח, ואם ייקבע כי אין מדובר בתאונת דרכים, תשפה "הפניקס" את "אבנר" באותו סכום.
בית המשפט המחוזי החליט, בתום שמיעת הראיות, כי מדובר בתאונת דרכים. על קביעה זו הגישה "אבנר", באמצעות עורך הדין בצלאל שגיא, ערעור לבית המשפט העליון.
בפסק הדין בערעור, שניתן על-ידי השופט סלים ג'ובראן, קובע בית המשפט העליון כי אכן מדובר בתאונת דרכים, על-אף שקביעתו מבוססת על נימוקים שונים מאלה של בית המשפט המחוזי.
ג'ובראן קובע, כי האירוע בו נפגע הנכד הינו "מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המכאני של הרכב", אשר לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים נחשב כ"תאונת דרכים", ולכן מזכה את הנפגע בפיצויים כנפגע תאונת דרכים.
ג'ובראן קובע, כי הזזת הידית על-ידי הסב, ובעקבותיה - נפילת הכף - הינה ניצול כוחו המכאני של הרכב, על-אף שאותו כוח מכאני אינו קשור למנוע הרכב כלל.
"ניתן לקבוע", מציין ג'ובראן, "כי הזזת הידית הפעילה את מנגנון החיבור בין זרועות הטרקטורון לכף, הפעלה שכתוצאה ממנה נפלה הכף. הפעלה זו של המנגנון מהווה ניצול כוח מכאני הידראולי. אמנם, אין זה המקרה ה'קלאסי' של הפעלת כוח מכאני, אולם אין הכרח שיהיה מדובר על כוח שהופעל על-ידי מנוע דווקא".
ג'ובראן גם מוצא קשר סיבתי - עובדתי ומשפטי - בין ניצול הכוח המכאני של הטרקטורון לבין הפגיעה בנכד: "אין חולק" אומר ג'ובראן, "שקשר סיבתי עובדתי קיים במקרה דנן, שכן נפילת הכף, שגרמה לנזק, אירעה עקב הזזת הידית. כדי לבדוק קיומו של קשר סיבתי משפטי עלינו להפעיל את מבחן הסיכון, שבוחן, האם הנזק שנגרם הוא בתחום הסיכון אשר ניצול הכוח המכאני של הרכב יוצר. וביתר פירוט: האם הנזק שנגרם הוא בתחום הסיכון, שניצול הכוח המכאני לייעודו המקורי, הלא תעבורתי, יצר?".
לפי ג'ובראן, התשובה לשאלה האחרונה היא חיובית. לדעתו, ניצול הכוח המכאני של הטרטורון במקרה זה תאם את ייעודו המקורי של הרכב, ולכן הוא בגדר הסיכון שניצול הכוח המכני של הטרטורון יוצר.
לכן, קובע ג'ובראן, על-אף שמסקנה זו אינה עומדת, לכאורה, במבחן "ההיגיון הפשוט והבריא", המסקנה הנכונה מן הבחינה המשפטית היא, שהאירוע בו נפגע הנכד הוא "תאונת דרכים".
את המשיבים בערעור ייצג עורך הדין יצחק גורי.
ע"א 9474/02 "אבנר", איגוד לביטוח נפגעי רכב בע"מ נ' האחים לוינסון מהנדסים בע"מ ואח'

תאריך:  19/10/2003   |   עודכן:  19/10/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
חברת בואינג תמשיך לתמוך טכנית בצי מטוסי ה-757 בעולם
ענבל אביב
בגלל החורף - ההופעות יתקיימו בהיכל התרבות; מבטיחה לתת את המופע המרשים והגדול ביותר שנראה על בימותינו מאז ומתמיד
אלונה קורן
באיגוד קוראים לממשלה לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לסכל את העיצומים
נועם שרביט
הקוד האתי הוא חלק מיוזמת רשות ניירות ערך לחיזוק גורמי בקרה פנים-ארגוניים בחברות הציבוריות ולהגדלת מודעות בעלי תפקיד שונים בחברה לכללי אתיקה ושקיפות; מטרת הקוד: קביעת אמות מידה לקידום ההתנהגות האתית והבטחת חובת גילוי רחבה
גלית יצחק
מיום שבת האחרון השתנתה מתכונתה הנוכחית של התוכנית; זאת לאור החלטת ההתאחדות לכדורגל לפרוס את משחקי ליגת-העל על-פי 4 ימים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il