X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
יהלום דורש מהיועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין את חותמי הסכם ההבנות; מתבסס בטיעוניו על פרשנות שהעניק בג"צ לסעיפים הרלוונטיים בחוק העונשין; ח"כ פינס קורא מצידו לחקור את יהלום בשל הסתה
▪  ▪  ▪

האחראים לחתימת הבנות ז'נבה הם בוגדים, ויש להעמידם לדין - כך טוען יו"ר סיעת המפד"ל, ח"כ שאול יהלום, במכתב נזעם ששיגר (יום ב', 20.10.03) אל היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין.
במכתבו טוען יהלום, כי החתירה להסכם ז'נבה, שגובש בין אנשים וחברי כנסת מהשמאל הישראלי לבין אישים פלשתינים, הינה בגדר "בגידה במדינה", על-פי סעיף 97 לחוק העונשין. בכפוף לחוק זה, טוען יהלום, "דינם של בוגדים הוא מיתה או מאסר עולם".
"יוזמי מה שמכונה 'הסכם ז'נבה'", כותב יהלום, "פעלו לנסח הסכם, שמטרתו להביא להוצאתם של שטחים מריבונותה של מדינת ישראל ובראשם שטחי ירושלים. יוזמי ההסכם פעלו לקבלת תמיכה בינלאומית של אישים וגופים במטרה להפעיל לחצים על ממשלה ריבונית, ולאלצה לקבל את ההסכם על כל מרכיביו".
ח"כ יהלום מסתמך על סעיף 97 לחוק העונשין, שכותרתו "פגיעה בריבונות המדינה או בשלמותה", הקובע: "(א) מי שעשה, בכוונה לפגוע בריבונותה של המדינה, מעשה שיש בו כדי לפגוע בריבונותה, דינו - מיתה או מאסר עולם; (ב) מי שעשה, בכוונה ששטח כלשהו יצא מריבונותה של המדינה או ייכנס לריבונותה של מדינת חוץ, מעשה שיש בו כדי להביא לכך, דינו - מיתה או מאסר עולם".
סעיף 100 לחוק קובע, כי "מי שעשה מעשה המגלה אחת הכוונות האמורות בסעיפים 97, 98 או 99, דינו - מאסר עשר שנים".
יהלום ממשיך וכותב ליועץ: "מעשיהם החמורים מהווים עבירות בגידה של פגיעה בריבונות המדינה, ועל-פי החוק, מי שעשה בכוונה לפגוע בריבונותה של המדינה - דינו מיתה או מאסר עולם, דבר המחייב טיפולך הנמרץ והמיידי. אבקשך להורות על פתיחה מיידית בחקירה ולהביא ללא דיחוי להעמדתם לדין, ובכך לצמצם את הנזק שגרמו ולהניא אחרים מיוזמות פסולות ובלתי חוקיות דומות".
בג"צ עצמו העניק פרשנות לסעיף זה:
"ביחיד או בקבוצה הפועלים ללא סמכות כדין"
דרישתו של יהלום מבוססת, בין היתר, על פרשנות לחוק העונשין שהעניק לא אחר מאשר בית המשפט העליון עצמו (בג"צ 4354/92), כאשר דן בשנת 92' בעתירת תנועת נאמני הר הבית. זו דרשה להורות לממשלה להפסיק את 'שיחות השלום' עם סוריה, "שכוונתן ששטח כלשהו יצא מריבונותה של מדינת ישראל ברמת הגולן", באשר הדבר מנוגד לסעיף 97.
המשנה לנשיא בית המשפט העליון דאז, השופט מנחם אלון, דחה את העתירה, באומרו כי "העבירות שבסעיפים 97 ו-100 [לחוק העונשין] האמורים, מדובר בהם, איפוא, ביחיד או בקבוצה הפועלים ללא סמכות כדין, ושלא הוסמכו כדין. [ואולם,] ממשלת ישראל, באמצעות העומד בראשה ונציגיה, שעה שהיא מנהלת שיחות שלום עם סוריה, פועלת במסגרת סמכותה הפררוגטיבית, כדת וכדין, לנהל את יחסי החוץ של מדינת ישראל".
למען הסר ספק, באשר לפרשנות הראויה של סעיף זה, ציטט אלון מדברי יו"ר הוועדה המשותפת לוועדת חוץ וביטחון ולוועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ מאיר ארגוב, שאמר בדיונים שנערכו בכנסת בהצעת החוק, בטרם התקבלה כחוק: "אם בהסכמים במשא-ומתן ישיר בין מדינת ישראל וארצות ערב יוחלט מה שיוחלט, הרי יוחלט הדבר. אבל המדובר הוא ביחיד, או בכנופיה או במפלגה שעשתה מעשה ללא רשות, ללא סמכות, בלי רשות העם, בלי רשות הכנסת, בלי רשות הממשלה, להוציא שטח מריבונותה של ישראל. האם זה מותר או אסור? החוק אומר - אסור ואם דבר זה ייעשה בשעת מלחמה, עלול אדם לקבל גם עונש מוות".
גם יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ רוני בר-און (ליכוד), הזכיר בנאומו בפתיחת מושב החורף של הכנסת, את פסיקת בג"צ האמורה, בהתייחסו לחותמים על הבנות ז'נבה.
שר הביטחון, שאול מופז, תקף אף הוא הערב את הבנות ז'נבה. בנאום שנשא בטקס חנוכת אולם המבואה ביד ושם, אמר מופז, כי אין מדובר בהסכם, אלא ב"הצעה מסוכנת לביטחונה של ישראל, שעלולה לפגוע באינטרסים הלאומיים והביטחוניים של ישראל... אני משוכנע שההצעה הזו לא תתקיים בעתיד. הדרך הנכונה היא מפת הדרכים, אבל לצערי לא נמצא עדיין פרטנר בצד הפלשתיני לממש זאת".
מוקדם יותר הבוקר, הסירה ועדת הכנסת מסדר יומה את בקשתו של ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), לבדוק חשד להתחזות מצד חברי הכנסת שחתמו על הבנות ז'נבה. לטענת ח"כ אריאל, ההסכם כפי שהוצג, נערך בין "ממשלת ישראל לבין אש"ף" - ואנשים אלה אינם מייצגים את ממשלת ישראל".
בישיבה סוערת, בה היו חילופי האשמות בין ח"כ אריאל לח"כ אחמד טיבי, הטיח טיבי באריאל כי הוא "פורע חוק, בגללך נהרגים אנשים כל יום". ח"כ אריאל השיב לו "אתה טיפש".
תגובות בשמאל: "בשל איומים כאלה כבר נרצח ראש ממשלה"
ח"כ אופיר פינס (עבודה) פנה הערב אף הוא ליועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, וביקש לפתוח בחקירה נגד ח"כ שאול יהלום, בגין "הסתה לרצח". ח"כ פינס טוען, כי "יש להסיר את חסינותו של יהלום ולטפל באמירותיו במלוא החומרה".
ח"כ חיים אורון (מרצ), מחותמי הסכם הבנות ז'נבה, טוען כי ההסכם הוא בסך הכל ניסיון להצגת מודל לציבור: "לא יצרנו ולא התכוונו לייצור מצג של הסכם בינינו לבין הפלשתינים, אשר יודעים שאין לנו סמכות לוותר על שטחי הארץ... במקום להתמודד, גוררים אנשי הימין את הדיון לסימטאות אפלות, שהביאו בעבר לרצח ראש ממשלה".
ח"כ יולי תמיר (עבודה) אמרה בתגובה לדבריו של יהלום: "ההיסטריה שפקדה את אנשי הימין נובעת מאזלת-יד וחוסר יכולת להביא שלום וביטחון לאזרחי ישראל. לכל אזרח במדינה יש זכות וחובה לדבר, להיפגש ולעשות כל מעשה חוקי לקידום השלום".
ח"כ זהבה גלאון (מרצ), אמרה הערב בנאום בכנסת, כי "ההתקפות של ראש הממשלה וחברי הממשלה מעידות בעיקר על אובדן עשתונות. הגיע הזמן שיבינו בכנסת הזאת שהידברות היא לגיטימית, ומחוייבת המציאות, בעיקר כשיש כאן ממשלה שהיא סרבנית שלום".

תאריך:  20/10/2003   |   עודכן:  21/10/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אברהם בורג
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס באר
מכירת סוף עונה לאופל ושברולט משנת הדגם 2003
יפעת גדות
מומחה לגנטיקה ב-UCLA: הזהות המינית מושרשת בביולוגיה של האדם עוד לפני לידתו, וצומחת ומתהווה בגנום היחודי שלנו
מירב לוי
גבריאלי הפיצה מכתב, בו היא מגיבה לראשונה על הטענות נגדה ונגד בני משפחתה, שהוזכרו בחשד למעורבות בעסקי ההימורים
רן יגנס
ביהמ"ש המחוזי בחיפה: מבנה העובר שיפוץ יסודי ואשר אינו ראוי במהלך השיפוץ להיחשב כבניין המשמש ליעוד שלשמו הוקם, יחוייב בארנונה החל מהיום שהשיפוץ בו יסתיים; סמכות הרשות לתיקון שומה רטרואקטיבי תופעל בצורה מצומצמת ותוך התחשבות באינטרס הפרט בצד אינטרס הציבור
עמוס באר
המותג המשותף החדש של חברות הכבלים ישקיע 1.5 מיליון דולר בפנייה למיליון וחצי בתי אב, ובהמתנה לאלפי תגובות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il