X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בראש הוועדה יעמוד חתן פרס נובל וסגן יו"ר מועצת יד ושם פרופ' אלי ויזל; הוועדה תחקור את האירועים שהתרחשו בין דצמבר 1937 ל-מאי 1945 וקשורים לאפליה, בידוד, הסגר, גירוש והשמדה פיזית של יהודי רומניה
▪  ▪  ▪

נשיא רומניה, יון אילייסקו יכריז מחר (יום ד', 22.10.03) על הקמתה של ועדת חקירה היסטורית בינלאומית בראשותו של פרופ' אלי ויזל.
בעקבות התבטאותו של נשיא רומניה בראיון לעיתון הארץ כי "השואה לא הייתה ייחודית ליהודים. באותו אופן מתו גם רבים אחרים.." פנה אבנר שלו במכתב חריף לנשיא רומניה יון אילייסקו והזמין אותו לקבוע ועדת היסטוריונים, "על-מנת לחקור יחדיו את האמת ההיסטורית ולפרסם את העובדות בדבר מאורעות השואה ברומניה..", כתב שלו. פנייתו של שלו זכתה לתמיכה של גורמים נוספים בישראל ובעולם.
לטקס ההכרזה הוזמנו יו"ר הנהלת יד ושם אבנר שלו והדר' ז'אן אנצ'ל (שפרסם מחקרים מקיפים אודות תולדות השואה ברומניה ואודות הפוגרום ביאשי שברומניה, בהוצאת יד ושם שמתפרסמים בימים אלו גם בשפה הרומנית).
הקמת הוועדה באה אחרי סדרה של התבטאויות חמורות של הממשלה הרומנית ושריה כי בגבולות המדינה הרומנית בימי מלחמת העולם השניה לא התרחשה שואה. בכתב המינוי של הוועדה נכתב כי הוועדה תחקור את ההיסטוריה של השואה ברומניה במטרה לבסס את העובדות ההיסטוריות ולפרסם אותן ברומניה ומחוץ לגבולותיה.
בראש הוועדה יעמוד חתן פרס נובל וסגן יו"ר מועצת יד ושם הפרופ' אלי ויזל. בוועדה יהיו חברים היסטוריונים ואנשי ציבור מישראל, ארה"ב, רומניה, גרמניה וצרפת. הנציגים מישראל בוועדה הם: ד"ר ז'אן אנצ'ל, פרופ' טוביה פרילינג, דר' לאון וולוביץ, דר' רפאל ואגו ודר' מיכאל שפיר.
".. הוועדה תחקור את האירועים שהתרחשו בין דצמבר 1937 ל-מאי 1945 וקשורים לאפליה, בידוד, הסגר, גירוש והשמדה פיזית של יהודי רומניה. הוועדה תבחן גם את הרדיפה של הצוענים ברומניה בשנים 1942-1944. הוועדה תבחן גם את המשפטים שהתקיימו מיד אחרי סיום מלחה"ע השניה (1945-1951) הקשורים למאורעות הללו. ממצאי הוועדה יתבססו על מסמכי ארכיונים שנמצאים ברומניה, מולדובה, אוקראינה, צרפת, גרמניה, ישראל, רוסיה ,ארה"ב או כל מדינה אחרת..
<נת
המנדט של הוועדה:
- הוועדה תזכה לעצמאות מחקרית ותעבוד על-פי קריטריונים של מחקר מדעי- אקדמי.
- ממשלת רומניה מתחייבת לאמץ את דוח הוועדה ומסקנותיה.
- ממשלת רומניה מתחייבת לפתוח את כל הארכיונים ולספק כל מסמך שנחוץ לעבודת החקירה של הוועדה..", מתוך כתב המנוי של הוועדה.
"אני משבח את נשיא רומניה על החלטתו האמיצה להתמודד עם עברה של רומניה. זהו צעד הכרחי בתהליך של בניית חברה דמוקרטית ברומניה וצעד חיוני בחיזוק מערכת היחסים של קהילת יוצאי רומניה בישראל ובעולם עם רומניה.", אומר יו"ר הנהלת יד ושם אבנר שלו.
במסגרת המנדט הניתן לוועדה היא תבחן מגמות עכשוויות של הכחשת השואה ברומניה ותמליץ על דרכים להיאבק בתופעה זו.
ממשלת רומניה התחייבה לפרסם ולהפיץ את המידע שהוועדה תציג בפניה בין כל אזרחיה במטרה להעלות את המודעות לנושא ולהבטיח את הבנתו. הממשלה תעשה זאת בשלוש דרכים:
1) פרסום דוח הוועדה בצורת ספר בשפה הרומנית והאנגלית.
2) העברה לידיעת הציבור את דו"ח הוועדה ומסקנותיה, על-ידי שימוש במדיה, יוזמות של כינוסים בנושא, יצירת קבוצות דיון והעלאת הדוח במלואו לרשת האינטרנט.
3) החדרת והטמעת המידע על שואת יהודי רומניה לתוך מערכת החינוך הרומנית על-ידי הכשרת מורים ויצירת תכניות לימוד מיוחדות לנושא.
הדוח הסופי של הוועדה, הכולל ממצאים ומסקנות, יוגש עד סוף יוני 2005.

תאריך:  21/10/2003   |   עודכן:  21/10/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלונה קורן
אם תוקם רכבת מתל אביב לאילת יוכל הנמל ליהנות מעדנה מחודשת. זאת בשל העובדה שסחורות שיגיעו לנמל דרך ים סוף יוכלו להגיע לתל אביב באמצעות רכבות מטען
גלית יצחק
עו"ד בירן התמנה ליו"ר מבצע "הקש בדלת" לשנת 2003; קורא להקים מרכז בין-לאומי לחקר הסרטן על הר הצופים בירושלים
רועי כוכבי
"הפער הקיים בין שיעורי המס פוגע בעקרונות שוויון נטל המס והצדק החלוקתי ומפלה לרעה את חייבי המס מיגיעה אישית לעומת חייבי המס מרווחי הון"
הדר פרבר
אירוע משותף עם תלמידי קריית החינוך אורט סינגאלובסקי; עוד בתוכנית: תצוגת אופנה, הופעה של להקת "חמסה", ומסיבת ריקודים
גלית יצחק
יום ההתרמה השנתי "הקש בדלת" יתקיים ב-27.10.03; המטרה: להגדיל את המודעות לחשיבות המאבק במחלת הסרטן; השנה יוכלו הצופים בכבלים ובלווין לתרום באמצעות לחיצה בשלט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il