X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מתוך 2,523 ממאירויות בשד שהתגלו בשנת 2001 ואשר לגביהן יש מידע ממוגרפי מפורט, התגלו 690 ממאירויות דרך בדיקות התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד
▪  ▪  ▪

מהנתונים שעולים מדוח המצב של התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד, אשר הוקמה ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, ומופעלת בשיתוף פעולה עם קופות החולים, עולה כי ניתן כבר לזקוף הצלחה חלקית וראשונית לזכותה של התוכנית.
התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד מנטרת את הפעילות הרדיולוגית בכ-75% ממכוני הממוגרפיה הפועלים בישראל ואת הפעילות הכירורגית והאבחונית-היסטולוגית בכל המוסדות בישראל.
לפני כשנה החלה בפעולתה ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן, המופעלת ביישובים בהם שיעורי ההיענות לבדיקה נמוכים והנמצאים בדרך כלל בריחוק ממכוני ממוגרפיה נייחים. בשנה האחרונה, נבדקו בניידת למעלה מ-2,900 נשים.
דר' גד רנרט, ראש התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד, מדווח כי בשנת 2001 זוהו דרך מקורות המידע של התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד בישראל 3,372 מקרי סרטן שד חדשים. לאחר עלייה ניכרת במספר מקרי הסרטן שנצפתה בשנים האחרונות, ולאחר הטמעת התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד באופן אינטנסיבי, ניכרת כעת ירידה במספר המקרים החדשים המאובחנים.
סה"כ נוטרו עד כה בישראל כ-1.9 מיליון בדיקות ממוגרפיה, מהן כ-255,000 בשנה האחרונה. נצפית עלייה מתמדת במספר הנסרקות, בעיקר בקבוצת הגיל 50-64 ומעט פחות מכך בקבוצת הגיל 65-74. בשתי קבוצות גיל אלה מומלץ לכלל אוכלוסיית הנשים להיבדק בממוגרפיה אחת לשנתיים.
למרות זאת, שיעור ההיענות הארצי לבדיקה בקבוצת גיל זו מגיע רק לכ-55%, עם הבדלים מסויימים בהיענות בין אזורים שונים בארץ. בסה"כ נסרקו בשנת 2002 181,721 נשים, שהן 73.9% מכלל הבדיקות שבוצעו באותה שנה, מתוכן 77.9% היו מעל גיל 50.
מתוך 2,523 ממאירויות בשד שהתגלו בשנת 2001 ואשר לגביהן יש מידע ממוגרפי מפורט, התגלו 690 ממאירויות דרך בדיקות התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד. שיעור הגילוי בנבדקות באינדיקציית סריקה בגיל 50-74 הינו 5.6 לכל 1,000 נשים נבדקות, ועומד היטב ביעד הלאומי שנקבע עם הפעלת התוכנית.
ממאירויות אלה התגלו בשלב מוקדם בהרבה משלב הגילוי המקובל לממאירויות בשד, כאשר 13.4% התגלו בשלב לא-פולשני, 25% כגידולים קטנים מגודל ס"מ אחד ובסה"כ התגלו 80% מהגידולים כאשר הם קטנים מ-2 ס"מ בגודלם ו-53% ללא מעורבות בלוטות לימפה.
שלבי גילוי אלה סבירים, כמצופה מתוכנית לגילוי מוקדם, ומצביעים על סיכוי לירידה עתידית בתמותה מסרטן השד בישראל בעקבות התוכנית. ל-5.80% מהנבדקות בגילאי 50-74 הומלץ על בדיקות נוספות מכל סוג (צילומים נוספים, אולטראסאונד, פעולות פולשניות).
בעקבות התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד, ניתן כבר לראות הבדלים מובהקים ראשוניים בהישרדות הנשים בין אלה שהתגלו בבדיקת שיגרה, לבין אלה שהתגלו בבדיקה בעקבות תלונות או ממצא מישושי.
היתרון הגדול ביותר בהישרדות נמצא בקרב נשים ממוצא אסיה-אפריקה ובקרב נשים עולות חדשות. נשים שביצעו מספר בדיקות סריקה היו בעלות הישרדות טובה יותר, מאלו שביצעו בדיקה זאת רק פעם אחת. דבר זה עולה בקנה אחד עם פרופיל גידולים קטן יותר, הנמצא בנשים שנבדקו כבר בממוגרפיה בעבר. בקבוצה זו נמצאו 58% מהגידולים בשלב מוקדם וראשון, שבהם ההסתברות לריפוי מלא גבוהה מ-90%.
הדבר מחזק את הציפייה לירידה אמיתית בתמותה מסרטן השד בישראל, הצפויה להתחיל ולהתבטא בעוד שנים אחדות. עם זאת, על-מנת להגיע למטרה זו, יש להמשיך ולהעלות את שיעורי ההיענות של האוכלוסייה לבדיקות השגרה, ובמיוחד לבדיקות החוזרות, בכל מגזרי האוכלוסייה בישראל. במקביל, יש להמשיך ולדאוג לביצוע הפעולות האבחנתיות בצורה מבוקרת ומושכלת, על-מנת להגן על אוכלוסיית הנשים מפני בדיקות יתר.
כתובת התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד:
המחלקה לרפואת הקהילה ואפידמיולוגיה, מרכז רפואי "כרמל", רחוב מיכל 7, חיפה 34362, טלפון: 04-8250474, פקס: 04-8344358.

תאריך:  24/10/2003   |   עודכן:  24/10/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
יום הטיסות האחרון מביא לסיום של תקופה של טיסות על-קוליות שהחלה לפני כמעט 28 שנה
יואב יצחק
הארגון שהינו זרוע הטרור של הפת"ח בראשו עומד ערפאת, הפיץ כרוז רשמי; כוננות מפני פיגועים במהלך הרמדאן - שיחל בשבוע הבא
יפעת גדות
שגריר אירן בוועדה לאנרגיה אטומית באו"ם, עלי אכבר סלהי, העביר את ההצהרה 8 ימים לפני התאריך בו היה על אירן לדווח על הנשק האטומי הסודי שיש לה
יפעת גדות
תא"ל (מיל.) ישראל שפיר סיפר כי קצינים בחיל האוויר עברו השתלמויות וקורסים במכללה באלבמה וקיבלו בעקבות כך תוספת של בשל התואר "מהנדס" בשכרם; זאת, למרות שהקורסים בהם השתלמו היו קורסים לאמנות
יואב יצחק, נועם שרביט
עוד שני חיילים נפצעו, אחד מהם קשה והשני בינוני; החדירה בוצעה ב-04:15; המחבל אותר וחוסל, חברו הצליח להימלט; ההרוגים: סמלת שרית שניאור-סניור, בת 19 משוהם; סמלת עדי אוסמן, בת 19 מכפר סבא; סמ"ר אלון אברהמי, בן 20 מאור יהודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il