X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קבוצת חברות המזון קרסה בסוף 1999 והמפרק תבע 13.5 מיליון שקל משלושת הדירקטורים החיצוניים ביהמ"ש חייב רק אחד מהם בתשלום של 5 מיליון שקל
▪  ▪  ▪
רונן. לא הוכחה רמייה [צילום: בוצ'צ'ו]

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, רות רונן, דחתה (2.4.13) את רוב תביעתו של מפרק קבוצת המזון מתוק נגד מי שהיו הדירקטורים החיצוניים בחברה הציבורית ארזן אינטרנשיונל. רונן קבעה, כי המפרק, רו"ח צבי יוכמן, לא הוכיח את רוב טענותיו לגבי הקשר בין התרשלות הדמ"צים לבין הנזקים שנגרמו לקבוצה.
הקבוצה נשלטה בידי מנשה מתוק, יהודית מתוק והרצל מתוק ובני משפחותיהם, ועסקה בייבוא ובשיווק של מוצרי מזון. מניותיה של ארזן אינטרנשיונל נסחרו בבורסה בתל אביב, בנסדא"ק ובבורסות נוספות בארה"ב. הקבוצה קרסה בסוף 1999 כאשר התחייבויותיה עלו ב-100 מיליון שקל על נכסיה, והמלאי שברשותה הסתכם ב-8 מיליון שקל בלבד לעומת שווי של 57 מיליון שקל שנרשם בספריה.
יוכמן הגיש תביעה נגד רמי אביבי, יוסף קראוס ונחום גמליאלי, שהיו דמ"צים בחברה הציבורית בזמן הקריסה, ונגד חברת הפניקס שביטחה אותם. הוא תבע מהם 13.5 מיליון שקל, בטענה שרשלנותם אפשרה לבני משפחת מתוק לעשות בחברה כבתוך שלהם ונכשלו בפיקוח שהיו חייבים להפעיל על הנעשה בחברה.
רונן קובעת, כי רשלנותו של אביבי הייתה החמורה ביותר: הוא אפשר לארזן אינטרנשיונל לערוב לחובותיה של חברת-בת בלא כל פיקוח על הנעשה בה ועל מצבה הכספי, השתתף בהענקת סמכויות רחבות לבני משפחת מתוק בשל הפעלת פיקוח עליהם, התעלם מממצאי מבקר הפנים של החברה ועוד. לגבי קראוס נקבע, כי רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שלא עשה הכנות כלשהן לקראת כניסתו לתפקיד. על גמליאלי אומרת רונן, כי הוא היה מודע לאי-סדרים בחלק מחברות הקבוצה והמשיך להעניק לה שירותים כיועץ מס כאשר כיהן כדירקטור, וזאת בניגוד עניינים.
ואולם, כאמור, רונן קובעת שיוכמן לא הצליח להוכיח את רוב הנזק הנטען ואת הקשר בינו לבין התרשלות הדירקטורים. היא אומרת, כי לא הוכח כלל שנגרם לחברה - להבדיל מאשר לנושיה - נזק בשל חוסר במלאי ובשל הגידול בהתחייבויותיה. לעומת זאת נקבע, כי רשלנותו של אביבי תרמה במישרין לכך שחברת ארזן מאמ - חברת-בת של ארזן אינטרנשיונל - לא הצליחה לגבות חוב של 5 מיליון שקל מחברת מתוק אפרים.
רונן מרחיבה בקביעה לפיה יוכמן לא הצליח להוכיח את מעשי המירמה שייחס לבני משפחת מתוק. לדבריה, המומחים שהכינו את חוות הדעת מטעמו לא זומנו להעיד וגם לא הגישו לבית המשפט את כל המסמכים עליהם הסתמכו אלא רק חלק קטן מהם. יוכמן ביקש לראות את חקירותיהם כ"מעשה בית דין" ולקבל את ממצאיהם כמות שהם, אולם רונן מזכירה שרק בית המשפט יכול לקבוע ממצאים מחייבים ולכן יש לפרוס בפניו את התמונה במלואה - מה שלא נעשה במקרה זה. מאחר שלא הוכחו מעשי מירמה, ממילא אין להטיל על הדמ"צים את האחריות להם.
רונן חייבה את אביבי והפניקס לשלם לקופת הפירוק 5 מיליון שקל, בתוספת ריבית והצמדה מאז אוקטובר 1999, ודחתה את יתר מרכיבי התביעה ואת התביעות נגד קראוס וגמליאלי. יוכמן יקבל מאביבי הוצאות בסך 60,000 שקל, וישלם אותו סכום הן לקראוס והן לגמליאלי. גמליאלי חויב בתשלום 60,000 שקל לצדדים השלישיים שההודעות להם נדחו.

תאריך:  11/04/2013   |   עודכן:  11/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רות רונן / Ruth Ronen
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
הצעדים - במחאה על תוכניתו של משרד האוצר לבטל את הפטור ממע"מ, כחלק מקיצוצי התקציב    ראש העירייה: "יהרוס את העיר ואת ענף התיירות בה"
עופר וולפסון
דירקטוריון חברת החשמל אישר לממש את האופציה בהסכם שבין החברה לשותפות "תמר" ולאשר רכישה מוגברת שתימשך עד סוף 2019    מימוש האופציה יאפשר לחברת החשמל להגדיל את הקיבולת השעתית שלה ב-50% ולהקטין את השימוש בדלקים חלופיים יקרים ומזהמים    S&P הסירה את אג"ח החברה מרשימת המעקב
מערכת אתר ערוץ הספורט
סרחיו רודריגס מריאל מדריד לקראת המשחק השני בסדרה
עידן יוסף
מכון כת"ר ומכון משפטי ארץ מציעים גם לאסור שביתות בשירותים חיוניים, להרחיב את הייבוא, להגדיל את הפיקוח על מחירים, למכור יותר דירות ב"מחיר למשתכן"
טליה סלנט
קשר הפועל ת"א פצוע, דג'מבה דג'מבה יפתח במקומו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il