X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מעריכים: היקף האבטלה הסמויה בחברת החשמל מגיעה ל-3,000 עובדים
▪  ▪  ▪

אגף הכלכלה והמחקר במשרד האוצר פרסם היום (ג') סקירה המציגה את הפגיעה בצרכנים ובמשק כתוצאה מהעדר תחרות במספר ענפים במשק. הסקירה מתייחסת לענפי הנמלים, החשמל, הדלק, הבנקאות, הטלפון (בעיקר שיחות מקומיות) והחלב.
א. נזקים הנגרמים כתוצאה מהיעדר תחרות בענף הנמלים
מאחר והנמלים הם שער הכניסה העיקרי לייצוא, הרי שהפגיעה ביעילות הנמלים פוגעת בסופו של יום ביכולת היצואנים להתחרות בשווקים הבינלאומיים.
מאחר והנמלים הם גם שער הכניסה העיקרי של סחורות הייבוא, ומאחר ובשווקים רבים ריכוזיות הייצור המקומית היא גבוהה, הרי שייקור עלויות הייבוא גורם להעלאת מחירים של כלל הסחורות במשק ולפגיעה קשה בצרכנים.
הנזקים אותם מציינים כלכלני האוצר הם:
• עלויות גבוהות של תשומות ובעיקר עלויות שכר כתוצאה מכוחם של האיגודים המקצועיים ומהיעדר לחץ תחרותי שיכול היה לאלץ את ההנהלה להתמודד עם עלויות אלו.
• תפוקות נמוכות יחסית לנמלים אחרים.
• ניצולת נמוכה של תשתיות קיימות.
• ניתוק התעריפים מעלות מתן השרות וסיבסודים צולבים עמוקים.
• העדר מנגנונים גמישים ומהירים להתאמת הנמלים לשינויים תכופים בכלכלה ובסחר העולמי.
ב. נזקים הנגרמים כתוצאה מהיעדר תחרות בחברת החשמל
חברת החשמל פועלת כמונופול בכל מקטעי המשק (ייצור, הולכה, חלוקה ואספקה). מבנה זה אינו מאפשר תחרות. בניגוד למצב בארץ, פועלות ברוב מדינות אירופה מספר חברות בתחום האספקה והייצור של החשמל.
עלות ההפסד למשק הישראלי הנובעת ממבנה משק החשמל המקומי מוערכת בכ-524 מליון דולר בשנה. הסיבה לכך היא חוסר היעילות של החברה והעלויות הגבוהות. חוסר היעילות וההפסד למשק בגין הכוח המונופוליסטי בא לידי ביטוי בנתונים ובניתוח המפורטים להלן:
• היקף גדול של אבטלה סמויה, המוערכת בכ-3,000 עובדים.
• שימוש של העובדים בכוחם המונופוליסטי להשגת טובות אישיות ובעיקר שכר גבוה.
• להוצאות השכר יש להוסיף את הסעיף הידוע שהוא חשמל חינם. העלות למשק לשנה בגין ההטבה לעובדי החברה נאמדת בלפחות 8.5 מליון דולר.
• חברת החשמל הייתה נדיבה במהלך השנים לא רק עם עובדיה אלא גם עם גמלאיה שזכו לתנאים מפליגים בהטבות פנסיוניות. עלויות אלו מוערכת בכ-167 מליון דולר לשנה.
• תעריף החשמל נקבע על בסיס הדיווחים של חברת החשמל, שמעדיפה לנצל את כוחה כמונופול על מנת לגלגל הוצאות רבות ככל האפשר על הצרכנים, על פני קבלת תהליכי ייעול וצמצום.
הדבר בא לידי ביטוי בעיקר במגזר התעשייה, בו התעריפים גבוהים בצורה משמעותית מהתעריפים ברוב מדינות אירופה, בקנדה, בדרום קוריאה ועוד. בכך יש משום פגיעה בכושר התחרות של התעשייה המקומית מול תעשיות שאר מדינות העולם.
• רווחי החברה בשנים 1999-1992 שוליים יחסית להיקפי ההון המושקע בחברה והסיכונים בפעילותה. התשואה הנמוכה על ההון משקפת בין השאר את עלות השכר הגבוהה, המהווה 17 אחוזים ממחזור ההכנסות של החברה ב-2002.
עלות השכר ביחס למחזור ההכנסות גבוהה אף בהשוואה בינלאומית. כתוצאה מכך התשואה להון נמוכה אף היא בהשוואה בינלאומית.
• סכומי הדיבידנד לבעלים בשנים 1999-1992 שוליים יחסית להון המושקע בחברה והסיכונים האמורים. כלומר, משלם המסים הישראלי שהשקיע הון רב בחברת החשמל (באמצעות המדינה), אינו מקבל תשואה נאותה על ההון המושקע.
• החברה נמצאת במצב של חיסרון לגודל.
לסיכום, מציינים באוצר, מבנה משק החשמל בישראל שלא השתנה מאז שנות החמישים, גורם לעיוות בהקצאת המקורות של כלכלת ישראל. עיוות זה נובע מרמת המשכורות המשולמות לעובדים, ממספר העובדים הגבוה ומסבסוד צולב של ההשקעות אשר בחלקן ממומנות בערבות מדינה.
חוסר היעילות אשר מאפיין את פעילותה של החברה פוגע ביכולתה להתמודד עם סביבה תחרותית, מבית ומחוץ. החברה לא השכילה לנצל את הידע שצברה במשך שנים להתחרות על מכרזים בחו"ל ובכך לצמצם את הסיכון של פעילות במדינה אחת ובתחום אחד.
יישום מושכל, בהתבסס על עקרונות כלכליים וניסיון ממדינות אחרות, של פתיחת הענף לתחרות תוכל להביא לתועלות רבות למשק ולצרכנים.

תאריך:  11/11/2003   |   עודכן:  11/11/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק
התרופה אושרה לטיפול מניעתי במבוגרים ובילדים מגיל 13; טמיפלו מונעת שפעת באמצעות פגיעה בוירוס האחראי למחלה ומניעת התפשטותו בגוף
מירב לוי
בשל נוכחות כוחות הביטחון שינה את יעדו ליישוב שקד; החליט לבצע את הפיגוע במועד מאוחר יותר בשל כוחות הביטחון שהיו באזור
רנית נחום-הלוי
כך אמר (יום ג') גורם בכיר בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת; בוועדה הודיעו נציגי צה"ל כי נשים ישולבו בתפקידי לחימה נוספים והן לא יוצאו מהתפקידים בהם הן משרתות היום
ענבל אביב
דוטומי גייסה 5 מיליון דולר מ-USVP לפני מספר חודשים במטרה להקים את הפעילות בארה"ב; בין המצטרפים: מייסד About.com, מייסד ADSmartומייסד iVillage
גלית יצחק
זאת לאחר שהוועדה דירגה אותו במקום הראשון מבין 16 מועמדים; השר אורלב: זהו מינוי מקצועי של אדם בעל ידע וניסיון מרשימים בעשייה חברתית ואני בטוח כי בן-שלום יצעיד את המוסד לביטוח לאומי קדימה; מינויו טעון אישור ועדת רביבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il