"משרד התעשיה המסחר והתעסוקה רואה בנושא סחר חוץ מנוע צמיחה מרכזי לכלכלה הישראלית והמשרד הגדיר משימות לשנת 2004, אשר יאפשרו יצירת תשתית ממשלתית עמוקה לפעילות התעשיה הישראלית בחו"ל הכוללת יצוא, שתופי פעולה והשקעות. גידול של אחוז בייצוא התעשייתי, משמעו 200 מיליון דולר ותוספת של כ-3000, עובדים במשק". כך ציין מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, לקראת ועידת רוה"מ ליצוא שתתקיים השבוע בת"א, ואשר מאורגנת על-ידי מכון הייצוא הישראלי.
השר אולמרט הוסיף כי, "היצוא מהווה כ-37% מהתמ"ג והוא בין הרכיבים הבודדים אשר גדלו ב-2003 ויגדל ב-2004. קצב גידולו ושיעורו תלוי לא מעט במדיניות תומכת יצוא שהממשלה תנקוט או לא. בהנחה כמובן שמדיניות בנק ישראל תשמור על שער חליפין סביר המעודד יצוא".
אולמרט הדגיש, כי "אני סמוך ובטוח כי ניתן להגדיל את הייצוא במאות מיליוני דולרים לשנה, על-ידי שיפור מהותי בכללי המשחק בין הבסס"ח (החברה לביטוח סיכוני סחר חוץ) ליצואנים שמשמעותם הגדלת היקף ושיפור בתנאי הערבויות למימון אשראי לייצוא. אני משוכנע כי ניתן להגדיל הייצוא, אם נשכיל להשתמש בכלי ערבויות המדינה לעידוד יצואנים בינוניים (20-5 מיליון דולר בשנה), להקמת שלוחות בחו"ל.
בשנים האחרונות אנו עדים לתהליך מבורך של מעורבות ישראלית משמעותית בכ-15%-20% חברות זרות מידי שנה. בדרך כלל הדבר מתבצע על-ידי יצואנים גדולים. ניתן על-ידי אימוץ תוכנית צנועה ומאוזנת של העמדת ערבויות מדינה מוגבלות בשיעורן ובהקיפן, להאיץ את התהליך הנ"ל ולהכניס למעגל היצואנים המשמעותיים את היצואנים הבינוניים המייצאים כבר בין 5 -ל-20 מיליון דולר בשנה. הדבר עשוי לשלש את ממדי ההשתלטות על ערוצי שיווק בחו"ל ולחולל כמעט מידית תוספת של יצוא בהיקף של מאות מיליוני דולר בשנה".
עוד מציין השר אולמרט כי בימים אלה הוגדרו לכל נספחי התמ"ת ברחבי העולם (35 במספר) משימות מיוחדות לשנת 2004 כשהיעד המרכזי שהוגדר - הגדלת היצוא הישראלי. הכוונה היא להכנת תשתיות לגידול בייצוא של 12%-10% בשנה ובהבאת חברות רב לאומיות לבחון השקעות בישראל - לפחות 5 חברות בשנת 2004.
השר אולמרט מציין, כי לנציגים הכלכלים בחו"ל חלק משמעותי ביותר בביצוע משימה זו ובעמידה ביעד שהוצב.
בין המשימות המיוחדות שהוגדרו בתחום הייצוא: - הכנת תכנית אסטרטגית לשילוב ישראל באחד הגושים הכלכליים.
- חידוש הסכמי סחר בינ"ל ושינויים על-פי הצורך.
- הגדלת האינטנסיביות של הפעילות במזרח הרחוק/דרום מזרח אסיה.
- קביעת ארצות יעד וריכוז מאמצים ואמצעים בהתאם
- הפעלת הקרן לקידום השיווק: מתן עדיפות לארצות יעד, תמיכה בפרויקטים ענפיים, חינוך ליצוא, מתן אשראי בתנאים מועדפים ליצואנים מצטיינים (לרבות ביטוח).
- חיבור בין עידוד פעילות מו"פ לפעילות שיווק.
- הגברת פעילות החדשנות והעידוד ליצוא בקרב המפעלים הבינוניים והקטנים.
- הגדלת סעיפי הכיסוי בפוליסות המופקות על-ידי IFTRIC, הקטנת השתתפות עצמית, והרחבת מעגל הלקוחות.
- יצירת מנגנון לגיבוי מדינה לחלק מההשקעות להשתלטות על צינורות שיווק וחברות זרות.
- פריסה מתוגברת של נספחים מסחריים גם על-פי ארצות יעד.
- חיזוק רכש גומלין (מחויבויות ומימוש).