X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בית המשפט העליון דחה את בקשתו של שמואל ברזל, דירקטור לשעבר בבנק צפון אמריקה, לבטל עיקול זמני שהוטל על נכסיו בשנת 1990 במסגרת הליך שמנהל נגדו הבנק
▪  ▪  ▪

טענה ל"שינוי באקלים המשפטי" אינה מהווה, כשלעצמה, עילה לביטול צו עיקול זמני, שהושג בהסכמת הצדדים - כל עוד עומד בעינו הצורך להבטיח את ביצוע פסק הדין שיינתן בהליך העיקרי. כך קבע אתמול (10.12.03) שופט בית המשפט העליון אליעזר ריבלין.
המבקש, שמואל ברזל, כיהן בעבר כדירקטור ומנהל בבנק צפון אמריקה, שהתמוטטותו בשלהי שנות ה-80' הסעירה את המערכת הבנקאית בארץ. הבנק, המצוי בפירוק, תבע מברזל סכום של 135 מיליון ש"ח (!) בערכי 1987, בטענה כי ברזל היה בין האחראים להתמוטטותו.
במקביל להגשת התביעה, בבית המשפט המחוזי בירושלים, ביקש הבנק שיינתן צו עיקול זמני על נכסים וזכויות שונים של ברזל. לאחר משא-ומתן, הגיעו בחודש אוקטובר 1990 להסכם שניתן לו תוקף של צו. מאז ועד היום, ובהתאם להסכמה שבין הצדדים, מוטל עיקול זמני על נכסים של ברזל.
לאחרונה עתר ברזל לבית המשפט המחוזי בבקשה שיורה על ביטול העיקולים הזמניים, לאור הזמן שחלף מאז המועד בו הוטלו, ולאור השינוי ב"אקלים המשפטי". כוונתו של ברזל היא לתיקון המקיף של תחום הצווים הזמניים בתקנות סדר הדין האזרחי, שנעשה בשנת 2001.
בית המשפט המחוזי דחה את הבקשה, בקבעו כי הסכמים אינם משתנים עם השינויים ב"אקלים המשפטי" שחל בעת כריתתם. ביחס לחלוף הזמן ציין בית המשפט, כי הדיון בתביעה נגד ברזל הוקפא בהסכמת הצדדים, תוך המתנה למתן פסק דין של בית המשפט העליון באחד מספיחיה הרבים של פרשת בנק צפון אמריקה. לפיכך, קבע בית המשפט, אין מקום לבטל את העיקולים, תוך החטאת ייעודם המקורי, שהוא הבטחת תשלום חובו של ברזל לבנק כשיינתן פסק הדין, ובמידה שפסק הדין יחייב את ברזל בתשלום כזה.
ברזל, באמצעות עו"ד יוסף בנקל ועו"ד זהר גרסטל-שמרלינג, הגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, ובה חזר על הטענות שהעלה בבית המשפט המחוזי.
הבנק, באמצעות עו"ד י' שגב, תמך בהחלטת בית המשפט המחוזי, והדגיש כי העיקולים הם פרי הסכמה שהושגה בין הצדדים. לטענת הבנק, אין מקום להתערב באיזון שבין עניינם של הצדדים כפי שעוצב על-ידם בהסכם זה, וכי אין להשלים עם נסיונו של ברזל להתנער מהסכמתו. הבנק גם טען, כי נגד ברזל עומדות ראיות לכך שפעל בעבר להברחת נכסיו, וכי הבקשה הוגשה כעת, כשפסק הדין צפוי בקרוב, כדי שברזל יוכל להבריח את נכסיו ולסכל את ביצוע פסק הדין.
השופט ריבלין החליט לדחות את הבקשה, וציין כי "הצדדים הסכימו ביניהם על עיקולים שיוטלו עד למתן פסק הדין בהתדיינות שביניהם, וזאת על מנת להבטיח את אפשרות אכיפת פסק הדין. אין כל מקום לסטות מהסכמתם זו, דווקא כאשר ההכרעה בסכסוך ביניהם נדמית כקרובה מאי פעם".
"'שינויים אקלימיים'", הוסיף ריבלין וקבע, "אינם יכולים להקרין על הסכמת הצדדים בענייננו, או על הצורך בבטוחות להבטחת ביצועו של פסק הדין.
גם טענתו של המבקש, לפיה תוקפו של עיקול זמני חייב להיות מוגבל בזמן, חסרה עיגון בדין. זאת ועוד, דומה כי החששות אותם מבטא המבקש בדבר כוונתו של המבקש להבריח נכסיו ערב מתן החלטה בעניינו, אינם חששות בעלמא. 'השינויים האקלימיים', בהם מנסה המבקש לתלות את בקשתו, ארעו לפני שנים מספר, ולכן קשה שלא לתמוה על התמהמהותו של המבקש, עד למועד זה, בהגשת הבקשה לביטול העיקולים", סיים ריבלין. ברזל חוייב גם לשאת בהוצאות הבנק בסך 20,000 ש"ח.
רע"א 5466/03 ברזל נ' בנק צפון אמריקה בע"מ - בפירוק

תאריך:  11/12/2003   |   עודכן:  12/12/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי כוכבי
בג"צ: "אין די בתחושות בטן שליליות, שאינן מגובות בראיות מינהליות הולמות, כדי להצדיק את שלילת זכותו של אדם לעלות לישראל לאחר שהוכיח לכאורה את זכאותו לשבות"
הדר פרבר
התחרות מעניקה פרסים על תרבות שירותית בארגון, הדרכה, הכשרת צוות העובדים, קיום תהליכי בקרה ומשוב והטמעת תהליכי שיפור השירות
הדר פרבר
השירות החדש ללא תשלום - עד חג האהבה (Valentine Day)
עומר כרמון
לבנון עומדת להגיש תלונה למועצת הביטחון של האו"ם; שר החוץ הלבנוני: "לא נשב בשקט נוכח ההפרות היום-יומיות של ישראל"; מפקד יוניפיל בדרום לבנון יצא לשיחות דחופות בישראל
מיכאל דבורין
מזלו של הנאצי האוקראיני שוב שפר עליו, וכעת כשהוא על סף גירוש מהמדינה, עורכי דינו גילו כי נעשה פגם טכני כאשר הוחלט לשלול את אזרחותו וטוענים כי יש לבטל את הגירוש בעקבות כך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il