X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הגורם האנושי בנוף המוטורי לקראת 2004
▪  ▪  ▪
הרגולטור - בועז סופר

מעטים מבין אנשי ענף הרכב בישראל יזכרו את שנת 2003 לטובה. חודשי ההמתנה למלחמה במפרץ היו ארוכים ומורטי עצבים, ולמעשה שיתקו לחלוטין את רכישת המכוניות החדשות.
ההתאוששות שבאה עם תום מלחמת הבזק בעירק החזירה את המצב לקדמותו, כלומר דשדוש כללי בו מעטות ההפתעות ורבה החזרה למצב שהיה נהוג בשוק לפני עשור - כאשר מותג בודד מלך ללא עוררין בשוק הרכב הישראלי: מה שהיתה פעם סובארולעם ישראל, הפכה מזדה עבור ציי הרכב של חברות הליסינג.
חברה בודדת, דלק מוטורס, הגיעה לפלח שוק של כרבע מהמכירות המקומיות, תוך שמנהלי החברה יואב חפץ, ישי רבינוביץ, יורם מזרחי ועוד מספר מצומצם של חבר'ה חרוצים, מתפקדים כמקהלה מתוזמרת היטב על-ידי גיל אגמון, אחד המנהלים המתוגמלים ביות במשק הישראלי, ולא בכדי.
מזדה נתונה בבעלות קונצרן פורד העולמי, וכאשר הוחלפה נציגת פורד המקומית - אליסון וו'יטלי, באחד - נוח מילר, איש לא התרגש מכך, אף שדלק מוטורס החזירה את פורד לכבישי ישראל לאחר שנות העדרות ארוכות.
לכאורה הגורם האנושי, זה האחראי לפי הממשלה לכל נגע תאונות הדרכים, הוא התורם יותר מכל למכירת רכב בישראל; תעיד על כך העובדה כי מרבית המכוניות דומות בתכונותיהן המוטוריות - ורק כישורי המנהלים הם הקובעים את רמת המכירות המקומית.
לא מדויק: רמת המכירות הינה פונקציה ישירה של שערי המטבעות הזרים. שנה של זינוק באירו, תוך נפילה הדרגתית בשער הדולר, עשתה שמות במכירת המכוניות האירופיות. מאידך, מגוון המכוניות האירופיות המשווקות בישראל עלה, ובולטות בו מכוניות רבות המיוצרות בספרד. השנה אף גדל חלקה של תורכיה כמקור ייצוא חשוב לשוק הישראלי.
אחת הסיבות לייבוא מדרום אירופה נעוץ עמוק בבגאז', דהיינו בתא המטען הנפרד - שאינו מקובל במדינות מערב וצפון אירופה, המצדדות בהאצ' באק בן 5 דלתות וירכתיים משופעים - אך אהוד מאוד על הנהג הישראלי ועל עמיתיו לאגן הים התיכון חובבי תצורת הסדאן.
אחת הסוכנויות שרשמה התאוששות יותר מבטיחה השנה היתה חברת UMI - נציגת ג'נראל מוטורס בישראל. הסוכנות נהנית ממעמד ייחודי, שכן הענק GM הינו שותף עסקי בה, להבדיל מכל יתר סוכנויות הייבוא המצויות בבעלות ישראלית טהורה. מתאילנד הביאה UMI טנדר חדש בשם D-MAX, אותו משום מה היא מסתירה מעין התקשורת באחרונה, על-אף שהשיקה אותו בקול תרועה רמה תוך קביעת תת-קטגוריה חדשה של רכב שטח האמור להיות בעל איכויות נסיעה המצטיינת בנוחותה.
לאחר שנים של שליטת המאגנום של מיצובישי בשוק הטנדרים רבי המינוע, הובא ארצה טנדר חדש - לשמחתם של הילדים המסכנים, אשר התענו שנים במושב ישר הזווית של כל שאר הטנדרים בהם אבא נהג בנוחות, בעוד הם סובלים מהטלטלות הבלתי מרוסנות מאחור.
GM גם הביאה השנה את דגמי דייהו תחת שם המותג שברולט, ולאחר תקופת צינון ארוכה שב ארצה בתרועה רמה היצרן הדרום קוריאני שפשט ולבש את צורתה של ג'נראל מוטורס החל מהדייהו רייסר - שהיה אופל קאדט ישן - עמו כבש רמי אונגר את השוק של תחילת שנות התשעים העליזות.
אונגר, אשר כבר החליף מספר סוכנויות בתולדותיו ותמיד קם על רגליו ולימד את כל מתחריו פרק כזה או אחר, נותר עתה בארץ עם דייהטסו וסאנגיונג - אשר על-אף שבימים אלה שוב מחליפה בעלות בקוריאה, הפעם לא תעזוב את אולמות התצוגה שלו בישראל.
השברולט מקוריאה נקלטה היטב בשוק הרכב הישראלי, ואפילו מינהל הרכב הממשלתי רכש ממנה כמות נאה, תוך שהוא נוטל עליו סיכון מחושב - הנובע מחוסר היכרות עם המותג החדש. שערו הנמוך של הדולר סייע במכירות השברולטים מלוכסני העיניים, וכל שנותר הוא לראות כיצד יעמדו המכוניות במבחן הזמן והאמינות הטכנית. כאשר הממונה הישיר על מכירתן הוא יוחאי שנער האמין והבקיא לעין שיעור ממרבית עמיתיו בעסקי הרכב הבינלאומיים, מרבית הסיכויים כי הדברים אכן יפעלו כשורה.
סוכנות נוספת שמעלה ציפיות להתאוששות מרשימה היא כלמוביל - כלמוטור. רכישת שחקן חיזוק - צבי פולק, מנכ"ל צ'מפיון סוכנות פולקסווגן, שעבר את הקוים לסוכנות שבבעלות משפחת חרל"פ - מסמלת את האצת השיפור בתוצאות העסקיות אשר עד אז יוחסו למנכ"ל חטיבת יונדאי - דני שביט. הוא זה שהחדיר את היונדאי מדגם גטס לשוק הרכב המקומי, תוך שהוא עושה שמות במכירותיהם של דגמים מתחרים, ובהם בעיקר הפונטו של פיאט, אשר סבלה השנה קשיים אכזריים במיוחד מבית ומחוץ. נחמה פורתא היתה למנכ"ל הסוכנות יקי אנוך, אשר מונה ליו"ר איגוד יבואני הרכב, בהחליפו את אלוף (מיל.) אביהו בן נון אשר הצהיר בטקס חילופי התפקידים, כי היה זה התפקיד הארוך ביותר אותו מילא במהלך הקריירה העשירה שלו.
ובכן, בכלמוטור - סוכנות מיצובישי מסתמן שינוי לטובה, עליו הכריז עוד המעצב אוליבייה בולי, אשר החליף את כל קו הדגמים המתיישן של החברה היפאנית שהייתה פעם מובילת השוק בישראל. הרבה עשן יצא מהמפלטים מאז שנותיה הדומיננטיות של מיצובישי, כאשר אפילו הפג'רו - ה'קינג' - נדחק על-ידי טויוטה. עכשיו, כשהוא בדרך לדאקאר, אולי תשוב ותעלה קרנו. בינתיים הצטרפו למיצובישי נטולת הכריזמה דגם חדש הקרוי לאנסר וכן רכב פנאי בשם אאוטלנדר אשר לפחות מבחינה חיצונית עונה על הציפיות. לציפיות העתידיות יש להוסיף את דגם הקולט החדש העושה דרכו באיטיות אבל בביטחה ואת הגראנדיס רחבת הנפח הפנימי - "אוטו לדוסים" כפי שנהג לכנות את הספייס וו'גון מייסד סוכנות מיצובישי בארץ, משה נגל.
נגל הוא שהיכה את סובארו מכה אנושה, ממנה לא התאוששה עד היום, ועתה כאשר מיצובישי מאיימת להביא את הלאנסר EVO 8, היא עלולה להכות אפילו את הסובארו הספורטיביות מדגמי אימפרזה STI המופלאים. סובארו, אגב, עשתה מהפך של ממש שעוד ידובר בו רבות בפקולטות למינהל עיסקי מכוניות, שכן ממכונית פשוטה להמונים הפכה לרכב נישה מעודן, הליך אשר ספק אם בעלי המניות חולקים עם חובבי ההגה את הנאתם ממנו.
פלח שוק שאי אפשר לסכם בלעדיו את השנה הינו זה הקרוי בארץ 'טנדרונים': אותם רכבי עבודה המיועדים כל המשפחה, לאמור - יצור כלאיים דו-שימושי, אשר לפחות בו שלטו הדגמים האירופיים -רנו קנגו, פיאט דובלו וצמד התאומות פיזו' פרטנר וסיטרואן ברלינגו. כאן שוב עשתה דלק מוטורס שמות בשוק, הביאה דגם בשם פורד קונקט, גדול וחזק מכל מתחרותיו, והעובדה כי גם מחירו היה גבוה יותר - שוב לא שינתה במקרה זה. השוק הישראלי המוכתב לרוב על-פי המחיר, הראה כי הוראת דלק מוטורס חזקה מכל.
לקונקט מנוע טורבו דיזל חזק, וכאן אולי נכונו עוד הפתעות במהלך 2004: אם שנת 2003 היתה המשך ישיר לשנות הדיזל בישראל - כמו גם בעולם - הרי שייתכן מאוד כי חגיגה מפוקפקת זו נסתיימה, וייקור הבלו על הסולר יביא לשינוי של ממש בנוף המוטורי המקומי.
עניין חם נוסף עליו מדובר כעת, הוא החלטתם של משרדי האוצר והתחבורה לחדש את תכניתם לרפורמה מקפת מקפת בענף ייבוא הרכב לישראל. צוות בינמשרדי שבחן את השינויים הרגולטוריים שנערכו לפני כשנה בענף, גילה כי בפועל לא חל כל שינוי בבלעדיותם המוחלטת של יבואני הרכב המקומיים, ולפיכך הוחלט לחדש את הרעיון המקורי לניתוק הקשר בין היבואן הישראלי ליצרן הרכב בחו"ל.
לפני כשנה אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת שינויים מבניים בענף הרכב, שעיקרם ביטול הבלעדיות של יבואני הרכב בישראל על-פי חוק, ואפשרו לכל יצרן רכב בחו"ל למנות לעצמו יותר מיבואן בודד כנהוג כיום. הוועדה הציעה שינויים מסוימים למשך 18 חודשים, שבמהלכם יערך מעקב אחר ההתפתחויות הנגזרות בענף הרכב, ובסיומם יוחלט על המשך הדרך.
בישיבה סוערת שנערכה בזמנו בוועדת הכלכלה, הסיר שר התחבורה דאז, אפרים סנה, את הצעתו המקורית להחלת תחרות חופשית לחלוטין בענף, והתנה את היבוא המקביל באישורם של יצרני הרכב הזרים. היצרנים לא ששו, מן הסתם, להעניק זכיונות יבוא לגורמים נוספים על אלה עימם הם מנהלים קשרים עסקיים מזה שנים ארוכות, ולפיכך למעשה לא הביאה בשנה החולפת ה"רפורמה" של סנה לכל שינוי מעשי בשוק הרכב המקומי.
בשל כך החליט עתה שר התחבורה, אביגדור ליברמן, לאמץ את המסקנות שהגיש לו ה"רגולטור" המרכזי בשוק הרכב המקומי - בועז סופר, סגן ממונה בכיר על הכנסות המדינה והאחראי על תחום הרכב באוצר, לבטל את הדרישה לקיומו של קשר ישיר בין היבואן הישראלי ליצרן הרכב בחו"ל.
השר ליברמן הנחה את ראשי הצוות - צבי יוזנט, הסמנכ"ל הנצחי במשרד התחבורה הפורש בימים אלה לגמלאות, ואת בועז סופר - לקבל את התייחסותם של יבואני הרכב, נציגי הצרכנים וגופים אחרים, להמלצות הוועדה. סביר כי נציגי הצרכנים יחזרו על טענותיהם כי פתיחת השוק תביא להוזלת המכוניות לנהגים הישראלים, בעוד שיבואני הרכב יטענו כי פתיחת השוק תגרום לסיכון בטיחותי, שכן המכוניות המודרניות מתוחכמות מאוד ודורשות טיפול בידי גורמים מוסמכים ומיומנים בלבד.
המכוניות אכן משתפרות ללא הרף, וב- 2004 הבאה עלינו לטובה, צפוי כי תהיינה יפות, חזקות וטובות מתמיד. האם הנהג הישראלי הממוצע יוכל להרשות לעצמו את הנאה שבנהיגתן, זו כבר שאלה אחרת.

תאריך:  30/12/2003   |   עודכן:  31/12/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם שרביט
במקום השני: פרשיות הפרקליטות; במקום השלישי: כנסת תחת אזהרה; עוד אירועים בולטים: דוח ועדת אור, משפט התנועה האיסלמית, משפט ברגותי, התיק הציבורי של דרעי, זיכוי שבס, פרשת התארים הפיקטיביים, הרשעת טריף, בג"צ הנגבי ואחרים
אלונה קורן
זאת בנוסף להוזלת תעריפי הטלפון בשיעור של כ-6% שהיתה בחודש ספטמבר האחרון
גלית יצחק
34,000 תלונות נרשמו בסוף שנת 2003; בראש הרשימה נרשמו הונאות והטעיות בפרסום, מכשירי חשמל, תיירות ועוד
עומר כרמון
הארגון היהודי החשוב ביותר בארה"ב הודיע כי לא יוכל להגיש סיוע לנפגעי רעש האדמה בעיר באם באירן, משום ששלטונות אירן מסרבים לקבל סיוע מישראל
אלונה קורן, רנית נחום-הלוי
הלילה נסגר המו"מ עם סיעת שינוי; מחר תתקיים בועדת הכספים ההצבעה על חוק ההסדרים; גם אם יאושר התקציב בועדה עד סוף השבוע - אין כל וודאות כי הוא יובא לדיון במליאת הכנסת בשבוע הבא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il