X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כך מסר דובר הכנסת ופורסם לראשונה ב-Nfc; היום יפגש יו"ר הכנסת עם חברי הכנסת חן ובריזון וידון איתם בעניין כניסת חברי מרכז לכנסת; תקנון הכנסת אוסר קיום ועדות פומביות - אלא אם כן יו"ר ועדה החליט אחרת
▪  ▪  ▪
ח"כ בריזון

ח"כ רשף

יו"ר הכנסת יגביל כניסת לוביסטים
יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, מתכוון לאסור כניסתם של חברי מרכז לדיונים בוועדות הכנסת. זאת בעקבות פנייתם של חברי הכנסת רוני בריזון ורשף חן (שינוי) שפנו אליו בבקשה להרחיק אורחים בעלי כוונות אינטרסנטיות פוליטיות. כך נמסר אמש (יום ב') ופורסם לראשונה ב-Nfc. בהחלטתו אסר יו"ר הכנסת גם על כניסתם של לוביסטים לוועדות הכנסת.
ראוי לציין: תקנון הכנסת מאפשר לראשי ועדות לסגור כל ועדה שנראית להם בפני הציבור. סעיף 101 (פרק שישי- עבודת הוועדות): "ישיבות הוועדות אינן פומביות, אלא אם הוועדה החליטה אחרת". לטענת חברי הכנסת רשף ובריזון יש ליידע את ראשי הוועדות בהסתמך על סעיף זה. "הסמכות הבלעדית להזמנת והכנסת אורחים לוועדות, נמצאת בידי הוועדות עצמן", כתבו במכתבם ליו"ר הכנסת.
על-פי החוק, כאמור, בקשה זו לגיטימית, עד כמה היא דמוקרטית יאלץ יו"ר הכנסת להחליט: האם הוא נותן לחברי סיעתו חסינות מפני חברי המרכז שלהם.
חברי מרכז מתחזים ללוביסטים
כבר אמש מסר דובר הכנסת, גיורא פורדיס ל-Nfc, כי "בכוונת יו"ר הכנסת לארגן ולמסד את כל נושא הלוביסטים ולקבוע כללי התנהגות ולאפשר ללוביסטים להתחבר לחבר כנסת עד לפתח דלת הוועדה".
"כמו-כן לא לאפשר לשדלנים אד-הוק, נציגי מפלגות או חברי מרכז הרוצים לקדם את עסקיהם אך עושים זאת שלא בסמכותם, אלו מנצלים את היכרותם עם חבר כנסת ומנסים ללחוץ עליו. הם לא נכנסים לכנסת על תקן לוביסטים אלא מוזמנים על-ידי חבר הכנסת כיועצים ופועלים למעשה כלוביסטים לא מורשים".
כוונה זו נשמעת זמן קצר לאחר פרסום הכתבה ששודרה בשבוע שעבר בחדשות ערוץ 2 על-ידי העיתונאית, רינה מצליח. מהכתבה עלה, כי מדי שבוע מבקרים בכנסת כ-300 חברי ליכוד (אם לא יותר, ר.נ.ה) שמופיעים בוועדות. מצליח, אף שוחחה עם כמה מהם ואלו סיפרו בגאווה על מעמדם בכנסת והאישורים הקבועים שלהם למשכן.
תפקידו של הלוביסט, השדלן, הינו לקשר בין המגזר העסקי והצרכני לבין השלטון המרכזי. הלוביסטים עושים זאת, בין היתר, באמצעות קידום חקיקה, קבלת החלטות והעלאת נושא לסדר היום, מה שמקדם אינטרסים של גופים כלכליים וציבוריים מול משרדי הממשלה והכנסת.
כיום מורשים להיכנס לכנסת כ-40 שדלנים. אולם, בשטח פועלים כ-80 שדלנים-חברי מרכז שונים המציגים עצמם לחברי הכנסת כאסטרטגים, יועצים, הנוהגים להפעיל לחץ רב על חברי הכנסת, בין היתר כדי לקדם עניינים פוליטייים-מפלגתיים אישיים.
אמיר גלעד, ראש משרד 'גלעד ייעוץ יחסי ממשל ולובינג' מפעיל בכנסת שישה לוביסטים מורשים. עם זאת הוא מסביר, כי בכנסת קיימים מספר חברי מרכז שפועלים כלוביסטים לא מורשים. "חברי מרכז יכולים להיות לוביסטים ויש כאלה. חבר מרכז זו לא מילת גנאי כל עוד הוא עוסק במקצוע שלשמו הופקד. עם זאת, כאשר הוא עוסק ב-50% מהמקצוע, אלא רק בגלל שהוא חבר מרכז הוא נבחר לתפקיד, זה לא בסדר, נעדר מהם הבנה של המערכת הפרלמנטרית".
בתגובה לכוונת יו"ר הכנסת להגביל כניסת לוביסטים לוועדות אמר: "הכנסת צריכה להתיימר לפעול על-פי מודל הקונגרס האמריקני. החלטת יו"ר הכנסת, אם תתקבל, תהפוך את הכנסת למוסד שאינו מכבד את עצמו. לוביסט הוא בדיוק כמו כל איש מקצוע, גורם שהכנסת רואה בו כלי מקשר לפעילות האזרח... מגרש המשחקים של הלוביסט הוא בתוך ועדה, זה לגיטימי על כל פרלמנט מערבי ולכן עשוי להיות טעות מבחינת הכנסת".
על הלחצים המוטלים על חברי הכנסת אמר גלעד, כי מחבר כנסת מצפים, בין היתר, שיעמוד בלחצים: "שאני בוחר בחבר כנסת, אני מאמין שיש לו אומץ וכוח לעמוד נגד הצרכן שמולו, ולא בגלל לחץ פוליטי. זה תפקידו ולשם כך הוא נבחר, לייצג את הציבור", כך לדבריו. גלעד, לשעבר יועץ ועדת הכספים של הכנסת, מסר עוד, כי על רקע דברים אלו בכוונתו ליזום פגישה אצל יו"ר הכנסת ולדון איתו בעניין.
תקנון הכנסת מאפשר ללוביסט (שדלן) לפעול ברחבת הכנסת בהיתר של יו"ר הכנסת. על הלוביסט נאסר "להביא את חבר הכנסת למחויבות אישית כלפיו או שולחיו; יצביע או יפעל בדרך מסוימת; להטעות את ח"כ ביחס לעובדה מהותית כלשהי בקשר לענייני חקיקה או החלטה של הכנסת וליצור מגע מטעה של טובת הנאה או רעת הציבור בקשר לענייני חקיקה או החלטה של הכנסת".
למרות דברים אלה, חברי הכנסת בריזון וחן, חושבים כי רוב הלוביסטים הפועלים בכנסת, עושים את מלאכתם נאמנה באופן רציני ואמין, כמקובל בכל מדינה דמוקרטית. לטענתם, יו"ר הכנסת, מנסה להסית את הדיון המרכזי בעניין מעורבות היתר של חברי מרכז בפעילות הכנסת למעורבותם של הלוביסטים. מן הראוי, הם אומרים, כי יש ליצור מנגנון שלא יפגע בעבודתם הראויה.
תוקם ועדת משנה שתסדיר
כניסת גורמים אינטרסנטים
יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין נפגש (ג', 27.1.04) בלשכתו עם חברי הכנסת, רוני בריזון וחן רשף (שינוי) לדון בפנייתם, למנוע כניסת גורמים אינטרסנטים (חברי מרכז) לוועדות.
בפגישה הוחלט, כי הנושא יועבר לדיון בוועדת הכנסת ולאחריה תוקם ועדת משנה בראשותו של ח"כ בריזון. ח"כ בריזון: "תפקיד ועדת המשנה יהיה לבחון נוכחותם ופעילותם של כל הגורמים אשר אינם מהווים חלק אינטגרלי מעובדי הבית. דגש יושם על גורמים בעלי זיקה ואינטרסים פוליטיים אשר אינם פועלים בכנסת במסגרת תפקידם החוקי".
פניה זו עלתה, כאמור, לאור כתבה ששודרה בחדשות ערוץ 2. עם זאת מתברר, כי הדבר שלכאורה, נראה מוסכם על חברי הכנסת מהליכוד, אין הוא מקובל עליהם כלל וכלל ולעיתים הם מונעים מלחץ ואיומים המופנים אליהם. ל-Nfc נודע, כי בריזון פנה ליו"ר הכנסת בעקבות פנייה שנעשתה אליו על-ידי חבר כנסת מהליכוד שביקש ממנו לפעול בנדון.
עוד נמסר ל-Nfc מיו"ר ועדה בכנסת שביקש לשמור על עילום שם, כי גם אליו הגיעו חברי כנסת שונים מהליכוד שביקשו להגביל את כניסת חברי המרכז למשכן ואף לוועדות בכנסת. לדבריו, יש לצמצם בצורה ניכרת אף את מספר הלוביסטים אשר אמורים, בעיקרון להיות לא מפלגתיים, עם זאת, לא אחת משרתים אינטרסים פוליטיים.
"זה ממש גועל נפש", אמר חבר כנסת מהליכוד ל-Nfc, "גם לי קרה היום מקרה דומה כאשר חבר מרכז הגיע אלי וניסה להפעיל עלי לחץ, צעקתי אליו ואמרתי לו שאני אטפל בעניין רק משום שאני מאמין בו. הדבר פוגע בכבוד חבר הכנסת. יש למגר את התופעה ולא לתת לאף חבר מרכז משום מפלגה לבקר בכנסת או להקצות את כניסתם".
חבר כנסת אחר: "לי הם לא מפריעים משום שאני פועל לגופו של עניין ולמה שאני מאמין. עם זאת בזמן שהיו שביתות בנמלים כמה חברי מרכז העובדים בנמלים ובהסתדרות פנו אלי, הפעילו לחצים ואף קיבלתי איומים כאלו ואחרים. לדעתי ועדות רגישות יש לסגור אותן לציבור. חבר הכנסת צריך לפעול למען שליחות ולא לקידום אינטרסים מפלגתיים".
מספר חברי כנסת מהליכוד הביעו דעתם, כי יש להגביל כניסת חברי מרכז לוועדות. ח"כ דניאל בנלולו מתנגד: "אני לא עוצר בעד אף אחד. כל אחד שמעוניין לבוא לכנסת מוזמן לעשות זאת, בטח ובטח בשביל להעביר מסרים מהשטח. אני מאד מעוניין שהמצב ישאר כפי שהוא, יכולים לבוא לבקר אותי, יכולים לבוא ולשמוע את דעתי - זה תפקידי", כך לדבריו.
ח"כ משה כחלון המועמד ליו"ר מרכז הליכוד: "קיימים הרבה מפגשים עם חברי מרכז וזה לא "כצעקתה". לא מגיעים מאות חברי מרכז. חבר כנסת שמרגיש שמטילים עליו לחץ שיחפש מקצוע אחר".
ח"כ איוב קרא מסביר, כי חברי ליכוד עשויים לקבל אישור קבוע, כאשר ח"כ הרשאי להעניק אישור קבוע לשלושה אנשים (דובר, עוזר אישי ונוסף) מנצל רק חלק מזכותו. "חברי מרכז רשאים להשתתף בדיונים בהחלט כמו יתר הציבור... יש חברי כנסת שמספקים רק שני אישורים קבועים ואז את השלישי הוא יכול לתת למישהו אחר, קרוב אליו, אח שלו או חבר מרכז.", אמר.
כפי שצוין בכתבה בערוץ 2 קשה לפספס את חברי הליכוד עוטים על חברי הכנסת והשרים בסיעתם. הם בולטים בעיקר במזנון הח"כים כאשר חברי הכנסת מנסים לצאת ידי חובת ההצבעות במליאה. הם אוכלים את ארוחות הצהריים הדשנות, מקנחים במשהו קל ובאמצע לא שוכחים להזכיר לח"כ: אל תשכח מי בחר אותך.

תאריך:  27/01/2004   |   עודכן:  28/01/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר כרמון
סקר שנערך בתשע מדינות במערב אירופה, העלה, כי 40% מהנשאלים, סבורים שליהודים חיבה מיוחד לכסף; 17% טוענים: "היהודים אינם נאמנים למדינתם"
אלונה קורן
אורלב: חתמתי על ההוראה למרות שאני תומך במיסוי ההון על חשבון מיסוי ההכנסות מעבודה
מירב לוי
פרקליטת המדינה ציטטה מפסיקות של בית המשפט העליון; הוסיפה: קיים חיבור מסוכן בין הון לשלטון; ח"כ ד"ר יובל שטייניץ: "ארבל מעלה לאחרונה בתפקידה הרם שלוש פעמים", עליה להתפטר
אלונה קורן
במהלך שנת 2003 כולה גייס הארגון סכום כולל של 1.35 מיליארד דולר
מירב לוי
הבכירים אמרו את הדברים לתוכנית 'משעל חם' בערוץ 2 שעסקה בעסקת השבויים ובשאלת גורלו של הנווט השבוי, רון ארד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il