ש: האם מדובר בהפרת הסטטוס-קוו? ת: לחלוטין לא. הסטטוס-קוו אינו עוסק במיזמים פרטיים אלא ביוזמות ציבוריות, כגון: רוב התחבורה הציבורית בשבת, או תחבורה עירונית המופעלת בידי הרשויות המקומיות שאסורות לעומת מוניות שמותרות. כאן, לעומת זאת, מדובר במיזמים של יחידים המאוגדים באגודות שיתופיות, ולא בתחבורה ציבורית.
ש: האם הפעלת קווי התחבורה השיתופית נועדה להתגרות בציבור הדתי? ת: לא, היא נועדה כדי לספק צורך של חילוניים להתנייד בשבת, וכדי לא לפגוע ברגשות הותאמו מסלולי הקווים כך שלא יעברו בשכונות דתיות ומסורתיות.
ש: מדוע אפוא שמענו לאחרונה התנגדות מצד נציגי ציבור דתיים? ת: משום שיש ביוזמה משום התרסה על העיקרון לפיו לא אמורה להיות
תחבורה ציבורית בשבת. כלומר, היוזמים מבקשים להביא למצב בו לא יצטרכו להפעיל קווים והדבר ייעשה באמצעות המדינה - דבר שכיום מנוגד לחוק. למרות שפעילות הקווים מתנהלת כשנתיים התעוררו אישי ציבור דתיים רק כעת, לנוכח ההד התקשורתי.
ש: ומה הסיכוי שהחוק אכן ישונה? שמענו הצעות חוק בעניין העברת הסמכות לרשויות המקומיות, שהועלו מכיוונן של כמה מפלגות בהן: מרצ, יש עתיד, ישראל ביתנו, כולנו, המחנה הציוני ואפילו ע"י אחד הח"כים בליכוד. ת: סיכוי אפסי. מדובר בהצהרות חוק שייבלמו בשל מחויבות הממשלות לדורותיהן בהסכמים הקואליציוניים לשמר את הסטטוס-קוו.
ש: אם כך, האם פעילות קווי התחבורה השיתופיים בשבתות, הפועלים בהתאם לחוק, צפויה להתרחב? ת: ככל שלא תימצא מניעה חוקית להפעלתם הם עשויים להתרחב. אולם חוקיותם מוטלת בספק. בעוד שראשי "נוע תנוע" ו"שבוס" טוענים שמדובר בפעילות חוקית, שכן השירות ניתן רק לחברי האגודה המשלמים עליו ולא לנוסעים מזדמנים; נוטים ב
משרד התחבורה שלא לאמץ פרשנות זו, לעצור את הפעלת הקווים ואולי אף להגיש כתבי אישום הן נגד מזמיני השירות והן נגד החברות המסיעות בגין עבירה על איסור הסעת נוסעים בשכר. עבירה זו נוהגת לא רק בשבת אלא גם ביתר ימי החול, ולאחרונה פשטו חוקרים סמויים של משרד התחבורה על כמה צוותאיות (מיזמי קארפול) דוגמת "ווייז ריידר", "מוביט" כאשר חוד החנית של המאבק יהיו המיזמים של "אובר". בקרוב יוחלט במשרד כיצד יש לפעול מול מיזמי התחבורה השיתופית בשבתות שלדעת המשרד מפירים את תקנות התעבורה.