X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בירושלים נמנעים לעת עתה מלהספיד את שלטונו של אבו עלא אך מאשרים כי האמריקנים הגיעו להכרה שאין עוד סיכוי להניע תחתיו תהליך מדיני; המצרים מובילים מהלך להחזרת אבו מאזן לשלטון שהוכיח בעבר את נכונותו ליישם הרפורמות המתחייבות מ'מפת הדרכים'
▪  ▪  ▪

בישיבת הממשלה אתמול (א', 1.2.04) העריך ראש אגף המודיעין של צה"ל, האלוף אהרון זאבי (פרקש), כי קיימת אפשרות שראש הממשלה הפלשתיני, אחמד קריע (אבו עלא), יפוטר מתפקידו, לאור הקיפאון ואוזלת היד המאפיינים את הממשלה הפלשתינית בראשותו.
סוגיית הפיטורים של אבו עלא אינה עולה לראשונה בישראל אלא מדובר בסוגייה שנרקחה מבעוד מועד על-ידי הבכירים המצרים היושבים בקהיר. המצרים, כמו גם ירושלים ווושינגטון, אינם מרוצים מהתפקוד-חוסר התפקוד של ממשלת אבו עלא שלא הוכיחה את עצמה לכל אורך כהונתה בהובלת הרפורמות בתחום הביטחוני והחברתי-כלכלי ברשות הפלשתינית, וכן בקידום תהליך השלום על-פי מתווה 'מפת הדרכים' האמריקנית.
במסגרת זו, מובילים המצרים, בגיבוי האמריקנים, מהלך להורדת אבו עלא משלטונו והחזרת קודמו, מחמוד עבאס (אבו מאזן), לתפקיד ראש הממשלה הפלשתיני.
המחליף הפוטנציאלי
אבו מאזן מונה בראשית חודש מרס 2003 לתפקיד ראש הממשלה הפלשתיני הראשון, בעקבות שינוי שהוכנס בחוקה הפלשתינית וכתוצאה מלחץ אמריקני ואירופי כבד להפרדת סמכויות ברשות. אבו מאזן הוכיח את עצמו כראוי למשימה שהוטלה עליו ועל-פני השטח ניכר היה כי הוא מגלה נכונות רבה להוביל את מהלך הרפורמות ברשות הפלשתינית, בהכתבה אמריקנית.
כוחו של אבו מאזן והכריזמה שלו באו לידי ביטוי בהצלחתו לכנס את הפלגים הפלשתיניים בקהיר ובראשם החמאס והג'יהאד האיסלמי - שיחות שבסופן הוכרזה הודנא למשך שלושה חודשים על-ידי כלל הפלגים. אבו מאזן הצליח בדיוק במקום בו כשל מאוחר יותר אבו עלא, שעזב את שיחות קהיר מושפל, ללא הודנא וללא כל הסכמה אחרת באמתחתו. ההודנא של אבו מאזן החזיקה אמנם מעמד פחות מ-60 יום, אך ללא ספק רשם לעצמו אבו מאזן הישג.
יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, שתפס את האיש בידיו הופקדו סמכויות שבעבר היו נחלתו הבלעדית, כמי שמנסה לכרסם בסמכויותיו ולחתור תחתיו, גמר אומר לשים טריז בכל מהלך שהלה ינסה להוביל. וכן, עד מהרה הפכו חילוקי הדעות לגולת הכותרת בין השניים. באותה התקופה, על-פי גורמי מודיעין, היה ערפאת נתון תחת לחץ שלא ידע כמותו בעבר. ואכן, ימיו של אבו מאזן בשלטון היו קצרים ובראשית חודש ספטמבר 2003 הוא הגיש התפטרותו ליאסר ערפאת - בעקבותיה רווה ערפאת נחת אך זכה לגינוי מצד וושינגטון, אירופה וישראל.
צה"ל: הפסקת אש תייצב
שלטון אבו עלא
באותו החודש מונה לתפקיד אבו עלא, עושה דברו של ערפאת. בירושלים ובוושינגטון, כאמור, לא תלו תקוות רבות בשינוי. לפני מספר ימים אישר מנהל לשכתו של ראש הממשלה, דב וויסגלס, שהאמריקנים הגיעו להכרה שאין עוד סיכוי להניע תהליך מדיני עם אבו עלא. וויסגלס אמר את הדברים בעקבות פגישתו עם היועצת לביטחון לאומי, קונדוליסה רייס.
בצה"ל העריכו, כי הפסקת האש, אם תושג, תהיה צעד חיובי בדרך לייצוב ממשלתו של אבו עלא. להערכה זו שותפים הרמטכ"ל, משה (בוגי) יעלון, ראש אמ"ן וראש אגף התכנון בצה"ל, האלוף גיורא איילנד. ואולם, גם מתוך צה"ל מתחילים לבקוע קולות אחרים - בוועדת חוץ וביטחון בחודש שעבר, אמר האלוף פרקש כי אבו עלא הרים ידיים ובכך התבסס סופית שלטונו של יאסר ערפאת.
בירושלים עדיין נמנעים מלהספיד את אבו עלא על-אף הרוח הנושבת ממצרים, אך גורמים פלשתינים מצדם כבר החלו להכשיר את הדרך לעידן פוסט-אבו עלא. בראש המתנגדים להמשך שלטונו, עומד מוחמד דחלאן, האיש של אבו מאזן, שיוצא בימים האחרונים בקמפיין ביקורתי מאורגן היטב נגד ממשלת אבו עלא ואבו עלא עצמו. על-פי האינדיקציות בצד הפלשתיני, אבו עלא לא יחטא אם יחל כבר עתה לספור את שארית ימיה של הממשלה בראשותו.

תאריך:  02/02/2004   |   עודכן:  02/02/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
המחלה מתפשטת בין הקבוצות החלשות והפגיעות ביותר ברוסיה: 1 מכל 10 אסירים בבתי הכלא חולה בה; רופאים רבים אומרים כי המחלה, שעוברת באוויר, תשתנה (תעבור מוטציה) למחלה שלא נוכל להשתלט עליה אף בתרופות המודרניות ביותר
יפעת גדות
באתר ניתן למצוא את תיאור הביוגרפיה של רמון, פעילויות לימודיות, חינוכיות וחברתיות בנושא וכן קישורים לאתרים אחרים העוסקים בתחום
יואב יצחק
הנושא נבדק בימים אלה, ונמצא כי אין מדובר בעצם מעצמותיו של רון ארד; ככל הנראה השייח' חסן נסראללה ביקש, בדרך זו, להבטיח תמורה גדולה עוד יותר בגין העסקה
יפעת גדות
איגוד הטייסים הבריטי דורש מממשלת בריטניה לבדוק את אמינות המידע המודיעיני שהתקבל מארצות הברית וגרם לביטולן של טיסות מלונדון פריס וגלזגו
גל ברגר
מנהיגי ערב מקיימים הכנות לקראת הפסגה הערבית בחודש הבא; הפסגה מתוכננת להיערך בטוניסיה אך הטוניסאים מסתייגים וחוששים לארח את הפסגה בשטחם - פסגה שצופים לה כשלון חרוץ; בינתיים מסתמנת מגמה שהפסגה תתקיים בקהיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il