כ-40% מהצרכנים שנזקקו לשירות במסגרת תעודת האחריות, עקב תקלה במוצר חדש שרכשו, מדווחים כי היה ניסיון של העוסק להתנער או לסייג את האחריות. כך עולה (יום ב', 9.2.04) מסקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות.
הסקר הוכן לקראת הדיון שייערך מחר (ג') בועדת הכלכלה של הכנסת בתקנות חדשות בנושא תעודות אחריות, שהוכנו על-ידי משרד התמ"ת בשיתוף המועצה לצרכנות. הסקר של המועצה בא לגבות ולהמחיש את חומרת והיקף הבעיה כפי שהיא משתקפת בתלונות המגיעות למועצה לצרכנות, ואת התייחסות המשווקים/יצרנים/יבואנים לנושא.
הסקר עוד הראה, כי 32% מהצרכנים טוענים שאותה תקלה חזרה על עצמה יותר מפעם אחת. בסקר נבדקו גם פרקי הזמן שעל הצרכנים להמתין לקבלת השירות המגיע להם על-פי תעודת האחריות. נמצא, כי כ-32% נאלצו להמתין עד שבוע ימים לקבלת השירות, ואילו כ-40% המתינו בין שבוע לשבועיים ואף למעלה מזה.
משך ההמתנה היה בכ-28% מהמקרים עד 3 שעות, בכ-12% מהמקרים דווח על המתנה של 3 עד 5 שעות, ואילו 7% מהנשאלים דיווחו על המתנה של 5 שעות עד יום שלם. כ-25% מבין הממתינים לשירות דיווחו כי החברה לא עמדה בלוח הזמנים המובטח.
מנכ"לית המועצה לצרכנות, גלית אבישי ציינה, כי התקנות המוצעות הן מלאכת חקיקה צרכנית חשובה ביותר של התמ"ת שכמוה לא נעשתה זמן רב וכי אישור התקנות החדשות עשוי לשפר באופן דרמטי את מצב הצרכנים בכל הקשור לאחריות ולשירות שיקבלו, ומכך באופן עקיף את טיב המוצרים שישווקו להם.
אבישי הוסיפה, כי התקנות שהוכנו מבוססות על החקיקה האירופית המתקדמת שמתייחסת לצרכנייה כאל אזרחים הזכאים להנות מכללי מסחר הוגן וכי המצב בישראל בתחום זה דומה למקובל בעולם השלישי.
המועצה לצרכנות מדגישה, כי טענות התעשיינים/יבואנים/משווקים שקבלת התקנות תגרום לייקור משמעותי של המוצרים חסרת שחר וכי טענה כזו מושמעת על ידם בכל מקרה של חקיקה המקדמת את ענייני הצרכנים. המועצה מבהירה, כי גם כך התקנות המוצעות מעניקות תקופת אחריות פחותה לחלק מהמוצרים כאשר הדירקטיבה האירופית קבעה תקופת אחריות של שנתיים לגבי כל סוגי המוצרים.
התקנות המוצעות - משך האחריות אחריות ל-3 שנים: מקרר, מזגן, מכונת כביסה ותנור בישול ואפיה; אחריות לשנתיים: כיריים לבישול, מיקרוגל, טלוויזיה, וידיאו או DVD, מערכת סטריאו והיי-פיי, מחשב אישי ואביזריו, תנורי חימום והסקה, שואבי אבק, מייבש כביסה, מדיח כלים; אחריות לשנה: על כל שאר המוצרים שמחירם מעל 150 ש"ח.
להלן עיקרי התקנות על המוכר לספק לצרכן תעודת אחריות במעמד הקניה ומוצר פגום או מקולקל יתוקן או יוחלף (לפי הצורך) ללא תמורה בתקופת האחריות והצרכן יקבל מסמך בו ייכתבו פרטי מהות התיקון/ההחלפה של המוצר.
במידה והצרכן מזמין טכנאי לביתו, זמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מהמועד המתואם לביקור.
בית העסק בו נרכש המוצר יתפקד גם כתחנת שירות עבור הצרכנים. במקרים בהם לא עמד היצרן בחובותיו כלפי הצרכן במועד שנקבע בתקנות תחול האחריות כלפי הצרכן גם על העוסק שמכר לו את המוצר.