X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
רוב שרי המטבחון, למעט השר לפיד, תומכים בעמדה, לפיה יש לרכז מאמץ הסברתי ובמקביל לטעון לחוסר סמכות ביה"ד; שרון הכריע בנושא לאחר שקיבל את חוות דעתו של פרופ' בית-לחם
▪  ▪  ▪

ישראל תודיע לבית הדין הבינלאומי בהאג, כי אין בכוונתה להופיע לשימוע ולדיונים בנושא גדר ההפרדה (או: "הגדר למניעת טרור", כפי שהיא מכונה בלשכה), שייפתחו ב-23 בחודש, והיא מסתפקת בתצהירים בכתב שהגישה בנושא (ה', 12.2.04). כך החליט צוות השרים לנושא היערכות ישראל לדיון בהאג.
הנימוק: בית הדין משולל סמכות לדון בנושא הגדר, שהוא מדיני-פוליטי-ביטחוני באופיו, ואינו פלילי. משכך, תרכז ישראל את המאמץ במישור ההסברתי-תקשורתי.
בכך מאמץ ראש הממשלה, אריאל שרון, את עמדת השר בנימין נתניהו ושרים אחרים, וכן את עמדת צוות המומחים המשפטי-מקצועי, שמינתה הממשלה. שרון החליט סופית על עמדתו, לאחר שקיבל את המלצת המשפטן הבריטי, פרופ' דניאל בית-לחם, המייצג את ישראל בהליך זה.
השר היחידי המתנגד לעמדה זו הוא דווקא שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, הסבור כי על ישראל להופיע לדיון ולטעון לגופו של עניין.
עמדת הצוות נתגבשה לאחר שנבחנו מכלול העמדות והתצהירים שהגישו המדינות השונות לבית הדין, ובהן גם תצהירן של ארה"ב, בריטניה, גרמניה, קנדה, אוסטרליה ואחרות, הסבורות אף הן כי בית הדין משולל סמכות בעניין זה וכי אין בדעתן להופיע בשימוע.
כזכור, בתצהיר שהגישו האמריקנים נאמר, כי הדיון "פוגע בעקרון המו"מ הישיר, במפת הדרכים ובכל המנגנונים המדיניים הקיימים". עוד נאמר בו, כי ארה"ב סבורה שהגדר הינה נושא שצריך לבוא לדיון כחלק מהמשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים ולכן אין להעביר הנושא לדיון משפטי.
מלבד פרופ' בית-לחם, בצוות המומחים המשפטי-מקצועי חברים, בין היתר, גם ד"ר מאיר רוזן, מי שהיה שגריר ישראל בארה"ב והיועץ המשפטי של משרד החוץ; מנהלת המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה, עו"ד עירית קהאן; ומנהלת היחידה להסכמים בינלאומיים בפרקליטות המדינה, ד"ר שביט מאטיאס. צוות זה הוא אחד מכמה שמינתה הממשלה כדי לסכם את הנושא בתחומי אחריות שונים [ראו קישור].
הצוות העביר כאמור לראש הממשלה את המלצתו האמורה: להימנע מלהופיע בדיון ולא להוסיף טיעונים בעל-פה, על התצהירים בכתב שהגישה ישראל [ראו קישור]. ואכן, ראש הממשלה ומרבית השרים נוטים לעמדה זו, כדי להמחיש כי ישראל כופרת בסמכות בית הדין לדון בסוגיה.
מאמץ הסברתי חסר-תקדים
במקביל למהלך המשפטי, פותחת ישראל במאמץ הסברתי חסר-תקדים לקראת הדיונים בבית הדין בהאג בנושא הגדר. בימים הקרובים ייצאו ארגונים יהודים, סטודנטים ונפגעי משפחות לאזור. מחר יוחלט אם להוציא אנשי הסברה במשלחת רשמית.
כזכור, העצרת הכללית של האו"ם החליטה, ברוב גדול של 90 תומכים מול 8 מתנגדים ו-74 נמנעים, לבקש את חוות דעתו של בית הדין באשר ל"השלכות המשפטיות של בניית חומה בשטח הפלשתיני הכבוש" [ראו קישור]. חוות דעתו של בית הדין, כשלעצמה, אינה בעלת משמעות אופרטיבית והיא אינה מחייבת, ואולם ברור שתהיה לה משמעות סימלית, רטורית ואולי אף מעבר לכך.
בתצהיר הכתוב שהגישה ישראל, המחזיק כ-120 עמודים, נטען כי מדובר בנושא מדיני-פוליטי וכן כי בית הדין אינו מוסמך לדון בזכותה להגנה עצמית ואינו יכול לקבוע כיצד על מדינה להתגונן מפני טרור. שליש מהתצהיר הישראלי עוסק בחשיבות הקמת הגדר ויעילותה מול הטרור הפלשתיני.
ישראל צריכה למסור את החלטתה לבית הדין תוך כמה ימים. שרון ערך משאל בין שרי "המטבחון" בשאלת ההשתתפות בדיונים. רוב השרים, ובהם מופז, שלום, נתניהו ואולמרט, הביעו כבר קודם לכן את התנגדותם להופעה אקטיבית בפני בית הדין.
הפרקליטות לבג"צ: שוקלים שינוי תוואי הגדר
בראשית השבוע הודיעה פרקליטות המדינה לבג"צ, כי הממשלה עורכת חשיבה מחודשת באשר לתוואי הגדר. בדיון שהתקיים השבוע בעתירות שהוגשו נגד הגדר, הודיע עו"ד מייק בלס לשופטים כי לאחר בחינת הדברים, ייתכן שגם חלקים מהגדר - שכבר הוקמו בהתאם להחלטת הממשלה מאוקטובר 2003, יוזזו במקומות מסויימים. המדינה מבקשת בהליך זה לקבל פסק דין לגופו של עניין, כדי שזה יסייע להדוף את הטיעונים נגד ישראל הנידונים עתה בבית הדין בהאג.
עו"ד בלאס ציין עוד, כי הממשלה תשקול גם שינוי סדרי המשטר הנהוגים במרחב התפר, וזאת כדי להקל על חייהם של הפלשתינים באותו אזור. דבר זה יבוא לידי ביטוי, הן בפתיחת יותר מעברים והן במתן חופש תנועה גדול יותר לתושבים הפלשתינים [ראו קישור].

תאריך:  12/02/2004   |   עודכן:  12/02/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רנית נחום-הלוי
על-פי תוכנית האלוף דיין יוקמו 14 פלוגות בצה"ל לצמצום חיילי המילואים; כן יחוייבו חיילי צה"ל לחתום שנתיים נוספות לשירות "קבע קצר" - סה"כ 5 שנות שירות
מירב לוי
זאת במסגרת משלחת רשמית של ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים האמריקנים; לאחר הביקור תגיע המשלחת לוועידה השנתית ברושלים
רנית נחום-הלוי
הבוקר עובדי מפעל עשות אשקלון הבטיחו למנוע את כניסתו של המנכ"ל החדש; עם החלטת ועדת הכספים של הכנסת על הפרטת עשות אשקלון צפויה החברה לפרסם בימים הקרובים מודעה הקוראת להגיש הצעות
גלית יצחק
לדבריו, משרד האוצר הפר את הנחייתו המפורשת של ראש הממשלה; משרד האוצר מבקש לקצץ 90 מיליון ש"ח מתקציב המשטרה; השר הנגבי אמר שהוא יפעל בשיתוף עם שרים נוספים ועם השדולה למאבק בפשיעה בכנסת כדי לסכל את הצעת משרד האוצר
הדר פרבר
במסגרת המירוץ לנשיאות: טענות מצד הדמוקרטים כי בוש התחמק משירותו הצבאי בזמן מלחמת ויאטנם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il