יהודה כהן, מנכ"ל חוצה ישראל, הודיע כי החברה גיבשה הצעה לפיה יופחתו הוצאות האכיפה בכביש 6 בעשרות אחוזים, לפחות ב-50%. כמו-כן תקבע תקרה לגובה קנס מקסימלי שתעמוד על 5,000-7,000 ש"ח.
את הדברים הוא אמר (יום ד', 25.2.04) בוועדת הכלכלה של הכנסת הדנה בנושא ביטול האגרה על כביש חוצה ישראל, בעקבות הצעה לסדר שהגיש ח"כ אלי אפללו.
למרות דברי מנכ"ל כביש חוצה ישראל, חברי הכנסת טענו כי יש לגבות את הקנסות בשיטה הנהוגה בדוחות חנייה ותעבורה - שהקנס מוכפל רק לאחר 90 יום ואם אזרח משתמט מתשלום, פונה המדינה לבית משפט.
על-פי הנתונים שהציג ח"כ אפללו בוועדה, כחצי מיליון איש משתמשים בכביש 6, מתוכם 150 מנויים ו-350 אלף שאינם מנויים. אחוזי הגבייה של 'דרך ארץ' עומדים על 94%. ח"כ אפללו כינה - "שוד" את שיעורי הריביות שנגבים מהמאחרים בתשלום האגרה.
"הקנס הראשון עומד על 210% והשני על 700% ובסופו של דבר, מגיעים הקנסות לשיעור של 1750% ריבית. זה לא שוק אפור ולא שוק שחור, זה שוק שרוצחים בו אנשים", אמר אפללו. בהמשך העלה את סוגיית נהגי המשאיות ואמר כי במקום לעודד אותם לנסוע בכביש 6 בכדי להסיטן מכבישים מרכזיים, משיתים עליהם אגרה הגבוהה פי 3 מהאגרה המושתת על רכב פרטי.
במהלך הדיון התברר, כי הוצאות האכיפה והגבייה עומדות על 34 מיליון ש"ח בשנה, וזאת על-פי ההסכם של דרך ארץ עם הממשלה. ניצן יוצר, מנהל אגף כלכלה וכספים בחוצה ישראל מסר, כי "התקנות קובעות שאחת לתקופה מאזנים בין עלות האכיפה לבין שיעור ההשתמטות מתשלום".
חברי הכנסת ששמעו זאת התקוממו נגד האבסורד שבשיטה. ח"כ עמיר פרץ הקשה ושאל, "היום יש לכם 25 אלף עבריינים, מה תעשו אם יהיו לכם רק 20, תשיתו עליהם את כל הוצאות הגבייה? על כך ענה יוצר, כי רק שליש מהוצאות הגבייה הן קבועות ושני שליש משתנות לפי כמות המשתמטים. "פחות משתמטים - פחות הוצאות גבייה", אמר.
אהוד סביון, מנכ"ל דרך ארץ אמר כי מקור ההכנסה היחיד של החברה הוא האגרה, "סיכון הגבייה חל עלינו. אם לא נגבה כולנו ניפול", אמר. עו"ד יהודה רווה, יועץ משפטי של דרך ארץ, אמר כי אין מקום לבוא בטענות לחברה שכן הכל נקבע בחקיקה. לדבריו, כל שינוי של שיטת הקנסות וכן חובת הפירוט בחשבוניות יעלו את ההוצאות של החברה ויחייבו את המדינה לפצות אותה.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שלום שמחון דרש ממשרד התחבורה להציע בתוך שלושה שבועות שינוי בתקנות המסדירות את התשלומים הנגבים עבור נסיעה בכביש 6. שמחון דרש עוד, כי השר יציע הפחתה בגובה הקנסות וכי "דרך ארץ" תחויב להוציא חשבוניות המפרטות את תוואי הנסיעה. לדבריו, אם לא יוגשו התקנות, תקדם הוועדה הצעת חקיקה העוסקות בהפחתת הקנסות ובביטול האגרה.