X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
העתירה הוגשה היום לבג"צ על-ידי האגודה לזכויות האזרח; ההנחיות הקיימות קובעות, כי כאשר אחד מהוריו של יילוד הוא אזרח זר, אין לקבל הצהרת אבהות מן האב
▪  ▪  ▪

האגודה לזכויות האזרח עתרה הבוקר לבג"צ נגד שר הפנים ונגד מנהל מינהל האוכלוסין, בדרישה לשנות את ההנחיות, הקובעות כי כאשר אחד מהוריו של יילוד הוא אזרח זר, אין לקבל הצהרת אבהות מן האב.
כמו כן, מתבקש בג"צ בעתירה להורות על ביטולה של המדיניות, המתנה רישום אב זר לילד ישראלי במרשם האוכלוסין, או מתן מעמד לילדם של אב ישראלי ושל אם זרה (לרבות רישומו במרשם האוכלוסין), בהמצאת ראיות חותכות וחד משמעיות לאבהות או בהמצאת פסק דין, המצהיר כי הגבר הוא אביו של הילד.
בג"צ מתבקש לקבוע, כי בהסכמת האם תתקבל הצהרת אבהות לצורך רישום האב במרשם האוכלוסין או לצורך מתן מעמד לילדם. בית המשפט מתבקש גם לקבוע, כי במקרים חריגים שבהם נדרש בירור נוסף באשר להצהרת אבהות של אב ישראלי לילד של אם זרה, תוענק לילד אשרה ורשיון לישיבה בישראל עד לתום הבירור. את העתירה הגיש עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, בשם האגודה ובשם קטין כבן שנתיים והוריו, אזרחית ישראל ואזרח אוקראיני תושב ישראל, אשר משרד הפנים מסרב לרשמו כאביו של הילד.
עו"ד פלר טוען בעתירה, כי כאשר נולד ילד לאם ישראלית ולאב שאינו אזרח ישראלי, מונע משרד הפנים - באמצעות הנחייה לפקידי בית החולים ולפקידי הלשכות למינהל אוכלוסין - את רישומו של האזרח הזר כאביו של הילד. הילד, שהוא אזרח ישראלי, נרשם במרשם האוכלוסין כבן לאמו, אך שם אביו נעדר לחלוטין מן המרשם. מצב דברים זה, נטען בעתירה, פוגע בילד ובאב, שנעדר יכולות משפטיות לפעול בשמו לטובתו של הילד. כמו כן נפגעים האינטרסים החומריים של הילד, למשל במקרה של צורך בתביעת מזונות מן האב, בשאלות של ירושה וכדומה.
לטענת האגודה, גרוע מזה הוא מצבו של ילד, שאביו אזרח ישראלי ואמו זרה. במקרה כזה מונע משרד הפנים לחלוטין את רישום הילד במרשם האוכלוסין. הילד אינו מקבל מספר זהות, ולמעשה אינו יכול לקבל את זכויותיו הבסיסיות ביותר, כגון ביטוח בריאות וזכויות סוציאליות. זאת, על-אף שלפי החוק הוא אמור להירשם כאזרח ישראלי, בהיותו צאצא לאזרח ישראל. בעתירה מוסבר, כי על-פי מדיניותו של משרד הפנים, ילדים אלה ואבותיהם נרשמים רק על בסיס "הוכחות חותכות וחד משמעיות", שמשמעותן הלכה למעשה פסק דין הצהרתי, המבוסס על בדיקת סיווג רקמות שעלותה גבוהה, לבד מן הפגיעה בפרטיות הכרוכה בה.
בעתירה נטען עוד, כי מדיניותו של משרד הפנים בעניין רישומם של האבות וילדיהם פוגעת בכבודן של המשפחות, משפילה אותן, ואינה נותנת כל משקל לזכויותיהם של קטינים ולטובתם; מערימה קושי כלכלי בדרכן של המשפחות להסדיר את רישומו של האב ושל הילד, ומחייבת את בני המשפחה לעבור בדיקה גנטית שלא לצורך; משליכה על שורה של זכויות, הנוגעות לקטינים, כענייני אפוטרופסות, מזונות, ירושה, דימוי עצמי וזהות; מותירה קטינים, ילדים לאב ישראלי ולאם זרה, הזכאים לאזרחות על-פי דין, ללא כל מעמד בישראל, נעדרים זכויות בריאות וזכויות סוציאליות; ושוללת מן האבות יכולת לבצע פעולות רשמיות בשמם ולטובתם של הילדים.
לאור הנטען, מתבקש בג"צ להורות על בטלותה של מדיניות זו. עוד נאמר בעתירה, כי על-פי הוראותיו של חוק מרשם האוכלוסין ועל-פי תקנות מרשם האוכלוסין, אין היתר לפקידי בית החולים שלא לרשום את מלוא פרטיו של הנולד, הנדרשים בחוק, ובכללם שם האב, בין אם הוא אזרח ישראלי ובין אם לאו. עו"ד פלר מבהיר, כי חלופת הרישום, המצריכה פסק דין, נועדה למקרה שבו מתכחש האב לילדיו או בכדי למנוע רישום של אדם זר כאביהם, בניגוד לרצונו או לרצונה של האם, וכדי לשמור על אמינות המרשם.
לטענתו, דרישה כזו אינה סבירה כאשר מדובר ברישום סמוך ללידה ובהסכמה מלאה של שני ההורים. במקרים הנדירים, שבהם מתעורר ספק באשר לזכאותו של הילד לאזרחות ישראלית (הנגזרת מהיות אחד מהוריו אזרח ישראל), טוען פלר, יש להבטיח כי הילד, שהוא אזרח פוטנציאלי, לא ייוותר ללא מעמד, משולל זכויות סוציאליות ובריאותיות. לפיכך, מתבקש בית המשפט בעתירה לקבוע, כי במצב שכזה יוענק לילד מעמד זמני עד לסיום הבירור בדבר מעמדו החוקי.
בג"צ 2222/04 האגודה לזכויות האזרח נ' שר הפנים ואח'

תאריך:  03/03/2004   |   עודכן:  03/03/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק
השלושה, אנשי הג'יהאד האיסלמי, תכננו לבצע פיגוע תופת בקניון בקריות, פיגועי ירי לעבר חיילים ואזרחים, וכן תכננו להניח מטענים בבית קפה ובאוטובוסים
עומר כרמון
מזה 15 שנה, מנסה הודו ללכוד את שודד ורוצח הג'ונגלים, וירפאן - אך לשווא; משלחת של התעשיה הצבאית הישראלית תגיע להודו בקרוב, כדי להציג להודים אמצעים אלקטרוניים ללכידתו
רנית נחום-הלוי
מתברר כי חברי הכנסת דוד לוי, מרינה סולודקין ואריה אלדד שברו את המשמעת הקואליציונית; שרת החינוך: שר הרווחה יפעיל מודל הזנה לילדים החל מתום חופשת הפסח
נועם שרביט
כך טוענת התנועה בתגובה להודעת עדכון שהגיש ישי, במסגרת עתירה נגד מענק שקיבלה המועצה האזורית חבל מודיעין ממשרד הפנים; התנועה טוענת: המסמכים שהגשנו מוכיחים כי גירסת השר בתשובה המקדמית וגירסתו ב"הודעת העדכון" - סותרות
גלית יצחק
מנתונים שהציגה רכבת ישראל עולה כי בחודש פברואר נרשם גידול של 18.6% במספר הנוסעים ברכבת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il