X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כך עולה ממחקר חדש; ככל שמספר הסיגריות גבוה יותר ומספר השנים בהן האדם עישן גדול יותר, כך גדל הסיכון להתדרדרות קוגניטיבית
▪  ▪  ▪

עישון מאיץ את התדרדרות המוח בגיל הזקנה. שיעור הירידה בתפקוד המוח, גבוה פי 5 אצל מעשנים, מאשר אצל אנשים שמעולם לא עישנו, כך עולה (יום ג', 23.3.04) ממחקר חדש שערכו קבוצת חוקרים אירופים.
מן המחקר שפורסם במגזין "נוירולוגיה" (תורת העצבים) עולה, כי אנשים שהפסיקו לעשן, האטו במידה עצומה את ההתדרדרות הקוגניטיבית (ההכרתית) של המוח.
הממצאים סותרים מספר מחקרים קודמים שטענו, כי ניקוטין יכול למעשה לסייע למוח.
המחקר האחרון בוצע בעזרת סדרת שאלות ובדיקות שנקראו "מבחן מיני-שכלי" (MMSE) שתוכננו לבחון את התפקוד הקוגניטיבי של גברים ונשים בגילאים 65 ומעלה.
בין אלו שלא עישנו מעולם, ה-MMSE מצביע על התדרדרות של 0.03 נקודות בשנה, בעוד שאצל מעשנים נצפתה ירידה של 0.16 בשנה. אצל אנשים שעישנו והפסיקו, ה-MMSE היה 0.06 נקודות.
עורכת המחקר, אלווג'ין אוט, מהמרכז הרפואי ארסמוס שברוטרדאם, הולנד, אמרה כי שימוש ממושך בטבק גורם לטרשת עורקים וללחץ דם גבוה, וכי מחלות אלו והשפעות נוספות של העישון מעלים את הסיכון לשבץ ולנזקים ברקמות באזורים שונים במוח.
אנשים מעשנים
ככל שמספר הסיגריות גבוה יותר ומספר השנים בהן האדם עישן גדול יותר, כך גדל הסיכון להתדרדרות קוגניטיבית, גילתה פרופ' אוט. בכל מקרה, לנתון זה משמעות רבה במיוחד אצל אלו שמעשנים, יותר מאשר אצל אלו שהפסיקו.
היסטוריה משפחתית של דימנציה (שטיון, ליקוי שכלי עקב זקנה או מחלה) לא השפיעה על ההתדרדרות הגבוהה אצל מעשנים, אמרו החוקרים.
החוקרים בחנו נתונים של 9,209 בני אדם בדנמרק, צרפת, הולנד ובריטניה עבור קבוצת המחקר של הקהילה האירופית המשותפת לפעילות אפידמיולוגית של שכיחות דימנציה.
אמנדה סנדפורד, דוברת אגודת עישון ובריאות (ASH) אמרה כי "נעשו מחקרים אחרים שטענו כי לניקוטין מספר השפעות חיוביות. זהו תחום בעייתי.
אלצהיימר
מחקרים קודמים הראו כי לעישון השפעות חיוביות נגד אלצהיימר, אך סנדפורד אומרת כי למסקנות אלו הגיעו בגלל שלא חיו מספיק שנים. היא מוסיפה, כי "שאיפה ממושכת של חומרים רעילים היא מזיקה כפי הנראה יותר מאשר מועילה".
לדבריה, למרות שעישון היה קשור יותר לנזק ללב ולריאות, הוא משפיע גם על תפקוד המוח. היא מקבלת בברכה את הממצאים המוכיחים כי אנשים המפסיקים לעשן יכולים ליהנות מהיתרונות, מה שמדגיש כי "לעולם לא מאוחר להפסיק".
סימון קלארק, מנהלת שדולה הפועלת נגד העישון אומרת כי "אנשים יהיו מאוד ספקניים לגבי ממצאים אלו, והם כנראה יונחו בצד עד שיופיעו מחקרים נוספים בנושא. "היו כל כך הרבה דיווחים מוזרים לאחרונה וטענות מוגזמות, שכפי הנראה המחקר לא יזכה לתגובה רבה במיוחד.

תאריך:  23/03/2004   |   עודכן:  23/03/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
ב-2003 פורסם השלב הראשון של התחרות לשנת הלימודים הנוכחית ועד-כה התקיימו שלושה שלבים
גל ברגר
מי יחליף את השייח' אחמד יאסין - זוהי ככל הנראה השאלה המרכזית שתעסיק בתקופה הקרובה את מערכת הביטחון, וקהיליית המודיעין בפרט; בין המועמדים הפוטנציאליים: רנטיסי, מחמוד א-זהאר וח'אלד משעל
גל ברגר
הראיון האחרון עם השייח' אחמד יאסין מתפרסם הבוקר בעיתון "א-סביל" הירדני; הראיון נערך עם יאסין ביום שישי - שלושה ימים בלבד לפני חיסולו; "תבוסת האויב תחל עם הנסיגה מעזה"; הדברים האחרונים שמותיר אחריו השייח' יאסין
גלית יצחק
משרד הרווחה: "300,000 בתי אב הגישו בקשות תמיכה רק 170,000 יאושרו"; 65% מהנתמכים השנה יהיו משפחות חרדיות ברוכות ילדים; הפגיעה בתקציבי הרווחה ובסיוע לחד הוריות ולקשישים גרם לעליה בצורך בתמיכה בקמחא דפסחא
מירב לוי
מוסיפה 2 טיסות לפני החג במטרה לתת מענה לביקוש לטיסות לישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il