X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ח"כ ד"ר לאה נס: אירוע כמו הפיגוע באשדוד חייב להדליק לנו נורה אדומה בכל הנוגע לטיפול בחומרים מסוכנים; כיום אין גוף בלעדי שממונה על תחום זה ודברים נופלים בין הכיסאות
▪  ▪  ▪

בישראל קיימת בעיית אכיפה קשה בכל הנוגע לטיפול בשינוע חומרים מסוכנים, כך עולה מדיון מיוחד בנושא, בוועדה למפגעי איכות הסביבה בראשות ח"כ ד"ר לאה נס. בדיון עלה, כי מדי יום, אלפי טונות חומרים מסוכנים, מובלים בכבישים ובמסילות הברזל ואכיפת תקני בטיחות באמצעי ההובלה הללו לוקה בחסר.
לאחרונה עלה לכותרות, בעקבות הפיגוע באשדוד, נושא החומרים המסוכנים והטיפול בהם. את מירב תשומת הלב הפנתה התקשורת לנושא האחסון והאבטחה של החומרים, אך בעיה חמורה לא פחות היא מה קורה עם חומרים אלה מצאתם מהמפעל. כיום, רוב החומרים המסוכנים מובלים במשאיות, ורק מיעוטם ברכבת.
כמות החומרים המסוכנים המשונעת גדלה בהתמדה ובד בבד הכבישים נעשים צפופים יותר. שינוע חומרים מסוכנים באמצעות מכליות או משאיות יוצר מטרד וסיכון למשתמשים נוספים באותם צירי תנועה וכן לאוכלוסייה המתגוררת בסמוך אליהם. בעבר, כבר אירעו כמה מקרים של התהפכות משאיות שנשאו חומרים מסוכנים בצמתים סואנים במרכז הארץ וגרמו פקקי תנועה לשעות ארוכות. להערכת המשרד לאיכות הסביבה בישראל, כ-200-250 תקריות חומרים מסוכנים קורות מדי שנה, כשליש מתוכן מתרחשות בעת שינוע.
ח"כ ד"ר לאה נס: "המצב היום הוא של בלבול. האכיפה מתבצעת על-ידי כמה גופים (משרד איכאת הסביבה, משרד התחבורה ומשטרה), כאשר לאף גוף אין אחריות בלעדית. פועל יוצא מכך שדברים נופלים לא אחת בין הכיסאות. בעת אירוע, המצב חמור יותר.
למשטרת ישראל ולמכבי האש אין את היכולת הנאותה לזהות את החומר המסוכן; למשרד איכות הסביבה, שלו יש את היכולות, אין את יכולת התגובה המהירה והנתונים שהנמצאים במשאית לגבי החומר, לא תמיד תואמים את המציאות. את הבלבול הזה ניתן יהיה לפתור על-ידי החלטה ברורה - מי הגוף הבלעדי שלו יש אחריות. אותו משרד יהווה זרוע של פיקוח על תחום זה.
מאחר והנושא כה רגיש, יש להוסיף תקנים של פקחים ולציידם בערכות מתאימות לביצוע עבודתם. כן יש לדרוש התקנת מערכות איתורן ברכבים המובילים חומרים מסוכנים".
הגורמים המקצועיים בדיון ציירו תמונה מדאיגה על המתרחש בתחום שינוע החומרים הן ברמת האכיפה והן ברמת טיפול באירוע מסוג זה בשטח.
רובי גלעד, מהמשרד לאיכות הסביבה: "כיום כמעט ולא מתבצעת אכיפה בדרכים כנגד מובילי חומרים מסוכנים. למשרד לאיכות הסביבה משאבים מוגבלים מאוד, ולמשטרת ישראל אין את היכולת המקצועית והחוקית לאכוף זאת".
חיים תמם, נציבות הכבאות: "הגורם היחיד המטפל באירוע חומ"ס הוא הכבאים. הבעיה היא שלא אחת אין התאמה בין החומר שנשפך, לבין הרישום הנמצא ברכב. יש לנו יחידות מיוחדות לטיפול בחומ"ס, אך היעדר במשאבים מונע מאיתנו לפרוש יחידות כאלה בכל רחבי הארץ".
משרד התחבורה: "אנו מפקחים בעיקר בשערי המפעלים, אין לנו נגיעה בכל הנוגע למשאית הנוסעת בכביש. בכדי למזער פגיעה אפשרית יש לקבוע צירי תנועה שהתנועה בהם תהיה בטוחה להובלת חומ"ס. הבעיה: כביש בטוח יחסית כמו כביש 6, גובה מחיר גבוה מאוד מבעלי המשאיות ומקשה עליהם להפנות משאיות אליו".
המשטרה: "משטרת ישראל עושה ככל יכולתה על-מנת לאכוף. הבעיה היא שיש תחום רחב של אכיפה בה אין לנו את המיומנות הדרושה, כגון אכיפה של נושא חומרים מסוכנים. מעבר לכך, עבירות רבות מתחום זה אינן בגדר עבירה שניתן לתת עליה דוח ולכן האכיפה היא מסורבלת וקשה".
התאחדות התעשיינים: "אין לנו בעיה עם תקן מחמיר ככל שיהיה צורך. הבעיה היא שכיום 12 משרדים מטפלים בהיבטים שונים של חומ"ס ולעתים הם מספקים הנחיות סותרות. אם היה בעל בית אחד הכל היה הרבה יותר פשוט, ברור וללא ביורוקרטיה מיותרת".
ח"כ לאה נס, סיכמה את הדיון: "מדברי הנוכחים עולה תמונה עגומה של חוסר סדר ובלבול. האכיפה כמעט ואינה קיימת והביורוקרטיה גורמת לכך שדברים רבים נופלים בין הכיסאות. המסקנה החשובה מכל היא שיש למנוע ביורוקרטיה ולמנות משרד ממשלתי אחד שימונה על כל עניין הפיקוח על שינוע חומרים מסוכנים. כן, יש להחמיר את האכיפה ולספק את הכלים המתאימים למשטרת ישראל להתמודדות עם תחום מורכב זה".

תאריך:  23/03/2004   |   עודכן:  23/03/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רנית נחום-הלוי
כך עולה מדוח על העומס בבתי המשפט, שהוצג בפני ועדת המשנה של ועדת החוקה, חוק ומשפט, לעניין משך ההליך המשפטי; הפיגורים בבתי משפט השלום מתרכזים בעיקר בתחום האזרחי; ח"כ פינס-פז: "אזרחי ישראל אוהבים להתדיין"
ענבל אביב
במסגרת התוכנית התחייבה העירייה לצעדי התייעלות, העמקת הגבייה, צמצום פעולות, שיפור הסכמי העירייה עם נותני שירותים, צמצום מצבת כוח-האדם והפחתת שכרם של הבכירים והנבחרים
ענבל אביב
החברה לפיתוח כפר ורדים יזמה פרויקט אשר פנה לקהל יהודי צרפתי; מחר: כנס הסברה לאותן משפחות על החיים בכפר ורדים
גל ברגר
ארגון החיזבאללה מזהיר כעת את ישראל לבל תמשיך במדיניות החיסולים נגד ראשי ארגוני הטרור הפלשתיניים: "מידת התגובה תהיה זהה למידת היעד שיחוסל"; הממונה על ההסברה בארגון אומר: "אנו חלק מהסכסוך. נמשיך להעניק תמיכה לעם הפלשתיני במאבקו"
מירב לוי
מדובר בעיבוד ישראלי עדכני של אסף פריינטא לקומדיה אמריקנית מאת מאריי שיסגל; תיאטרון קרוב נפתח מחדש בתחנה המרכזית החדשה - מתחם התרבות והאמנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il