X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בנק ישראל מתבסס על דוגמאות מבריטניה ומספרד
▪  ▪  ▪

שיעור העיצומים והשביתות בישראל ועוצמתם בשנים האחרונות גבוהים בהרבה מאשר במערב. כך עולה מהסקירה השנתית של מחלקת המחקר בבנק ישראל.
על פי הסקירה, ב-2003 התערערו יחסי העבודה במשק הישראלי, בעיקר על רקע הסדרי פנסיה חדשים והכוונה לחולל שינויים מבניים נרחבים בשירותים ציבוריים ותאגידים ממשלתיים, תוך צמצום ניכר בכוח האדם.
בטווח הקצר, עלולים שינויים אלו להביא להסלמה ביחסי העבודה. ואולם, לאור הניסיון בעולם, ניתן לשער כי בטווח הארוך צפויה ירידה בעוצמת הסכסוכים. זאת בשל הגמשת שוק העבודה והגברת התחרות בתחום השירותים המסופקים כיום על ידי תאגידים ממשלתיים.
אחת הדוגמאות שמובאות בסקירה היא בריטניה. בשנות השמונים חלו תהליכים, ביניהם פתיחת השווקים לתחרות, הגברת ההפרטה ומיקור החוץ בשירותים הציבוריים והתרחבות התעסוקה החלקית והזמנית, אשר גרמו להתערערות יחסי העבודה.
השינויים גרמו לירידה תלולה בשיעור ההתאגדות בארגוני עובדים ולעלייה חדה באי-השוויון בהכנסה משכר. אך, לאחר תקופה סוערת חלה רגיעה, וכיום עוצמת סכסוכי העבודה בבריטניה היא מן הנמוכות באירופה.
דוגמה נוספת היא ספרד. בספרד עוצמת סכסוכי העבודה היא הגבוהה באירופה, למרות שאיגודי העובדים חלשים ומפוצלים ומערכת יחסי העבודה מוסדרת.
בשנים האחרונות פחתו סכסוכי העבודה בספרד, בשל עליית חשיבותם של הסכמים פנים-מפעליים, התרחבות העבודה הלא-מאורגנת וכינון מנגנוני גישור. בספרד, בניגוד לישראל, חלקם של עובדי הציבור בשביתות מועט.
מחברי הסקירה אומרים, כי מערכת יחסי העבודה בישראל נמצאת בעיצומו של מעבר מהדגם השיתופי, הנהוג ברוב מדינות מערב אירופה, לפיו מתנהל מו"מ כלל ארצי בין ארגוני העובדים לבין הממשלה והמעסיקים הפרטיים - לדגם האנגלו-אמריקני, המבוסס על ניהול מו"מ ברמת האיגוד והמפעל.
לא ברור אם תהליך זה יוביל להפחתה של עצימות סכסוכי העבודה, נאמר בסקירה, שכן עד היום היה בכוחם של ארגוני עובדים, לעיתים, למתן את דרישות העובדים.

תאריך:  25/03/2004   |   עודכן:  25/03/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלונה קורן
חיזוקים לדירוג האשראי של ישראל מגיעים מכיוון תמיכת יהודי העולם בישראל וכן מתמיכתה הכלכלית והצבאית של ארה"ב בישראל
עומר כרמון
כך על-פי סקר שנערך עבור הארגון האמריקני, 'פרויקט ישראל'; סקרים שנערכו באתר אינטרנט מוסלמי ובקרב נוצרים-משיחיים, העלו תוצאות אחרות
נועם שרביט
שגריר תאילנד בישראל יבקר מחר בגוש וישוחח עם בני ארצו; הצו הוצא על-רקע המצב הביטחוני, אולם לא ברור כיצד הוא ייאכף, אם בכלל; חקלאי גוש קטיף מודאגים: "הם עובדים יותר טוב מהפלשתינים", המשקים יתמוטטו בלי פועלים
נועם שרביט
עוד חבר כנסת של שס המסתבך לכאורה בפלילים, מנסה לעורר את השד העדתי; בניזרי חשוד בקבלת שוחד מקבלן כוח האדם משה סלע, שהפך עד מדינה; אפילו הרב עובדיה לא בא לתמוך; ראש לשכתו לשעבר ואחד מעוזריו נשלחו למעצר-בית בתנאים מגבילים
רנית נחום-הלוי
כך הודיע בכינוס מיוחד של השדולה למען ענף הבניה והתשתיות ועידוד התעסוקה והצמיחה שיזם ח"כ דניאל בנלולו; נתניהו ציין שיש לבצוע רפורמה יסודית במנהל מקרקעי ישראל המחזיק 90% מהקרקעות בארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il