X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השופטים החליטו שלא להתערב בשיקול דעתה של שרת החינוך וועדת הפרס, שהחליטו שלא להתחשב בכל שיקול שאינו מקצועי, בקביעת הזוכה; כזכור, תומרקין אמר רק לאחרונה בראיון לגלי צה"ל, כי הוא "מחרבן על הפרס"; תומרקין: היום כבר איני מחרבן עליו
▪  ▪  ▪

תמה סאגת יגאל תומרקין: שלושת שופטי בג"צ אליהו מצא, מרים נאור וסלים ג'ובראן, דחו (יום ד', 14.4.04) את 3 העתירות שהוגשו נגד ועדת השופטים לפרס ישראל ושרת החינוך, על החלטתם להעניק את הפרס בתחום הפיסול לאמן הפרובוקטיבי יגאל תומרקין.
מדובר בעתירות שהגישו חבר הכנסת שאול יהלום (מפד"ל), באמצעות עורכי הדין פנחס מעוז ומאיר הופמן; עורך הדין התל אביבי גיל איכבום, המייצג את עצמו; התנועה להגינות שלטונית, באמצעות היו"ר שלה, מרדכי איזנברג, וכן עורך הדין מוטי ציבין, המייצג את עצמו ואל"מ (במיל.) חיים כרמי מקריית טבעון, המיוצג בידי עו"ד נחמה ציבין.
אמש שמעו השופטים את טיעוני הצדדים בעתירות המתוקנות, ובייחוד את נושא הנימוקים החוזרים של ועדת הפרס, שדנה 3 פעמים בנושא.
השופט אליהו מצא אמר בדיון: "אם המדד להענקת הפרס הוא התנהגות ונעימות, טולסטוי לא היה מקבל את פרס ישראל לספרות, ומוצרט לא היה מקבל את פרס ישראל למוסיקה, כי שניהם היו אנשים בוטים".
השופטים רמזו כי יקשה עליהם להתערב בהחלטת השרה והוועדה, וכי השיקול העיקרי הוא המקצועי ולא נושא אישיות מקבל הפרס, אולם העותרים התעקשו וטענו שיש להבדיל מקרה זה ממקרים אחרים, שכן לתומרקין ישנו רישום פלילי ועומדת נגדו התחייבות שלא לעבור עבירת אלימות.
השופטים הודיעו, כי בשל דחיפות העניין, ההחלטה ניתנת היום, אולם נימוקיה יפורסמו רק בתחילת השבוע הבא.
תומרקין: היום כבר איני מחרבן על הפרס
הפסל יגאל תומרקין התקשה להסתיר היום את שביעות רצונו מהחלטת בג"צ, שדחה 3 עתירות שהוגשו נגד ההחלטה להעניק לו את פרס ישראל בתחום הפיסול, ביום העצמאות הקרוב. בתשובה לשאלה מה תגובתו, אמר תומרקין ל-Nfc: "תשמע את השיר של פרנק סינטרה, I did it my way".
ביחס להתבטאויות הרבות שצוטטו מפיו בעתירות, אמר הפסל: "אמרתי את שעל ליבי, ליבי ופי שווים. מה שאמרתי זה עניין של ביקורת. מהצד השני היו די הרבה עלילות והציגו נגדי דברים שנשפטתי עליהם בזמנו ויצאתי זכאי בגדול. אז אני מאוד מרוצה".
כשנשאל אם אמר רק לפני חודשיים כי הוא "מחרבן על פרס ישראל", השיב: "אז אמרתי זאת, אבל היום לא. היום אני רוצה אותו מאוד, מאלה שלא רוצים לתת לי אותו".
העתירות: הוועדה גילתה הבנה שגויה של תפקידה
במרכז שלוש העתירות, שהדיון בהן אוחד, עומדת טענה אחת מרכזית: ועדת הפרס גילתה הבנה שגויה ובלתי ראויה של תפקידה, כאשר טענה בהחלטתה כי "אין זה מסמכותה לדון בהשקפותיו או התבטאויותיו של האמן, אלא לקבוע את רמת ההישגים בתחום הפיסול בלבד. העבודות שנמצאו פסולות על-ידי הציבור היו חלק מהפגנת מחאה חולפת ואינן מהוות חלק ממכלול יצירתו האומנותית של תומרקין".
כך נטען, כי ועדת הפרס לא שקלה את מכלול השיקולים הרלבנטיים לעניין מתן הפרס, ובכלל זה אישיותו של המועמד וייצוגיותו את ערכיה של מדינת ישראל.
בשלוש העתירות מביאים העותרים התבטאויות "נבחרות" של תומרקין, בעיקר מתוך ראיונות עיתונאיים אותם העניק ברבות השנים לכלי תקשורת שונים [ראו קישורים].
כך למשל, מציין עו"ד איכבום בעתירתו, כי בראיון לגלי צה"ל שנערך רק לפני כחודש וחצי (ב-3.1.04) אמר תומרקין: "אני מחרבן על פרס ישראל".
בג"צ 2779/04 עו"ד גיל איכבום נ' שרת החינוך והתרבות ואח';
בג"צ 2769/04 ח"כ שאול יהלום נ' שרת החינוך והתרבות ואח';
בג"צ 2850/04 התנועה להגינות שלטונית ואח' נ' שרת החינוך, התרבות והספורט ואח'

תאריך:  14/04/2004   |   עודכן:  14/04/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
ההחלטה באה בעקבות חטיפתם של 3 אזרחים רוסים ו-5 אוקראינים; משרד האנרגיה הרוסי ישלח טיסות מיוחדות לפינוי האזרחים הרוסים והאוקראינים מהמדינה
הדר פרבר
משרד התיירות משתף פעולה עם הנהלות הקבוצות שעלו לפיינל פור לקידום התיירות לישראל, במסגרת הגעתם של אלפי אוהדים למשחקים שיתקיימו בארץ
יפעת גדות
בסים בעוצמה גבוהה, הלמות תופים ומוסיקה רועשת מאפשרת לאנשים חירשים לחוש אותה פיסית; התופעה הופכת פופולרית בלונדון
גל ברגר
במהלך הימים האחרונים נרשמו בסעודיה כמה התנגשויות דמים בין השלטונות לפעילי טרור סעודיים: אתמול נהרגו 4 שוטרי תנועה שנורו למוות על-ידי חמושים ושלשום נהרג איש כוחות הביטחון מירי טיל RPG בבירת המדינה; בנוסף, נתפסו 2 מכוניות תופת וכמויות אדירות של נשק
הדר פרבר
נתן ברכתו ללפיד שיישאו 15 אצני מרתון מאיטליה שיגיעו בשבוע הבא למדינת ישראל כדי להשתתף במרתון השלום מירושלים לבית לחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il